Gå til innhold

Hjelp!! Getrag kasse havari! (Kanskje)

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Var ute å kjørte i dag å ante fred og ingen fare. Plutsei kom det en bil sigende forbi, ikke hvilken som helst, men en Audi S2 Sedan!! Min drømmebil! Her! Det skulle da ikke være mulig!

Så jeg heiv meg på hjul etter dette prakteksemplaret med RS2 speil og RS2 front. Å helvete så den bilen gikk!!! Å for en lyd!

Så, etter noen heftige km med kjøring (sikkling fra min side), så tok han en forbikjøring, jeg skulle følle på. Lå i 4. gir og ga bånn gass, bygget opp ladetrykk og knas sa det i väksellådan.

Så jeg tok inn clutchen og seg til neste innkjørsel. Tenkte, fan...det var den kassa..

Så satte jeg den i gir og tok ut clutchen i alle 5 gira med revers. Kun knurring i tannhjul og slikt. Bilen beveget ikke på seg...

Kan det være noe annet en girkassen? For eksempel utløserlageret som er knust?

Vi dreide jo et par millimeter utav utløserlageret for å få det til å passe på getragkassen.

Hjelp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Den lyden har jeg hørt 3 ganger før.... bare i 3-giret istedenfor.

Med stor,stor sansynlighet finner du noe ala dette om du åpner kassa di:

800x600DSC00859.JPG

Jeg begynte å bli flink på å bytte m47 girkasser...hehe, men m90'n har holdt litt lenger.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å kjørte i dag å ante fred og ingen fare. Plutsei kom det en bil sigende forbi, ikke hvilken som helst, men en Audi S2 Sedan!! Min drømmebil! Her! Det skulle da ikke være mulig!

Så jeg heiv meg på hjul etter dette prakteksemplaret med RS2 speil og RS2 front. Å helvete så den bilen gikk!!! Å for en lyd!

Så, etter noen heftige km med kjøring (sikkling fra min side), så tok han en forbikjøring, jeg skulle følle på. Lå i 4. gir og ga bånn gass, bygget opp ladetrykk og knas sa det i väksellådan.

Så jeg tok inn clutchen og seg til neste innkjørsel. Tenkte, fan...det var den kassa..

Så satte jeg den i gir og tok ut clutchen i alle 5 gira med revers. Kun knurring i tannhjul og slikt. Bilen beveget ikke på seg...

Kan det være noe annet en girkassen? For eksempel utløserlageret som er knust?

Vi dreide jo et par millimeter utav utløserlageret for å få det til å passe på getragkassen.

Hjelp!!!

Trur det er clutchlamellen eller trykkplaten din som har takket for seg.

Hva lamell og clutch brukte du?

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ulydene jeg snakket om tidligere er bare at kassen har tatt borti karosseriet, om jeg drog litt i spaken til venstre så forsvant lyden så lenge jeg holdt spaken der.

Det var ikke noe riving ned til 4. gir eller noe. Lå bare i 4. og ga gass. Det smallt ikke, kom bare rape lyd. Går fint an å sjalte mellom girene når jeg har clutchen inne. Ingen lekasje eller noe.

Har jo hatt en mellomaksling som har vert kast i, tror denne spiller en stor rolle i denne sitvasjonen.

Sitter Sachs 440nm trykkplate og vanlig organisk turbo lamell. Har ikke slurt til nå men...

De talla som motoren ble bremset med ble jo endret når jeg var på rullen med bilen. Har ikke så mye NM nå, nå fikk jeg 327NM på hjula og 212HK. Så skrudde jeg ladetrykket en kvart omdreining ned. Så tipper på rundt 205 på hjula og 310nm. Det blir omtrent 230 i motor og 380nm. Polly sa at med 212 på hjula hadde jeg ca 240 i motor.

Skal ut å ta ned kassen nå, så får vi se seinere hva som har skjedd:) Er en 262CR kasse forresten. Så vidt jeg vet sitter denne på BMW M3 E30 og den har vel 230hk orginalt, på en tyngre bil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA!! I fooled death one more time!

Neimen, hva er dette???

Volvo695.jpg

Volvo696.jpg

"Riste litt på lammellen og høre single lyd"

Det mangler da noe her?

Volvo697.jpg

De to fjærene var løse..

Volvo698.jpg

Heldigvis ingen skade på svinghjul!

Volvo699.jpg

Her ser dere hvor kassen har tatt oppi bilen:

Volvo700.jpg

Her er skaden på kassen, det må bygges om!

Volvo692.jpg

Volvo693.jpg

Ser OK ut her inne

Volvo694.jpg

Så, det var heldigvis bare lamellen! Da kjøper jeg Zinter lammell neste gang. Så får jeg shimse ned girkasse traversen slik at kassen ikke tar borti bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider