Gå til innhold

Justere gain o.s.v, mulighet for å sprenge høyttalere?

Ranger emnet

Corepower

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå ett relativt greit anlegg i bilen med disse komponentene;

Infinity Kappa 6,5" frontsett som drives av en Kicker kx200.2.

Rockford fnatic 6x9`ere i hatthylla som drives av cd-spilleren.

Proson 2x10" sub`er som drives lett av en Soundmagus x1502.

Ikke verdens beste sub`er, men de funker nå. :p

Det jeg bare har tenkt litt på er at jeg aldri har justert noe spesielt på gain på noen av forsterkerene. Har bare skrudd opp til jeg føler je får litt trykk.

Har derimot lest at man skal ha cd-spilleren på ca 70-75% av maks for så å skru opp gain til lyden vrenger seg, og da bør man vel sette gain litt under det.

Men det jeg er litt skeptisk til er om høyttalerene vil tåle dette. Bruker å ligge på ett volum som sikkert er langt under 50% på spilleren og føler da at lyden er mer enn høy nok.

Er det mulig å sprenge høyttaleren ved å justere slik, eller er det rett og slett umulig?

Og kommer det helt på det samme om jeg stiller inn forsterkeren til sub`ene eller frontsette først?

Måtte bare spørre om dette. ;)

"I can accept failure, but I can't accept not trying."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spilleren din leverer ikke alltid rene signaler når du har dem på full guffe. men som regel opp til ca 2/3 av maks.

og det er jo fordelaktig å ha gain så lav som mulig, for da må forsterkeren din jobbe mindre ogfår mer kontroll.

hvis det er 6x9 høytalerene som drives direkte fra spilleren du er redd for, kan du jo justere lyden fremover, fra spilleren, til det blir balanse og du er fornøyd :D

still inn hver kanal sepparat til du hører forvregning og skru litt ned, som du da.

og så kan du sikkert fin instille fra spilleren din.

Pug 306 - min første Løve

Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel først og fremst de 6x9`ene jeg er redd for ja, siden de kommer til å spille selv om jeg skrur på gain på 0 på begge forsterkerene. Logisk nok. ;)

Men hvordan gjør jeg det da med sub`en?

Med frontsettet så kan jeg jo bare justere på spilleren slik at kun høyttalerene framme spiller, men det funker jo heller dårlig til sub`en.

Skal nok ikke være bekymret for at jeg har gain på altfor mye.

Akkurat nå står det nok på 50%, og regner med det ikke er altfor ille. :P

"I can accept failure, but I can't accept not trying."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter du har stilt inn front og bak høytalerne

setter du gainen på forsterkeren til subbene på 0

og justeren den oppover,mens de andre høytalerene spiller.

når du synes det er nok bass slutter du å skru.. så greit kan det gjøres :D

kan være greit at en kompis gjør det mens du sitter forran.

Pug 306 - min første Løve

Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay -

Lenke til kommentar
Del på andre sider