Gå til innhold

B234 turbo. tåler hvor mye?

Ranger emnet


JEPS

Anbefalte innlegg

Jeg skal antakeligvis kjøpe ny motor til vogna nå om noen dager.

det er en 16v turbo+++ mer info kommer om jeg kjøper den.

 

har lest (å ja, brukt søkefunksjonen) litt på forumet, for å prøve å finne noen svar, men fikk vell ikke noen helt klare svar.

 

det jeg lure på er:

motoren jeg muligens kjøper har en b234 blokk, leser her at noen av de ikke tåler 300hk engang, stemmer dette og i såfall er det kun de eldre b234 blokkene dette gjelder?

 

om de nyere tåler mer, tåler de 5-600 hk da?

hva er det egentlig som er svakt på disse blokkene?

 

om man har en motor med 16v osv, og b234 blokk, å skal bygge om til 230 blokk, er det noe problem? eller er det forholdsvis bolt-on?

 

btw, det er data-tenning/sprut. så fordeleren er ikke noe problem.

 

 

dessuten lurer jeg på en ting ang. getrag 262, mener jeg leste at det er 262, og 262cr(?) er begge disse 4, eller 5 trins?

 

 

ellers (litt ot) så skulle jeg starte å montere v8ttern i går, men har fått feil stempelringer, så da ble det bomstopp gitt...

 

 

jeg blir jævlig fornøyd med svar fra folk som har peiling hær, haster litt. henter den vell på mandag eller tirsdag om det blir aktuelt.

 

So long suckers.

Tommy AkA JEPS

240 75mod V8

245 76mod TIC B21ET

63 Cadillac deville

step in and sitt down, shut up and hold on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

600hk i en volvo motor er ganske usikkert, spesiellt uten betong... B230 og B234 blokk er to vidt forksjellige motorer...

Begge kassene du nevner er 4 trinns, men CR kassa er m første gir ned...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så en 5 trins 262 er en 262cr, right?

men som sagt motoren har en 234 blokk, er dette noen ulempe? med tanke på hva den tåler osv (om det er ny typen da..)

 

stemmer.Men om du tenker på "delenummeret" som er innstøpt i kassa så begynner også det med "262" på en getrag 265 også.

 

265=vanlig 5 trinns.

 

lett å se forskjell på 4 og 5 trinns kasse iallefall.

 

Forskjellen er lik m45 vs m47.

 

5 trinns kassa er ca8? cm lengre.og består av 3 deler istedet for 2.(selve huset)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store fordelen med å bruke b234 blokk er at den har en oljepumpe som leverer mer enn alle andre rødblokkpumper.

 

og olje er kjekt å ha for å si det sånn.

 

vanlig b230 blokk/pumpe+olje til turbo,16 hydrauliske løftere og underspyling er ukurant.

 

Har selv bygd er par 16v motorer på b230 blokk og har brukt blokk uten underspyling hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, takker for svar da!

får ringe å si jeg kommer å henter stasjet da.

bye bye, felger til v70

bye bye, feriepenger

bye bye, oppsparte midler

welcome 16v tic.

 

håper bare at alt klaffer nå å at det blir noe av!

240 75mod V8

245 76mod TIC B21ET

63 Cadillac deville

step in and sitt down, shut up and hold on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svensken sier blokken er fra en 89

 

 

"blocket jag kan fixa är ett 89"

"dom tål mycket så länge innehållet är bra"

"b234 blocken är starkare än dom vanliga 8v blocken"

"jo det är bara 8v blocken som är dåliga"

"16v blocken är förstärkta"

"kan skicka en bild på mobilen där du ser ett stag under veven"

 

stemmer dette?

240 75mod V8

245 76mod TIC B21ET

63 Cadillac deville

step in and sitt down, shut up and hold on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye hk er det snakk om her da?

 

"bare 8v blokka som er dårlig"? Den skjønte ikke jeg helt men.

 

8v vs 16v blokka er vel vansklige å sammenligne i og med at de er 2 forskjellige motorer.

b234 har jo enkelt og greit en helt annen støping,men de har samme råder.

 

stemmer at det går et stag på tvers imellom skinkene på veiva ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, nå er det kun snakk om blokka, er andre råder.

"bare 8v blokka som er dårlig" mener vell at det er 230 blokkene og ikke 234 blokka som er dårlig...

 

er snakk om tja.. mellom 450-600 hk?

240 75mod V8

245 76mod TIC B21ET

63 Cadillac deville

step in and sitt down, shut up and hold on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 600hk kan du bare drite i getrag ihvertfall...

Du må jo ha no mer håndfast enn 450-600 når du skal bytte! Rimlig stor kostnadsforskjell for å si det sånn! Hehe

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår