Brukroa-trimning Skrevet April 1, 2007 Rapporter Share Skrevet April 1, 2007 Hallo. Har søkt litt nå, men finner ikke svar på det jeg lurer på. Kan noen forklare litt rundt det med baktrykk på turbo motorer? Hvordan det kan forhindres, og helst hvorfor den delen eller løsningen(?) forhindrer baktrykk. Mvh Stig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet April 2, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 2, 2007 ingen som kan noe om dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
c20let2k Skrevet April 2, 2007 Rapporter Share Skrevet April 2, 2007 Baktrykk? Tenker du på at trykket slår tilbake i turboen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet April 2, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 2, 2007 nei, det overtrykket som oppstår i manifoilen. Som helst skal være lavere enn overtrykket ifra turboen. Er det logiske ting som for lite eksoshus på turboen, for trange porter og for tang eksos osv. i forhold til hvor mye eksos som vil ut det står på eller er det mer kompliserte ting? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
J.Andreassen Skrevet April 2, 2007 Rapporter Share Skrevet April 2, 2007 Er nok ikke mere komplisert enn for trange eksoshus eller snever eksosrør, disse er iallfall vanligste grunnene til baktrykk. Og med mye trykk på feile siden blir man heller ikke kvitt varmen like godt... Siter -01 Audi RS4 -86 Urquattro 20V Turbo -92 S4/S6 Sedan -86 GT Coupe -86 Scirocco GTX 16v Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbo242 Skrevet April 2, 2007 Rapporter Share Skrevet April 2, 2007 har akkurat lært meg at kammer med stor overlapp funker dårlig sammen med turbo med lite eksoshus. blir visst mye baktrykk da. Siter http://www.wetterhusracing.no http://www.bakaxel.se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet April 2, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 2, 2007 Skjønner:) Men forklar litt rundt det med kammene og hvorfor det gir baktrykk. Kan også ta med det med overlapp. Har ikke fått det forklart før:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet April 2, 2007 Rapporter Share Skrevet April 2, 2007 send en pm til Turboed1 så får du en fin forklaring Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shibbyvolvo Skrevet April 2, 2007 Rapporter Share Skrevet April 2, 2007 og legg gjerne ut svaret her etterpå:) Siter [X]Bmw 520i 1990 http://www.bilforumet.no/5-serien/186187-shibbyvolvo-prosjekt-bmw-520-a.html [X]Bmw 320i 1988 http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=1775461&posted=1#post1775461 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet April 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 3, 2007 Den er grei:) Tenker det er fler enn meg som lurer på dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet April 3, 2007 Rapporter Share Skrevet April 3, 2007 send en pm til Turboed1så får du en fin forklaring Erik,du må slutte med sånt... :deng ... ellers blir Reodor gal på deg fordi jeg ikke får ferdig bitene hans. Ellers så kan jeg jo fakturere tiden på svar-skrivingen på deg :D Baktrykk (i manifolden,ikke i anlegget bakover etter snurra,der vil vi ikke ha mottrykk i det hele tatt. Basta.) må man ha...men bare nok til å drive turboen,alt trykk over dette er en bakdel. Et bra oppsett har baktrykk i et forhold (til ladetrykket) på 1:1 eller litt mindre. Baktrykk får man som sagt med alt for trange eksoshus/turbiner for en bestemt motor. Såfremt man ikke bruker så trange snurrer for å få trykk rett over tomgang på en motor som aldri varves ut alikevel..går forsåvidt bra å ha veldig trang turbin og varve litt,hvis man har en diger wastegate sånn at trykket kan rømme, problemet da blir at man sannsyligvis drar denne lille snurra laaaaaaangt utafor de områdene den er beregnet å jobbe i. En annen ting som også lager baktrykk,som få tenker over, er for liten intercooler eller IC-rør for en gitt effekt. Tenk på det sånn: Eneste grunn til at en turbo kan lage trykk,er fordi den flytter mer luft enn motoren kan svelge. Motoren er "proppen" som får trykket til å øke. Med en for trang IC/rør har man en ekstra propp mellom turbo og plenum,sånn at selv om man lader 1 bar i plenum har man kanskje 1.5 bar ut av turboen for å "overvinne" IC-proppen,og for å kunne drive turboen opp til 1.5 bar har man da fort 1.4+ bar baktrykk,men siden motoren bare "ser" 1 bar er forholdet blitt skakt,baktrykket er høyere enn ladetrykket som motoren fores med. Stort overlapp sammen med trang turbin er ingen bonus nei... gassen daffer ut av porten,butter i snurra,trykket kommer ikke ut fort nok og slår inn i sylinderen igjen (i verste fall helt opp i innsugsporten siden både inn- og eksos-ventilene er åpne på overlapp) og varm,ferdig forbrent gass som forskyver frisk blanding gir ikke krutt akkurat... pluss at noe av eksosen som "blåste ut" i begynnelsen og som "kom tilbake" nå ikke kan tvinges ut av stemplet,siden stemplet er på vei ned etter overlappet.. (overlappet er perioden både innsug og eksos er åpne...dette for at eksosen (hvis den ikke har mye baktrykk,seff) skal starte innsugstakten tidlig sånn at motoren får bedre fylling og mer hk på neste tenning). Mange kjører en liten turbin (eller hele snurra) for å få effekt tidlig,men dette til en viss grad å skyte seg i foten. Med en turbin uten (for) mye mottrykk og riktig tuning av kamtider og eksoslengder/diametre får man nesten samme effekt på lave turtall som med den lille snurra,og enormt mye mer når turtallet stiger. Er turbinen "lett-flødende" nok kan man kjøre mer overlapp og hente hk,dette fordi ladetrykket er høyere enn baktrykket og den normale gassvekslingen ved overlapp (slik den er i en sugemotor,eksosen suger inn frisk gass ved overlapp) fungerer som den skal. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_240_turbo_ Skrevet April 3, 2007 Rapporter Share Skrevet April 3, 2007 Nå lærte vi alle noe nytt i dag og.. Siter -01 V40 1,8i -Bruksbilen- -86 245 -Prosjektbilen- -80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet- Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet April 5, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 5, 2007 Jammen gjorde vi det:) Fint forklart. Er det foresten noen her som har peiling på kamakslinger og turbostørelse ved trimming? Har lyst til å lære dette:) Finnes det noe grunnleggende som sier hvor mye løft og hvor store åpningstider du burde ha på en kam i forhold et oppsett og hvor stor turbo du burde velge? Finnes det noen formler man kan bruke? Om noen kunne forklare hva man skal ta utgangspunkt i for å finne riktige deler så hadde det vert fint:) Om noen andre har noe å tilføye så er det bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet April 5, 2007 Rapporter Share Skrevet April 5, 2007 Jammen gjorde vi det:) Fint forklart. Er det foresten noen her som har peiling på kamakslinger og turbostørelse ved trimming? Har lyst til å lære dette:) Finnes det noe grunnleggende som sier hvor mye løft og hvor store åpningstider du burde ha på en kam i forhold et oppsett og hvor stor turbo du burde velge? Finnes det noen formler man kan bruke? Om noen kunne forklare hva man skal ta utgangspunkt i for å finne riktige deler så hadde det vert fint:) Om noen andre har noe å tilføye så er det bra.Spørsmål nok til at jeg kan skrive til i morgen... Er ikke noe grunnleggende tommelfingerregler, alt som er av kamtider og turbostørrelse er helt avhengig av hvilken motor,hvilket oppsett og hvilket bruk motoren er til. Er i sånne tilfeller som simulatorsoftware er gull verdt. :) http://www.performancetrends.com/download.htm#ea3 Der finner du "base-versjonen" av det jeg bruker... da kan du teste ting til hodet ditt blir grønt eller pc'en krasjer... :D Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbo242 Skrevet April 5, 2007 Rapporter Share Skrevet April 5, 2007 you are the man Turboed1 Siter http://www.wetterhusracing.no http://www.bakaxel.se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.