Gå til innhold

Kjedestrammer passat 1,8

Ranger emnet


Beinet1

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fyrer løs en tråd jeg la inn på et amerikansk forum og ser om noen her har et godt svar :) Er litt for sløv til å skrive den på nytt på norsk.

 

 

 

How long are the cam chain tensioner supposed to last? I can hear a low rattling sound from the rear of the valve cover when my engine idles. It runs fine and starts easy. Oil pump was changed last year and all oil services have been done since the car was new. This is a -99 passat with a 1,8 non turbo ADR engine, but this is similar to the AEB engine except for the turbo.

There is also some oil leakage around the engine, but this may be a PCV valve issue.

Any ideas regarding the cam chain tensioner? And where can i get this for a resonable price, sent worldwide (Norway)?

 

P.S. Should the cam chain tensioner be absolutely noiseless if its OK? This engine has runned around 119k miles (190000km).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt dette på en 96-passat, 1,8 liter.

Kjedestrammeren er jo lite annet enn et hjul som løper på et lager. Dette burde jo dermed være lydløst. Er vel egentlig et forseglet lager, så intet vedlikehold.

 

Hvor lenge det bør vare? Hvertfall samme intervall som reg-reima. Ingen av delene skal være utslitt ved skifte-intervall, men da tar man det for sikkerhetsskyld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakker vi om strammeren som sitter på kjeden som sitter mellom kammene under toppdekselet på en -99 1,8 motor. Denne har ingenting med registerreima/kjeden å gjøre. Vet at denne blir byttet ofte på turbomotorene, men sjeldent på de uten. Jeg vil påstå at en kjededrift alltid vil lage litt rassle lyd uansett om den er helt OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg fikk vite. 5000 for kun kjedestrammeren til en ADR motor for kun delen. Turbomotoren bruker en enklere kjedestrammer enn på min motor, så den koster noen kroner mindre.

 

Spurte forresten også hvor mange de hadde solgt av disse, og de hadde solgt 1 til min motor mens 6 stk til turbomotoren hittil i år. Den blir mao byttet oftere på turbomotoren.

 

Turbomotoren kjører fast timing mellom kammene, mens de uten turbo har en kjedestrammer med en elektrisk dings på som gjør at strammeren kan variere timingen mellom kammene noe for å optimalisere forbrenningen. Derfor er denne strammeren dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår