Gå til innhold

Har litt problemer med motoren...

Ranger emnet


oeb

Anbefalte innlegg

  • 11 months later...

Hei.. Har byttet motor i 240'en nå, til en b21 med høykomp stempler.. Har satt på ei topp-pakning til b23a, noe som funket ganske greit.

 

Er bare noen få problemer som har oppstått etter motorbytte.. For det første var det rundt 6-7liter olje på motoren, noe som gjorde at den kasta ut endel olje oppunder panseret å på høyresiden av motoren. Fant sånn ca ut hvor det kom ut hen, så jeg bytta tetteringen på kam-akslingen. Det ble endel mindre olje oppunder panseret å på høyresiden, men det er fremdeles en god del.

 

Har også problemer med at oljelampa kommer på når jeg trår inn clutchen. Det som skjer da, er at den detter veldig lavt på tomgang. Såvidt den går, å da kommer lampa på, etter ett par sek, øker tomgangen igjen, å lampa forsvinner. (Dette skjer under vanlig kjøring). Når jeg starter opp bilen, å den går på tomgang, lyser ikke lampa. Ikke om jeg ruser den litt å slipper gassen heller. Kun underkjøring. Mulig membranen gjør at den går såpass lavt på tomgang?

 

Den går også forsåvidt ganske ujevnt på tomgang når den står i ro. Har byttet plugger å stilt tenning å reg.reim rett. (ca 7 grader fortenning).

 

Noen som kan ha noen ide'er om hva som kan være galt? Det som er mest viktig er oljelekkasjen. Da jeg kjører uten reg.reim deksel, er det vel ikke helt bra å få olje på reg.reima... :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut i fra at du har a-gasser på motoren din, siden du nevnte membranet. Oljelampa kommer trolig på pga for lav tomgang, ikke omvendt.

Min motor detter også under vanlig tomgangshastighet, når jeg clutcher etter høy belastning, gjerne på lavt-turtall. Jeg stilte bare tomgangen litt høyere og unngikk hele problemet.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Har A-gasser ja. Så det kan ikke ha noe med at det var alt for mye olje på motoren at pumpa holder på å ta kveld ellernoe? Tett sil? Tomgangen er ganske høy når den først går på tomgang. (Rundt 1000-1200rpm)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan være det, men sjekka den for en halvtime sia.. Er god kontakt der, så er nok neppe den.. :/

 

Uans. Gjorde som du sa, justerte tomgangen opp litt å merka ikke på kjøreturen jeg hadde nettopp at den datt ned når jeg clutchet, så tror det funka.. Eneste er jo da at den går litt høyt på tomgang nå.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok der bildene av stemplene er ja.. Hvorfor vil alle se de egentlig? :p

 

Men uans.. Ingen som har peiling på hvor olja kommer ut hen?

 

Må være i nærheten av kamakselhjulet. For siden jeg kjører uten reg.reim deksel, spruter mest sannsynlig olja opp under panseret ved hjelp av det hjulet. Olja er rett over det hjulet når jeg legger ned panseret.. Kan jo da også være at det kommer fra veiva, å at reima tar med seg olja oppover..?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært under bilen idag å sett om det kunne vært oljelekkasje fra veiva.. Det var det ikke. Er endel oljesøl fra fordelerakslingen og opp til topplokket. Er det noen tetteringer på fordelerakslingen?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår