Gå til innhold

har noen satt på elektrisk vifte-->bilen koker!

Ranger emnet


volvoticc

Anbefalte innlegg

hei. har akkurat satt på elektrisk vifte på 240'n min. det er en b230at motor. problemet er at den koker etter lite kjøring! har prøvd litt av hvert, bytte + og - og bytte snu bladet inne i vifta. dette hjalp lite.. vifta står montert bak radiatoren(inne i motorrommet). har noen prøvd dette før??? håper på svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min termostatbryter der vannet går ut fra motoren og til radiatoren. Vifta starter på 95 grader og stopper på 90/91. Det er riktignok ingen volvo, men prinsippet burde jo være det samme?

 

Hvis du setter den på den "kalde" siden av radiatoren så vil jo vifta aldri starte, så lenge du har en normal termostatbryter på 80-90 grader... For at vannet som kommer ut av radiatoren skal være så varmt (~90 grader) må det jo koke som F. på vei ut av motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt el. vifte i lang tid. Eneste gangen bilen har kokt er i sommer når vi var på østlandet og det var nermere 30 grader i sola. Da ble den 92 grader termostaten som styrer vifta for sein til å åpne.

 

Jeg har 82 grader termostat i motoren.

 

Det er veldi skjelden vifta går når jeg er hjemme å kjører. Så lenge du kjører og ikke står i kø og lignende, går det veldig fint.

 

Nå har jeg lakt opp til bryter i tillegg til thermostaten som jeg har på slangen, slik at jeg bare kan skru den på når det blir by kjøring og slikt. Jeg har og vifta på innsiden, så har jeg den slik at den suger lufta inn. For viss den blåser ut, så vil lufta stå stille i radiatoren når vifta blåser ut og det kommer vind inn fra grillen når du kjører.

 

Det som kan være lurt er å kjøre en kjølesystem rens på motoren en gang i året. Da får du ut mye skit og det danner seg lite rust. Det kan hende du har luft i systemet ditt, det kan føre til koking.

 

Sett bilen i oppover bakke med varmeapperatet på varmt og viften på. Skru av lokket på ekspansjonstanken og etterfyll om nivået synker. Det er eneste måten å få lufta utav systemet på.

 

Hvor har du satt thermostaten som styrer vifta??

 

Hva bil kommer vifta di fra?

 

Håper du kommer litt på vei med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min termostatbryter der vannet går ut fra motoren og til radiatoren. Vifta starter på 95 grader og stopper på 90/91. Det er riktignok ingen volvo, men prinsippet burde jo være det samme?

 

Hvis du setter den på den "kalde" siden av radiatoren så vil jo vifta aldri starte, så lenge du har en normal termostatbryter på 80-90 grader... For at vannet som kommer ut av radiatoren skal være så varmt (~90 grader) må det jo koke som F. på vei ut av motoren?

 

 

Det er nok litt forskjell da ja, jeg har min der vannet kommer ut av radiatoren, det fungerer fint og vifta slår når den skal.

(der er også der Haynes-boken anbafaler å sette den ved ombygging til el-vifte)

 

Larsen-Racing: Jeg har min vifte på utsiden, å bare reversert motoren.

Kan jeg forresten spør hvilke vifte du bruker? jeg har en BX vifte som høres ut som et fly når den starter...

Har kjørt uten kjølevifte i over et år nå,(den gnagde hull i radiatoren) bilen har aldri kokt, men det har vært mindre fornøyd noen ganger!

 

Håper det kan være litt matnyttig her "volvoticc".

88-mod 240 PROSJEKT

http://bilforumet.net/showthread.php?t=160159

86-mod 245 Tic SOLGT

99-mod V70 TDI BRUKSBIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gå på huggeren å få tak i en vifte fra en vw transporter! den flytter mengder med luft. å så får du tak i en vannslange fra en ford escort med uttak for termobryter i midten av slangen. så kobler du vannslangen på den øverste vannslangen i motoren, så går det mye bedre!! lykke til

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

-vw polo:S

-200sx S13, E85 edition 320 RWD;)

X Volvo 740 GL, 88mod. *godbilen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjært den øverste radiatorslangen i to og satt en rørbit mellom, som jeg har sveist på en bit med gjenger som thermostaten er skrudd inn i. Jeg bruker thermostat fra Kadett E, men den åpner for seint, på 92 grader. Derfor la jeg opp til bryter inne i bilen. Vifta dekker ikke hele radiatoren, men funker fett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår