Gå til innhold

B21AT Fabrikkbygd R-Sport motor!

Ranger emnet

Jørgen_Rana

Anbefalte innlegg

Lurer på hva egentlig som står i en B21A r-sport motor som kommer rett fra fabrikk. Tenker på alt fra hvor mye veiva tåler, råder, hvilken kam og topp osv.. Lurer på dette fordi jeg har stående en motor som jeg tenkte jeg skulle dra noen hester ut av og sitter å lurer på hva som lønner seg å evt. bytte ut!

Mener det er turboveiva til volvo som tåler rundt 300hk og det står M-profilråder i den som tåler MINST 300 hk i den men er usikker på dette !

hørt rykter om at turboen leverer opp til 0.8-0.9 bar uten problemer, noen som vet dette sikkert ? :deng

Har planer om sånn ca 250 eller noe sånt, skal holde noen år samtidig som den går godt vet du ! :boxers

Hadde vært fint om noen viste litt mer enn meg om motoren!

og BTW: Den er IKKE til salgs.. alle jeg har spørt til nå har lagt inn bud i hytt og gevær. !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Lol.

250 hk får du ikke til med den forgasseren uten å ha noe hjelpemiddel som ett tilleggsprut.

Veiva er lik som i alle andre og den gir seg ikke først.

M-rådene tåler også fint 300+, skal være 7,5:1 komp stempel i den der om det er "full pakke".

Turbo'n leverer 1.1-1.3 bar på det meste, men hjelper fint lite når bensin gir seg på ~0.7 bar.

Kast forgasser opplegget og hiv på LH2.4 eller noe billig datasprut, eller handle deg en B230FK som alle forguder her.

Edit:

Turboen gir heller ikke luft til noe over 220-230 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol.

250 hk får du ikke til med den forgasseren uten å ha noe hjelpemiddel som ett tilleggsprut.

Veiva er lik som i alle andre og den gir seg ikke først.

M-rådene tåler også fint 300+, skal være 7,5:1 komp stempel i den der om det er "full pakke".

Turbo'n leverer 1.1-1.3 bar på det meste, men hjelper fint lite når bensin gir seg på ~0.7 bar.

Kast forgasser opplegget og hiv på LH2.4 eller noe billig datasprut, eller handle deg en B230FK som alle forguder her.

Edit:

Turboen gir heller ikke luft til noe over 220-230 hk.

Nja ikke helt ening i det du sier der. Har en kompis som benka 270 i en forgasserturbo men det var med større snurre pluss litt annen snacks...

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok en b21 som er ombygd ja, men det er gjort av fabrikk med turboveiv osv.. rulla ca 130 000 elns.. Har planer om elektronisk innsprøytning, men får se når pengeboka strekker til. Sitter nok 8,5:1 kompstempel i den nå men har planer om å bytte til 7,5..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok en b21 som er ombygd ja, men det er gjort av fabrikk med turboveiv osv.. rulla ca 130 000 elns.. Har planer om elektronisk innsprøytning, men får se når pengeboka strekker til. Sitter nok 8,5:1 kompstempel i den nå men har planer om å bytte til 7,5..

Ingenting som heter turboveiv men.

Hvis det er fabrikksbygd AT skal det enten være turbostempel (7,5:1) eller vanlige B21A stempel og dobbel toppakning.

Skulle det være 8,5:1 så ser jeg ikke vitsen i gå ned til 7,5:1, den blir bare mer tørst og treig.

Vurdert MegaSquirt da?

Nja ikke helt ening i det du sier der. Har en kompis som benka 270 i en forgasserturbo men det var med større snurre pluss litt annen snacks...

Får ikke 270 hk med vanlig Stromberg uten å kompensere med mer suppe, som feks tilleggsprut (eller en annen/andre gasser(e) da). Du nevnte annen snurre ja.. en vanlig TB0313 gir ihvertfall ikke nok luft til 270 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan kjøre mere trøkk når jeg bytter til 7,5:1 stempel ja ? tenkte på å kjøre 0.8-1.0 Bar når jeg bytta til de.. Burde gå ganske greit med 98 oktan ? Har vurdert megasquirt ja.. men skal sant sies at jeg mangler gryna enda så jeg holder meg til det jeg har liggende.. blir det noen merkbar forskjell i bensinforbruk og hester med mekanisk innsprøytning eller ? Har liggende klar.. bare å koble og glise i såfall..

Forresten står det i noen papirer her at alle fabrikkbygde B21A'er har 8,5:1 stempel, noen som VET at det er noe annet så må de si i fra..

Og turboveiva (som den kalles her på mo) er en litt forsterket veiv som tåler 300 hk en halv livstid. (noen her som har ett bedre ord for den så si i fra) /orginal fra volvo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller kjørt mekanisk enn gasser... Mekanisk kan funke grisebra hvis det er riktig justert og i bra stand...

syns ikke det er dumt med 8,5 i komp, da vil den jo dra litt på laverer turtall også, hvis ikke du ønsker deg ketchup da.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk B21A som har 8,5:1 i komp. Om du bytter til

B21ET stemplene, så har du en bunndel som tåler mye. En std B21ET bunndel tåler mer enn en std B230FK. Vet om en i Sverige som tidligere kjørte med B21ET bunn og hadde 440Hk ved 2bar i trykk.

Hverken mekanisk sprut eller gasser er å anbefale, vanskelig å få 100% bra. Forbruket og responsen er også så som så.

Jeg mener at datasprut er det første man prioriterer om man skal ha skikkelig krutt i børsja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider