jcberg Skrevet April 2, 2007 Rapporter Share Skrevet April 2, 2007 Heisann, topic sier alt. Blir dette brukbart? Står dårlig med T/S på Dynabel sine sider, men hører at de anbefaler 20 liter kasse. Virker veldig smått, og hørte rundt her at det lønner seg med 25-35 liter kasse for å runde av lyden litt og ikke få så "spiss" lyd (SPL vs SQ?). Regner med at tot. bruttovolum akustisk sett på kassa med bra isolasjon (glassvatt, mineralull e.l.) blir ca. 33,6 liter, og hvis man trekker fra volumet på elementet og evt. avstiving så er man muligens oppe i nærmere 28 liter.. hva blir Qtc da? Er det noen som har T/S parametrene for DY9412? Og, BTW, jeg har en BOSS forsterker på 1x600W RMS brokoblet 4 ohm som jeg hadde tenkt å drive denne med - vil det fungere? Vet at boss ikke er noe bra greier og at watten er helt ute på viddene, men vil den klare drive DY'n? Stikkord er egentlig kjapp og presis bass, ikke så mye romling og torden.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smalltowngangster Skrevet April 3, 2007 Rapporter Share Skrevet April 3, 2007 står jo endel t/s nederst på denne siden.. trykk: brosjyre jeg bruker DY9410 i 20l kasse og kunne godt hatt litt større. så du bør nok gå litt opp på volumet ja. ang forsterkeren så er disse litt tungdrevne men 600w vil nok få den til å flytte på seg.. ikke så mye som 1000w eller 2000w men :D de tåler endel disse her :D Siter Pug 306 - min første Løve Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jcberg Skrevet April 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 3, 2007 Ja.. men det manglet da en del parametre. Ser ut som om elemetet igrunn vil like seg best i portet kasse, men det sier at den låter best i lukket? WTF? :-/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tutigard Skrevet April 3, 2007 Rapporter Share Skrevet April 3, 2007 Jeg har en slik sub, og har prøvd den i både lukket og portet kasse. Den første kassen jeg bygde var en lukket på ca 22l, etter min mening ble dette litt stramt. Så jeg byttet til en portet kasse, og det ble noe helt annet. Også et godt påeng at disse er TUNGdrevne.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hipolehip Skrevet April 3, 2007 Rapporter Share Skrevet April 3, 2007 Jeg har en slik sub, og har prøvd den i både lukket og portet kasse. Den første kassen jeg bygde var en lukket på ca 22l, etter min mening ble dette litt stramt. Så jeg byttet til en portet kasse, og det ble noe helt annet. QUOTE] Kor stor var kassen som var porta? Ka er diameteren på porten og kor langt inn i kassa går den? Siter Volvo 760 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet April 4, 2007 Rapporter Share Skrevet April 4, 2007 Heisann, topic sier alt. Blir dette brukbart? Står dårlig med T/S på Dynabel sine sider, men hører at de anbefaler 20 liter kasse. Virker veldig smått, og hørte rundt her at det lønner seg med 25-35 liter kasse for å runde av lyden litt og ikke få så "spiss" lyd (SPL vs SQ?). Regner med at tot. bruttovolum akustisk sett på kassa med bra isolasjon (glassvatt, mineralull e.l.) blir ca. 33,6 liter, og hvis man trekker fra volumet på elementet og evt. avstiving så er man muligens oppe i nærmere 28 liter.. hva blir Qtc da? Er det noen som har T/S parametrene for DY9412? Og, BTW, jeg har en BOSS forsterker på 1x600W RMS brokoblet 4 ohm som jeg hadde tenkt å drive denne med - vil det fungere? Vet at boss ikke er noe bra greier og at watten er helt ute på viddene, men vil den klare drive DY'n? Stikkord er egentlig kjapp og presis bass, ikke så mye romling og torden.. Jeg har lagd noen kasser til disse subene, og mener 25 - 35 L er passe, 25L gir stram og presis bass, med god snert. 35L gir stram og presis bass med god dybde. min personlige favoritt er 25L. Har prøvd 20L men syns det kan gotas om plassen i bilen er veldig begrensa. Porta kasse syns jeg ikke passer i det heletatt , lyden blir ikke bra, du får lett blåse lyder, og ellemente virker ganske ukontrolert. Men simulering kommer lett med imponerende tall i porta kasse med disse subene. du vill slite med porten, den bør ha stor diam, men blir da fort lang. eltek sier jo 64cm2 port 54cm lang i 30L kasse 64cm2 tilsvarer ø9cm. Personlig har jeg brukt vesentlig større kasse og Ø11cm port rundt 35cm lengde (brukt juster bar port, de kan bli fra 17cm til m28cm og da limt sammen flere av den juster bare delen.) men ved kurtere port, så blir det mer trøkk. Jeg har ikke likt lyden, og derfor falt på lukka. Alle kassene jeg har lagd, er solgt. Ingen av dem jeg bygde kasse for valgte porta. Alle foretrakk lukka, selv om de fleste skulle ha porta, helt til dem hørte forskjellen. Og masse port justeringer. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg