Gå til innhold

Dirring og risting

Ranger emnet

sokapi

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Har en 740 GLE som opprinnelig hadde automat inntil den tok kvelden for noen måneder siden. Da ble det til å ombygge til manuell kasse (M47), dagen etter jeg fikk den tilbake fra fyren jeg hadde den inne hos. Datt mellomakselen av under kjøring, i fallet tok mellomakselen med seg giroppheng og girkasse feste, liksegodt. Feilen var ganske sannsynlig krysset fra mellomakselen til girkassa som ikke var skrudd til ordentlig, fordi du så på krysset at den siste bolten hadde bare vridd seg av og sto igjen på akselen.

Og etter det sto bilen en måneds tid omtrent før jeg bestemte meg for å gjøre noe med det. Da fikk jeg en bekjent av meg til å gjøre jobben igjen, bare jeg skaffet delene. Så jeg skaffet han nytt girhoppheng, krysset tok jeg fra delebilen fra huggern bare sånn for å ha ett i mellomtimen men det var temmelig slitent. Og stanga i girkassa som hadde knekt av fikk jeg ordna. Jeg kunne helt sikkert gjordt det selv ganske simpelt, men jeg ville ha det gjordt riktig denna gangen. :)

Når jeg fikk den tilbake igår, kjørte jeg den omtrent en mil i temmelig rolig hastighet og pådrag. Og jeg merket at det dunket å ristet litt i bilen som kunne høres ut som høyre bak når jeg kom omtrent oppi 30 km/t. Jeg mener kanskje at den lyden var der før uhellet skjedde, men siden jeg hadde den omtrent en dags tid den gangen, så husker jeg ikke det så godt. Selvfølgelig har jo mekanikeren stikki på ferie så får ikke tak i han. :w00t

Er det bakakselen som driver å banker i karosseriet? P.ga det krysset? Hva faen heter det krysset egentlig? Og koster det mykje orginalt fra Volvo forhandeleren? Eller kan det være lageret til bakakselen som må byttes? Noen spurte meg om jeg hadde bytta olje på akselene.. visste ikke engang at det var en mulighet engang jeg. Hehe. :D

Er bare sinnsykt oppgitt av den bilen nå, og ikke tørr jeg kjøre den før jeg har fiksa hva evt. er gærli. Fikk en temmelig wake-up-call når det skjedde sist, men kjærringa var ombord også og hun gjorde meg nærmest døv på det ene øret av all den skrikinga. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider