Gå til innhold

Tips til billig og gjerrig arbeidsbil

Ranger emnet


Sceolan

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Tenkte å hjelpe fattern med å finne en billig og drivstoff gjerrig arbeidsbil, og tenkte å høre her om det er noen forslag. Har sett litt på "pizza" bilene Ford Courier og Opel Combo, - VW og Peugeot har vel også slike biler, hvis jeg skulle valgt en av de, hvem anbefales? Ford, Opel, VW.... ? :-) Er det bare en smaksak, eller er alle "ok" liksom...

 

Tenkte også på Hiace i utgangspunktet, men den er litt unødvendig stor.., og dermed bruker den unødvendig mye drivstoff... :-). Vet ikke hva som er vanlig forbruk på hiace vs. disse små rottene på blandet kjøring er jeg...

 

Han er forøvrig murer, og da er det greit med en bil som er 100% til arbeidsbruk.

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiace eller opel combo ville jeg sagt i allefall.

Ikke det at jeg tror at en bil med mindre motor vil bruke mindre drivstoff når man laster den full av utstyr.

uansett så er hiace en god, driftssikker, og ganske vedlikeholdsfri bil-

Pappa har hiace som arbeidsbil, og han er rørlegger/driftstekniker, og den bilen blir brukt.

Jeg har vært med på at et 200liters fat med diesel har velta inni bilen, dieselen gikk det an å få ut, men lukta da man.

Har også vært med og kjørt et bensinagregat inni bilen, og faktisk kjørt pukk i bilen.

Skjønner ikke at den tåler bruken jeg altså.

Hiace går ikke så værst heller når man justerer pumpetrykket på max, men den drikker rundt literen på mila.

Blir ikke noe råskinn når man laster 500 kg.inni bilen og 1,1tonn på henger, men det går.

Hiace er en bil jeg beundrer!

:thanks

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej.

 

Jeg tviler ikke på at Hiace er en trofast bil, men det er ikke slik at han har noe behov for å drasse med seg så mye tungt utstyr akkurat. Så en liten sak i Combo størrelse tror jeg skal passe fint.

 

Ser du nevner Combo, men ikke noe om Courier, Caddy, Partner o.lign, har du i så fall noen erfaring med disse bilene, eller har hørt noen erfaringer fra andre folk etter som du nevner Combo fremfor disse andre? :-)

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

styr unna ford courier hvertfall, de ruster noe helt sinnsykt! Ford har faktisk utvidet rustgarantien sin, og påtatt seg en del garantijobber pga rust på disse bilene.

 

Opel Combo har en tendens til å stoppe, og er jo stadig vekk sånne biler med defekt topp osv til salgs på nettet.

 

Skoda Pickup kan jo være ett alternativ, de har jo også en tendens til å ruste, men det er som regel kun overflate, ikke i bærende osv. eneste er innfestinga til fjørbeinet foran, men det er å få kjøpt nytt, og er forholdsvis enkelt å sveise på nytt.

 

Jeg ville nok helt klart gått for en VW Caddy/Seat Inca før 2003 (var vel da den nye modellen kom?). Hvis han skal legge litt mer penger i det er det jo masse å velge i! hvis Hiace er for stor, og caddy for liten kan man jo f.eks ta en titt på Citroën Jumpy. Pappa har en sånn 2006 mod, fin bil, som bruker lite diesel og går helt greit!

Volvo <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke intr. i '93 240 varebil a? Er innsprutmotor, så drekker ikke aaltfor mye.. Neida, for å være litt seriøs:

Citroen Berlingo syns jeg ser ut til å være veldig bra biler.. En bekjent av meg har hatt en sånn en i et par tre år nå og den har tålt vanvittig mye juling... Solid, med andre ord.. Men veit ikke åssen forbruket er, kan umulig være mye, da bilen er såpass liten..

-------------------------------------

'86 Volvo 740GL

'01 peugeot expert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en Combo takker for seg ved 250.000 blir jeg nesten litt skremt, Puntoen min har nå gått 283.000 uten trøbbel, de siste 83.000 med skikkelig italiensk kjøring ;)

 

Stradaen har lasteplan, jeg tror nok en Doblo er et bedre valg. Kanskje ikke den peneste bilen i verden, men det er jaggu ikke en Combo eller Partner heller. (For ikke å snakke om nye HiAce, snakk om å være designet av svakøyde japanere med muskelkramper...) Fiats dieselmotorer er meget bra, og selv om 1.3-liter kan høres lite ut er det kraftig nok til å trekke rundt på din far og div. verktøy. Lavt forbruk har den også. Jeg vil råde ham til å velge noe annet dersom han må kjøpe av en MotorForum-avdeling, de vil gjerne ikke ta i noe som det ikke står Bitsjumitsji på... Heldigvis finnes det flere Fiat-forhandlere som er oppegående på Fiat og leverer god service, enkelte MF-avdelinger inkludert :)

 

57-2-4301.jpg

 

Billig og velutstyrt bensin-Doblo

 

2007-modell diesel-Doblo, 109.900,- +mva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toota Hiace; kongen av driftssikkerhet, dårlig sving, ikkje noe komfort, treig.

 

Opel Combo; før 2001 ikkje noe å snakke om. Trang, treg, osv osv. Ikkje den helt store kvaliteten heller. Den nye modellen som kom etter 2001 (tror eg) er en morsom bil å kjøre, god bil å kjøre og praktisk. Fåes med skyvedør på siden bak og. Evnt som 5 seter.

 

Peugot Partner; det samme som Citröen Berlingo. Billig bruktbil som bensinbil. Grei nok å kjøre, føles greit sammenskrudd, men sittestillingen er litt "kjøkkenstol". God romfølelse i kupeen. Litt død motor.

 

VW Caddy; Forrige generasjon var en helt grei bil Plaget med rust på de vanlige stedene og eg synes ikkje støynivået var av de beste heller. 1.9 dieselmotoren er en helt grei og veldig billig i drift motor. Sugemotoren vel og merke. De siste kom med TDi på 90HK og da går den som en kule. Fåes billig jo eldre de er. Den nye generasjonen har personbilkomfort og er kul å se på. Fåes med så stor motor som man vil nesten.

 

Skoda Pickup; Sånn har eg selv. Ruster litt her og der, men det er ikkje mange biler som har tålt så mye herjing som det har blitt på 3.5 år. Modellene etter 98 er å foretrekke da disse har airbag og ett litt finere interiør. Man savner fort en plass å legge ting tørt da plassen bak setene er MEGET begrenset. Styr til helvete unna bensinmotorene da disse er tsjekkisk produserte. Dieselen (1.9D samme som Caddy) er ett reint VW produkt med tsjekkisk girkasse. Klart bedre å kjøre enn VW Caddy som egentlig skal være en tilsvarende bil. Litt mer "sportspreg".

 

Ford Courier; Boss, boss og atter boss. Utenom den helt nye som kom i fjor eller noe. Rust, motorhavari, dårlig kjørekomfort, mer rust osv osv.. Vi har noen sånne i firmaet av diverse årmodeller og det er kun sorg og ingen glede.

 

Renault Kangoo; Helt grei bil. Litt vel mye varebilpreg, men grei å kjøre. De nye er forøvrig samme bil som Nissan KubiStar. Fåes med skyvedør i siden. Praktisk varerom.

 

Nå orker eg ikkje skrive mer, men dette er mine objektive meninger som eg har bygd meg opp etter å ha rattet alle overnevnte med flere og hørt hva erfaringer folk rundt meg har med sine

 

Det er jo helt klart å foretrekke å få tak i en som er privatkjørt. Firmakjørte er ofte billige, men er tatt vare på deretter. Bensinmodellene er MYE billigere enn Diesel i alle variantene og det er jo ett lite regnestykke om det lønner seg å kjøpe diesel fremfor bensin. Skal kjøre ett stykke for å spare inn en prisdiff på kanskje 10 - 25 tusen.

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår