Gå til innhold

bytte pære i klima panel?

Ranger emnet

doffen23

Anbefalte innlegg

det er der det står A på dette bildet der pæra mi har gått.. bildet er linka fra en annen prosjekttråd her op opel forumet.. gi beskjed om det skal fjernes..er bare for å illustrere.

http://i6.photobucket.com/albums/y226/Gladiatoren/IMG_6809.jpg

Ikke no problem at du bruker bildet fra sida mi :D

DemonteringavRammeVB.jpg

På bildet der ser du hvor du bør stikke skrujern eller lignende inn for å få løs ramma som er rundt air condition'en (sjekk bildet av ramma lenger nede for å se hvordan clipsa er før du setter i gang). Legg evt en tynn pappbit imellom for å minske sjangsen for å lage skraper. Begynn med de røde pilene. Sett inn skrujern litt bak ramma og bøy forsiktig ut. Kan være litt vrient å få løs. Når du er ferdig med de røde pilene vil sannsynligvis nederste del henge igjen i clipsa som er rundt varmepanelet (der som du skal skifte pære). Det er mulig du må lirke inn skrujernet der som du ser de blå pilene både på oppsida og nedsida for å få det løs. forsiktig, for blir lett skraper av det. Jeg brukte endel makt for å få det løs ramma første gang så noen av clipsa knakk. Men det henger bra på plass for det:

Img_1845s.jpg

Som du ser på bildet her henger ramma på plass med 4 metall bøyler/clips og 8 clips rundt varmepanelet (ett i hver ende, og 3oppe og nede). Der ser du også de jeg har klart å brekke :op:

Img_1846s.jpg

Regner med du sjønner sånn halveis hvordan ramma tas bort, så gidder ikke å skrive mer om det...

Når du har fått ramma av vil det vel se noe slikt ut:

Img_1842s.jpg

Varmepanelet henger med 2 skruer, en på hver side og en eller annen patent i bånn som jeg ikke helt husker hvordan var. Men det finner du ut av hvis du kikker nærmere på det og "roter" litt nedi der. Hadde kanskje vært greit å skrudd og kobla løs delen med cd-spilleren i, for da ser du kontakter og sånn bedre bak varmepanelet...

Den delen henger også med 2 skruer... Det finner du nok også ut av.

Img_1844s.jpg

Håper du får det til :)

hvis du lurer på noe annet angåendes dette så må du bare spørre

Lykke til!!!

Volvo V70 Summum 2005mod 2.4 (D5 163hk)

Vectra B 99mod 2.0i 16V Johnsens Vectra B

X Vectra A 89mod 2.0i 8V

BCDMST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 years later...

Bare fortsetter på denne tråden jeg. Har akkurat kjøpt en 99 Vectra. I displayet på klimakontrolleren ser jeg så vidt tallet som viser grader og hvor fort viften går. Men det er ikke noe bakgrunnslys. Er det bare en pære som må byttes, eller må jeg bytte hele boksen med knapper og alt?

818952

Brukte bare bilde over for å illustrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider