Gå til innhold

Elektrisk feil?

Ranger emnet


hansfa

Anbefalte innlegg

For en uke siden sluttet plutselig cd-spilleren å fungere når bilen går, men når jeg stopper bilen og har tenningen på fungerer den? Altså kutter spenningen i det jeg starter bilen, og dette ble plutelig slik helt uten videre. Flere som har vært borti noe sånt før?

 

 

I tillegg til dette begynte "summeren" (den som piper når du slår av tenninga og glemmer lysene på i det du går ut) å pipe uansett om tenningen er på eller av når jeg åpner døren. Selv om bilen går og lysbryteren står i av-posisjon piper det bare jeg åpner døra! Tok ut summeren og la den i hanskerommet

:deng, men det er jo greit å få dette i orden?

 

Noen som vet????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Har postet mitt problem i bilstereo.

Har muuligens noe av samme feilen hos meg.

 

Alt elektrisk og slikt virker tilsynelatende ok hos meg(bortsett fra airbag lampa lyser konstant)

 

Koblet nylig til en forsterker og en subwoofer.

 

Den virker kun når tenninga er på når bilen starter og går så kobler subwooferen ut men cdspilleren virker fin både på idle og kjøring.

 

Det var nylig byttet dynamo og batteri på bilen før jeg kjøpte den.

 

Lurer på om det kan være for høy spenning fra dynamo som gjør at suben kobler ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar, men det er ikke her mitt problem ligger; ladespenningen ligger på 14,5V som er riktig. Jeg tror det kan være feil med den elektriske bryteren som sitter bak/på tenningslåsen, enten at den er ødelagt eller at det er en jordingsfeil.

 

Men det problemet med summeren har jeg ikke peiling på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det viste seg å være tenningsbryteren som var gåen - nå er både cd-spillern og summeren i orden.

 

Jeg dro ned på møller for å kjøpe denne bryteren som kosta 370 kr og bare for moro skyld spurte jeg hva de skulle ha for å bytte den; 1400 kr, for arbeidet! Herregud for en pris tenkte jeg - dette må jeg ordne selv.

 

Fremgangsmåte for å bytte tenningsbryter:

 

 

Det første man gjør er å koble fra batteriet pga. at airbagen ikke skal løse seg ut. Deretter er det to unbracoskruer bak på rattet som må løsnes for at airbagen skal komme ut.

 

Bilde485.jpg

 

OBS!: vær forsiktig med airbagen da statisk elektrisitet kan utløse den. Koble løs airbagen på baksiden og legg den bort (dekslet bakom rattet må også bort).

 

 

 

Deretter løsner man den store muttra i midten av rattet (24 mm pipe) og drar rattet mot seg.

 

Bilde487.jpg

 

Så er det tre små skruer man må løsne for å få løs vindusviskerhendelen og festet + lyshendelen.

 

Bilde488.jpg

 

Husk å koble fra alle kontaktene som sitter på hendlene.

 

Bilde489.jpg

 

Bilde490.jpg

 

Bilde491.jpg

 

Nå må man ha en ters ("tæsj") for å få ut den hylsa som ligger rundt rattstammen, husk å mål hvor langt inn denne sitter da den må stå på samme plass når man monterer dette igjen. Etter man har fått dratt av den hylsa tar man bare ut fjæra og snart brakketten til tenningslåsen.

 

Bilde492.jpg

 

Før man kan dra den ut må man ha ei sveisetang eller annet egnet verktøy for å få løs den knekkbolten som står montert på venstsida (denne knekker under montering slik at det ikke skal være mulig å stjele bilen i etterkant da det ikke er spor i skruen). når du har fått den løs er det bare å dra ut hele brakketten.

 

Bilde494.jpg

 

Bilde493.jpg

 

Bilde495.jpg

 

Tenningsbryteren er kun festa med en liten skrue slik at den er det bare å bytte ut i full fart.

 

Bilde496.jpg

 

Bilde498.jpg

 

Når du skal begynne å montere dette igjen setter du det på i motsatt rekkefølge, men husk å sett inn den knekkbolten slik at brakketten ikke kommer for langt bak. Hylsa rundt rattstammen skal tilbake på samme plass og da setter man den på og skrur på plass muttra som holder rattet.

(her kan det være greit å få en kompis til å holde rattet mens du skrur) Ta av rattet igjen og mål at hylsa sitter der den skal. Sett så på alle hendlene og koble til alle kontaktene og sett på rattet igjen. Ikke skru det til for hardt. Monter airbagen med stor forsiktighet. Batteriet kobles til helt til slutt.

 

Når alt nå er kommet på plass er det spennende å se om rattet står riktig i forhold til hjula. Ta en liten kjøretur og se om rattet står riktig, hvis ikke er det bare å demontere igjen og sette rattet riktig:D

 

Nå kommer aribaglampa til å lyse konstant, og for å få den til å slutte trenger du noen som har en vagcom og låne deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du gidder, kan du kopiere den posten inn i denne tråden, da den sikkert er av interesse for andre ved en senere anledning.. :)

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=62527

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår