Gå til innhold

Stand-jos 520ia blir stylet med NeoDesign VIP kit

Ranger emnet


stand-jo

Anbefalte innlegg

Jaja, fant ut at det ble bedre med en egen tråd for stylingen. ;)

 

Blir en ganske bilderik tråd dette satser jeg på. ;)

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Bestilte NeoDesign VIP kit fra BS Bildeler for noen uker tilbake. Fikk frontfangeren, sideskjørtene og en liten "sponsorpakke" idag. ;) Baken kommer om to uker. :)

 

Fikk 10% rabatt mot litt reklame. Kjempefornøyd med servicen der! :thumb:

 

imagine.aspx?i=NDSBM01.jpg&w=297

imagine.aspx?i=NDRBM01.jpg&w=297

000_0134.jpg

000_0135.jpg

 

Skal se om jeg begynner så smått ikveld.

 

Håper å bli ferdig til vårtreffet på Lånke 28. April. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som "prologen" er skrevet så kommer den første oppdateringe! ;)

 

Her kaster vi ikke bort tiden! :D Begynte å sjekke passform og demontere gammel frontfanger samma kvelden som stylingen kom. :)

 

Nå har jeg nettopp blitt ferdig med å prøve frontfangeren.

 

Ser ganske rått ut! ^^ Litt småjustering så blir den perfekt. Vil tilføye at passformen på NeoDesign kittene er utrolig bra. Dekslet som står over slepekrokfestet foran, passer rett fra originalfront og over på stylingfronten. Jeg har sett mye "crappy" styling i jobbsammenheng, men dette holder ganske god kvalitet.

 

Ett lite minus er kanten ved hjulbuen, skjøten er synlig og følbar. Dette skal sparkles og slipes så det blir null overgang på skjøten.

 

000_0137.jpg

En ting skal være sikkert, jeg er glad jeg bor nærme jobben! :D Masse lys, varmt og godt og alle nødvendinge verktøy som trengs for å gjøre jobben kjapt og smertefritt. :)

 

Løftebord gjør bestandig jobben litt enklere. ;) hehe

000_0138.jpg

Original fronten plukket av og støtfangerbjelken tatt ut. Forbausende lett! :P

 

Jeg har byttet M5 front på E39 før, men da var bjelken limt fast med ett halvt kilo MS Polymer karosserilim mot plastfronten.

 

Bjelken sitter i fangeren som hånd i hanske. :D Fangeren har to metallbraketter innstøpt, disse passer 90% med originale hull i bjelken, dette holder fangeren på plass. Måtte bore opp det ene hullet ca. 5 mm unna det originale.

 

På bildet er bjelken montert på bilen igjen. Dette fordi stylingfronten skal prøves over bjelken. Da sjekkes glipper mellom lykter, panser, forskjerm, etc. Samt hvordan hjulbuen flukter mellom forskjerm og fanger. Her skal alt være så nært originalt som mulig.

000_0139.jpg

En viktig ting på fronten som jeg la merke til da jeg monterte M5 front på en annen E39, var at hullene der boltene går opp, må bores opp i fangeren. Dette bør gjøres før lakkering, ellers så blir det vanskeligheter. ;)

 

Hvis det ikke gjøres blir det vrient og sette i boltene når fronten skal skrues fast. :P

000_0140.jpg

Fronten er satt på for prøving og justering. Noe småjusteringer gjenstår. Er godt tips her: Bruk slipeteip nede ved forskjermen og alle kanter som kommer i nærheten av fangeren. Dette gjelder helst når man driver med fangere i glassfiber. Glassfiberet er som sandpapir på lakken, og er fort gjort å sleive kanten på fangeren over på lakkerte flater. Da blir det striper og alt mulig dritt. Dette er en fin løsning for de som driver på alene, slik som jeg. :)

000_0141.jpg

000_0142.jpg

000_0143.jpg

000_0144.jpg

000_0145.jpg

 

3 timers jobb hittils, nå tar jeg kvelden her, og i morgen tidlig venter en ny dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har 4 timer ekstra blitt lagt i stylingen. :)

 

Kommer med en oppdatering nå som fronten snart er ferdig.

 

000_0146.jpg

000_0147.jpg

000_0149.jpg

Skjøtene ble sparklet og pusset plettfrie. :) Jeg så på dette som svært nødvendig da skjøtene var svært synlinge og ville blitt verre om da hadde blitt lakkert over slik de var.

000_0148.jpg

Her er hullene til boltene blitt klipt ut. Finpusset etterpå med rundfil for å få en fin kant.

000_0150.jpg

Her er bjelken som skal settes inn i fangeren før montering, denne skal både skrues og limes fast så det sitter godt.

000_0151.jpg

Bjelken ble vasket med tynner der limet skal være.

000_0152.jpg

Har en teori og viss erfaring med at limet sitter mye bedre på en flate som er bearbeidet med grovt slipepapir...

000_0153.jpg

derfor ble alle stedene som skulle limes slipt med 80 papir.

000_0154.jpg

"Say 'ello to my little friend"! :thumb Batteridrevet limsprøyte og en patron MS Polymer karosserilim. Brukte hele patronen på bjelken.

000_0155.jpg

Igler er svært glade i nypusset metall, så vær forberedt! :ahahahhaha: hæhæ. Neida. Her er bjelken ferdig limet, så gjelder det å få dette på plass med minst mulig kliss og søl. Dette tar ca. ett døgn før det tørker skikkelig, så man har det ikke travelt. ;)

000_0156.jpg

Her er bjelken trykt på plass og skruvene satt i. Ble litt griseri på fingrene men ellers gikk det smertefritt. :)

 

Og nå er det viktig å få fronten på plass akkurat slik den skal stå, ellers så kan alt størkne i den stillingen du ikke vil ha den i.

000_0157.jpg

Her er fronten på plass og alle mellomrom og kanter flukter fint.

 

Det brune du ser på bildet er papp. Dette en en lur metode for å få mellomrommene jevne og fine. :) Spesielt viktig er dette under grillen. Hvis det ikke er mellomrom her så kommer grillen til å slå ned i lakken hver gang panseret lukkes. Jeg trenger vel ikke nevne hvordan det blir seende ut da?

000_0158.jpg

000_0159.jpg

 

7 arbeidstimer har gått totalt og fronten er så godt som ferdig. Jeg skal sprøyte på litt svartlakk på fangeren når limet har tørket. Imens skal jeg begynne med tilpassingen av sideskjørtene.

 

Svartlakken som påføres blir bare midlertidig, så det ser litt bedre ut mens jeg venter på lakkeringen. All styling blir lakkert når bakfangeren kommer og er ferdig tilpasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt faktisk å titta gjennom BS sine sider i går!

 

creds for å prøve noe litt uvanlig styling hvertfall! blir sikkert bra til slutt! bare ikke ha sølvnetting i fronten!!! :)

 

Takker. :) Greit å prøve noe som ikke alle andre har. :D hehe. Har allerede montert M5 front på en annen E39 i Namsos så den looken ble uaktuell! ;) hehe

 

Vurderer sort netting i fronten jeg, pluss en liten spesiell detalj som jeg skal avsløre senere. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens siste (eller første?) oppdatering.

 

000_0160.jpg

Satte på treffskiltet foran, dette vil nok se proft ut på utstillinger. ;) hehe. Tipper BSB blir fornøyd også. ;)

000_0161.jpg

Ettersom jeg nå har begynt på sideskjørtene er det første gjøremålet å bli kvitt plastdekslene under kanalen.

000_0162.jpg

Det smale dekslet blir antakeligvis overflødig når skjørtet kommer på, da skjørtet dekker over like mye som dekselet. Men det brede skal jeg prøve å få lurt utenpå skjørtet. Iallefall på venstresiden der dekselet dekker over bensinpumpa eller hva det nå enn er. ;)

000_0163.jpg

Fort gjort dette så tar ikke lange tiden før vi er over på neste.

000_0164.jpg

Her har jeg merket av på skjørtet der det skal slipes. Dette er for at skjørtet skal sitte godt innpå, slik at skjøten blir så godt som usynlig utenfra. :D

 

Dessverre får jeg ikke slipt noe inatt da nabofirmaet som vi får trykkluften fra, har skrudd av kompressoren i påsken... :( Skal ringe rundt litt imorgen så får jeg forhåpentligvis skrudd på lufta igjen, for noen timer om ikke annet. :)

000_0165.jpg

Her er sideskjørtet hektet på. Fordi at det ikke er slipt enda så står skjørtet på skrå. For langt ute på den nedeste delen. Dette blir det sikkert skikk på imorgen.

000_0166.jpg

Liker dette skjørtet jeg. :) Begynner å bli litt utbrukt disse Rieger skjørtene med "twist" på. :P

000_0167.jpg

Stikker for mye ut der nede. Blir ikke fin overgang mellom front og side slik det står her.

000_0168.jpg

Merker av foran...

000_0169.jpg

og bak. Imorgen skal det slipes ned kant innenfor oppmerkingen.

000_0170.jpg

Her har vi ett visst inntrykk av hvordan det blir seende ut.

000_0171.jpg

Begynner å se gromt ut nå! ^^ Blir mindre og mindre type "mann med hatt" bil. ;)

 

3 timer har gått, og vi er oppe i 10 totalt.

 

Nå er det natta her, snakkes "imorgen"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18" felger pluss dekk er bestilt. ;) Nye lykter hele veien rundt er også planlagt, blir vel når jeg får skattepengene mine på sommeren. ;)

 

000_0172.jpg

Det ble slipt ut spor på toppen av skjørtet slik at det kommer tettere innpå. Her er det prøving og atter prøving til det stemmer. Trykklufta mangler fortsatt, så jeg er tvunget til å slipe manuelt med 80 papir. Tidkrevende, men også svært nøyaktig.

000_0173.jpg

Viser seg at skjørtet ble litt for kort med den brede undersiden, så den måtte gjøres smalere.

000_0174.jpg

Luftsag er gull, men uten luft er det null... Baufil ble løsningen, slitsomt og tidkrevende.

000_0175.jpg

Men det ble da ikke så verst etterpå.

000_0176.jpg

Ekkelt å sage i helt ny styling, men må man så må man. Bare man er forsiktig så går det bra. Man vil jo ikke sage avfor mye. Ble saget av remse etter remse, smalere og smalere, helt til det passet. Så brukte jeg samme målet på andre siden.

000_0177.jpg

000_0178.jpg

Nå er det omtrent ferdig. Eneste som mangler er hull for feste under og på endene. Men det tar jeg neste uke. Ferie må man ha, og jeg må jo ha noe å gjøre mens jeg venter på bakfangeren.

000_0179.jpg

000_0180.jpg

Da var verkstedoppholdet ferdig for denne gang. :) Så får vi håpe fronten holder fram til lakkeringen. Ble plutselig snø ute idag så jeg ber høyere makter om at nyfangeren ikke blir ufrivillig snøplog. ;)

 

4 timer til gikk med idag. :) 14 timer totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det som jeg tror blir siste oppdatering. :P Har det litt travelt for tiden så skjørtene blir lagt på hylla, og bakfangeren er avbestillt.

 

Men har da noen gode nyheter; Fangeren ble ferdig igår (Onsdag), lakkert og innsatt gitter. ;)

 

Lakkeringen ble gjort av Lakkspesialisten AS og kostet med 1800 spenn. Jeg valgte å gjøre jobben hos ett firma da jeg er nøye med kvalitet samt garanti på alt som skal på denne bilen.

 

De har lakkert min bil to ganger nå, og ryktet tatt i betraktning så har de gjort en god jobb her. Så svartfarge er de ikke så dårlige på. ;) hehe

 

Enjoy bildene!

 

000_0190.jpg

Igang med å bøye gitteret så det sitter fint over åpningen. Den store åpningen er 92cm ca., og gitteret er 90! :rolleyes: Hva jør man da??? Jo, finn en gammel enkelsporet gummilist og sett den langs kanten!

000_0191.jpg

Nettingen snart ferdig! Ett godt tips er å klippe "fliker" på ca. 5 cm hver langs hele langsidene. Dette gjør det enklere å brette gitteret over kanten, og enklere å få den buen som fangeren har. :) Dette fant jeg ut igår. ;) hehe

000_0192.jpg

Og så er et bare å fylle kantene med karrossrilim (fortsatt MS Polymer)! Ett godt tips til, legg limet rundt kanten først, så trer legger du nettingen over, så limer du over der igjen. Når dette er tørt får du det neppe ut igjen uten å skade gitteret! ;)

En annen ting er å holde gitteret nede mens limet tørker! MS Polymer trenger nesten ett døgn for å tørke skikkelig så det sier seg selv at med mindre du er jævlig tålmodig, så går det ikke å gjøre dette manuelt. Legg noe flatt med tyngde på, over nettingen. Nå er det neppe alle som har tilgang på blå jiggstolper til Celette rettejigg, så feks en plankebit og noe med passelig vekt oppå funker sikkert også! ;)

000_0193.jpg

Maaaaaaaaaasssse LIM!

000_0194.jpg

De på sidene var verre, fordi her er det flere buer å ta hensyn til. Men bare brett en side av gangen og form varsomt (men likevell kraftig) gitteret med hendene slik at det stemmer overens med hullet...

000_0195.jpg

Og vips! så har man ett gitter som sitter som støpt over!

000_0196.jpg

Her er alt limt og klar til tørk. Grunnen til at gitteret til venstre har mindre vekt enn den til høyre, er at den egentlig ikke trenger det. :P hehe. Etter at jeg hadde formet det så passet det rett på, og hevet seg ikke en millimeter! :D hehe. Men greit å være sikker. ;)

000_0197.jpg

Nettingen som ble brukt! Med alt hell så passet den brede biten fint inn i grillen på Mercedes 230en jeg har, så da har jeg noe å gjøre seinere også! ;) hehe

 

-----------------------------------------------------------------

 

DET ENDELIGE RESULTATET!!!

 

000_0198.jpg

000_0199.jpg

000_0200.jpg

000_0201.jpg

000_0202.jpg

Noen tvil om hvor fangeren ble kjøpt??? ;)

000_0203.jpg

 

Det ble ganske bra. :) Ikke perfekt! Men overkommelig bra. :) Den gummilisten jeg satte inn på åpningen i midten ble vellykket! Ser nesten originalt ut! :D hehe

 

Hvis noen har spørsmål så fyr ivei! ;) Lærte veldig mye om styling på denne bilen under dette prosjektet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det var det... :(

 

Var rett etter at jeg bestilte stylingen at jeg fant ut at jeg ikke lenger makter å betale dyre dommer i forsikring og billån. Men tenkte jeg skulle prøve litt likevell, selv om det bare ble med fronten.

 

Begynner å se at det koster mer enn det smaker, med den lærlingelønnen jeg har. :shake

 

Så det blir vell ikke lenge før bilen er å se på autodb eller noe sånt. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår