Gå til innhold

Kan jeg plassere subbene her, og er det eventuelt lov i konkuranser?

Ranger emnet

Defus

Anbefalte innlegg

Jeg har en volvo 360 stående. Den har originalt ett deksel i hattehyllan, som skjuler ett stort hull. Se på bildene.

Det jeg tenker på, er at jeg kan bygge noe for å sette subbene (har 2 12") og en port der, må bare forstørre hullet litt. Kassen blir bygget i bagasjerommet, så kassen er altså i bagasjerommet men subbene kommer til å "se ut" som di står i hattehyllen. Hvordan vil dette påvirke lyden? får jeg mindre trykk inni kupeen, eller mer, kontra om jeg lager kassen i bagasjerommet? Subbene og porten blir jo å peke opp mot bakruta.

Jeg må nesten gjøre det på denne måten hvis jeg skal få plass til kassa egentlig. Det vil vel også være ett pluss at bagasjelokket skrangler mindre??

MEN, er det lov å installere på den måten jeg snakker om, i noen av konkuransene, tenker da på en eller annen form for bass konkuranse (har ingen peiling om dette her, men ser at det er noe konkuranser i alta og tromsø i år å har lyst å delta).

Det hadde vært fint me svar, har lyst å pusle med dette i påsken. :) (blir å flytte forsterkerne da, for å få bedre plass rett under hattehyllen).

1.JPG

2.JPG

3.JPG

Speisen

Ingen like dialekta mi, så eg må skrive på bokmål. *irritert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bygd et par biler med sub i hattehylla, med membranen inn i bilen. Synes dette funker meget bra. Selv relativt billige subber kan fås til å høre bra ut. Mulig du mister noe trykk dersom du bare går for dB. Men bassen blir veldig kontant og ren. Dersom du har en billig sub, med mye blåselyder og uønsket lyd fra elementet er dette noe som må vurderes.

Prøvde et sett Focal Utopia 5WS (5") subber i hattehylla på en mondeo sedan. Bra trykk og ekstremt bra kvalitet.

Bygde også en dynabel 10" i lukka kasse i hattehylle på A3. Hørtes veldig bra ut i forhold til prisen.

Så lengde du er ute etter sq ville jeg valgt å bygge i hattehylla i kombinasjon med kraftig forsterker og kunne koble i mer enn 4 Ohm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel gjerne sql jeg er ute etter.. er ikke så kresen.. men liker å kjenne det.. sånn som det blir nå, er det 2 12", med en slot port i midten, kassa er på 150 liter totalt, og tunet til ca 35 hz. Først blir det 2 hifonics subber som skal oppi bare for å ha noe, di er på 350 watt rms hver, og er dobbel 4ohm. etterhvert håper jeg det kommer noe heftigere. som man ser på bildene øverst her har jo hifonics forsterkere, en brutus 1600 som driver subbene, så den herjer disse to småsubbene veldig bra, men den skal få bryne seg på noe litt kraftigere etterhvert.

det er deilig med port å subber i hatthylla, en mild bris i bilen på varme sommerdager på lave basstoner =) (dog en bris som stinker glassfiber og svidd talespole, må ha mye wunderbaum!)

Speisen

Ingen like dialekta mi, så eg må skrive på bokmål. *irritert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider