Gå til innhold

Kjetil`s Omega, C36GET prosjekt - NY TRÅD ER LAGET, denne er ikke i bruk

Ranger emnet

Kjetil Møkkelgård

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle legge ut en liten tråd om bilen min her, ser det er mange som har tråder på bilene sine om det så er fra store prosjekter eller til noe litt mindre, så jeg tenkte det ikke kunne skade om jeg la ut mitt prosjekt heller, selv om jeg ikke liker å skryte på meg noe som helst.

Men men, bilen er da altså originalt en Omega A ifra 1989, som er ombygd komplett til en 92 modell omega 3000 24V. Det var i den stand jeg kjøpte den for snart 2 år siden. Etter det så begynte jeg å sveise all rusten som var på den, og sveiset på framskjermer på hjulbuene bak, slik att di er blitt runde. Så fikk jeg anskaffet meg komplett Irmscher styling til bilen rundt om. Interiør og understell er foreløpig originalt 3000. Bilen står nå inne for lakkering, og skal i første omgang bare sprøytes med grunning, siden jeg skal til med ett noe omfattende motorprosjekt nå snart.

Motoren er kjøpt av Protrim, og har gjennom di hatt en god dialog på hvordan den skulle bygges, og hvilke deler som skulle på. Så her er det som er gjort med den.

Det er originalt en c36get motor, altså 3.6l Lotus motor

Blokk: C30SE, Honet og klar til montering med underspyling, oljepumpe og vannpumpe fra C36GET, blybronselager og underspyling

Topp: C36GET, sveisa og porta i forbrenningskammer etc. Planet 0.1mm. Det er bygd om til mekaniske ventilløftere med doble ventilfjører. Alt arbeid på topplokket er utført hos Autotrim i Trondheim.

Topplokksbolter: ARP head stud kit

Toppakkning: Custom kobberpakkning med titan O-ringer

Kammer: Spesiallaget med rett profil for bruk av mekaniske ventilløftere

Innsugsventiler: C36GET

Eksosventiler: 32mm rustfrie Ferrea ventiler, fresa ventilseter og slipt ventiler

Råder: Crower H-profil råder med forsterket bolter

Veiv: C36GET, polert, nullbalansert og destroka til 4mm lengre slaglengde, altså 89mm slag, ca. 3.785tr

Stempel: Total Seal stempelringer, keramisk coata

på toppen for å tåle mer varme og coata på skjørtene for mindre friksjon.

Datasprut: Electromotive Tec3r

Dyser: 1575cc

Bensinpumpe: MagnaFuel Pro Series 4303

Turbo: Garrett GT4202R med Tial 46mm wastegate, T4 eksoshus. Fra ca. 950hk og over 1400hk

Eksosmanifoild: Topmount, Singelturbooppsett

Innsugsmanifoild: Custom Protrim, med 80mm spjeld

Fuel Rail: Custom laget med trykk på begge sidene og retur på midten

Gearkasse: Tremec TKO-600, modifisert clutchhus.

Clutch: Tilton 3-platers clutch på 184mm

Svinghjul: Custom protrim, stålsvinghjul 5-6kg

Intercooler og oljekjøler er foreløpig ukjent.

Annet motor:

Registerkjede er forsterket kjede fra England.

Nye styreskinner, pakninger og simringer

Bensinrør 12 mm

Alle slanger til bremser, bensin, olje og diverse skal være stålomspunnet

4” Downpipe med 2 stk 3” rør bak til to stk endepotter.

Motoren og alle delene er klare til levering om en måneds tid hos Protrim, og det passer meg bra siden jeg for tiden flyter rundt i ei lita jolle i Mexicogulfen og kommer ikke hjem før da.

Så når jeg kommer hjem skal jeg begynne å ta ut 3000 motoren, rive ut aircondition, abs, diverse dilldall og alt jeg ikke trenger i motorrommet, og begynne på bygginga.

Så det skal bli morro:D

Noen som har noe formening om noe som helst, så er det bare å si deres mening om prosjektet, om det er positivt eller negativt.

Endret av Kjetil Møkkelgård

89 mod. Opel Omega 3.8 Lotus

79 mod. Opel Ascona B 3.0 24 v

94 mod. Nissan 200 SX

81 mod. Volvo 244 2.3l TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Høres ut som ett utrolig bra og morsomt prosjekt. :)

Motorenn som satt i lotusen til MAgnus du kjøpte da eller?

"Having a 9 second vag is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end you're still gay"

*Omega B1 TD. *Rekord C *Vectra turbo. *Omega B2 stv.

Håvard. TLF: 41408822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å ta en haug med bilder når jeg kommer igang med byggingen først på mai. Da kan jeg legge ut litt bilder for hver dag, for da skal jeg skruve bil døynet rundt i 5 uker til jeg skal ut på sjøen igjen:-)

Men kan legge ut et bilde av hvordan bilen så ut før jeg begynnte på den.

aadbed1f0c7c6ab11ba04a4864422461.jpg

94 mod. Nissan 200 SX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker ja.

Ja du sier noe der ja, det er vel ikke akkurat gratis å bygge en slik motor. Men når jeg skulle først bygge en bil jeg kunne bruke på banen, så tenkte jeg å dra den helt ut når jeg først var igang. Hk trur jeg at jeg holder litt igjen med i første omgang, får heller vente med å offentligjøre tallene til den har vært i benken. Men det er snakk om ganske mye effekt.

Men det er litt synd att jeg bare i første omgang har råd til motorbygging og lakkering. Men satser på å gjøre om understell, bremser, interiør, bur og diverse til vinteren eller noe.

94 mod. Nissan 200 SX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker ja.

For håpe den holder litt mere enn 1 dag eller noe motoren da, hadde vært surt att den hadde raset av en eller anen grunn med nesten en gang.. Det hadde vært mere som ett lite mareritt.. hehe

94 mod. Nissan 200 SX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Den er helt ok å se ut til i fra før av også ja, men rekner med den blir noe penere når jeg har fått fikset litt på den.

Er vel ikke noe bilstereoforum dette, men tenkte jeg skulle legge ut en liste over stereoanlegget jeg har bestillt, som skal inn i bilen alikevell.

4 stk: dynaBel BF7501 - 1x750-2500 Watt RMS Bilforsterker

2 stk: dynaBel BF2252 - 2x225 Watt RMS Bilforsterker

2 stk: Dynabel DY9815 15" Subwoofer

2stk: SEAS LOTUS 17cm Bassmellomtone RW165/1

4stk: dynaBel 6x9" coax,

2stk: Apollo A 1750 75Ah AGM Batteri

Alpine IVA-D100RB Skjerm/DVD spiller

Tenkte å støpe allt i glassfiber for stereoen, og lakkere det samme farge som bilen. Bestillte også 4 blåe neonlys for å ha under bilen.

94 mod. Nissan 200 SX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var motoren til Milo du kjøpte altså.

Dumt han ga opp MAnta prosjektet sitt.

Men godt du gir motoren noe å leve videre på :)

"Having a 9 second vag is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end you're still gay"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja d kan stemme d, har ikke møtt eieren av motoren ennda, rekner med jeg gjør d når jeg skal nedover å hennte motoren når jeg kommer hjem nå.

Litt synd han måtte avbryte det prosjektet ja, hadde vært gøy å sett en manta med en sånn motor=)

Kjenner til disse gutta du eller?

94 mod. Nissan 200 SX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner de godt ja.

har håpet se Manta'n ferdig nå de siste 5-6 åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår