slitenvolvo Skrevet April 12, 2007 Rapporter Share Skrevet April 12, 2007 Bare så det er sagt, "dialekt" er ikke en egen skriftform. Å skrive etter sine egne ortografiske regler, sånn grovt sett slik "såm di pratje i jæmbøgdja" er bare et skalkeskjul for ens egen analfabetisme. - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VOLVO 1983 Skrevet April 12, 2007 Rapporter Share Skrevet April 12, 2007 Hei! Er det ikke mulig å bare skrive på Bokmål? De aller fleste på dette forumet har nok hatt full opplæring i Bokmål, mens en liten prosentandel har hatt full opplæring i NyNorsk. Jeg personlig har ingen problem med å fatte NyNorsk! Jeg tenker mer på dyslektikere, tror de kan ha vansker med å lese NyNorsk hvis de har fått opplæring i Bokmål, de har også som oftest vært ute på Grupperom under Barne/ Ungdomskolen å lært Bokmål, mens de andre uten Dysleksi og andre former for lese/ skrivevansker satt å lærte NyNorsk! Bare min mening :) Mvh Gunnar Bodø :volvsmile *83 Volvo 240 B21a *90 Massey Ferguson 3060 Kjør hardt, kjør stil, uten tvil :D Min bil:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=148665 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet April 12, 2007 Rapporter Share Skrevet April 12, 2007 Nej.. Men uansett, er det så vanskelig å skrive på bokmål da.?. vertfall det man klarer.. Går vel heller oftest utover de som skriver.. jeg leser korte innlegg på bokmål og på ny-norsk. men det skjer ikke at jeg leser lange innlegg på ny-norskdukenukem .. Å forlange at en som har nynorsk som sitt hovedmål skal skrive på bokmål synes jeg høres urimelig ut. Men dette sms/dialekt-grautmålet som ganske mange benytter her på forumet kunne vi fint vært foruten. Et slikt språk er helt uten felles regler og dermed blir innlegget vanskelig for veldig mange å forholde seg til. Forfatteren sender nærmest ut et signal om at dette innlegget skriver han kun for sine sambygdinger. En ting jeg lurer på: Hvordan skriver dialektikerne våre hvis de skulle forfatte et brev til en eller annen institusjon eller offentlig instans? Kan ikke tenke meg at de skriver på dialekt i slike tilfeller... Da burde det være mulig å vise den samme respekten for mottakeren her på vårt kjære bilforum... __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet April 12, 2007 Rapporter Share Skrevet April 12, 2007 Vel, jeg var fritatt for nynorskundervisning, og har absolutt ikke noen problemer med å lese nynorsk. - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eXigo Skrevet April 22, 2007 Rapporter Share Skrevet April 22, 2007 Å forlange at en som har nynorsk som sitt hovedmål skal skrive på bokmål synes jeg høres urimelig ut. Det er faktisk heilt bak mål. Blir rett og slett oppgitt over slike kommentarar, og det seier vel litt om dei som ikkje klarar å forstå nynorsk. At vi skal innordne oss etter at nokre anten er språkdumme eller er giddalause blir rett og slett for dumt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjirn Skrevet April 23, 2007 Rapporter Share Skrevet April 23, 2007 Nej.. Men uansett, er det så vanskelig å skrive på bokmål da.?. vertfall det man klarer.. Går vel heller oftest utover de som skriver.. jeg leser korte innlegg på bokmål og på ny-norsk. men det skjer ikke at jeg leser lange innlegg på ny-norskdukenukem .. Nynorsk er et norsk skriftspråk. Lik det eller ikke, men jeg er ramlende likegyldig til om du ikke liker det. Så la vær å mas om det. Dialektskriving utgår. For min del. Det går selvsagt ann å skrive "lett" dialekt, dvs bokmål med enkelte dialektord. Men noe som ser ut som bokstavkjeks som har blitt hevet utover et bord, det kommer jeg nok til å slette. Dialekt hører ikke hjemme noen plass som skriftsform. Bilforumet.noSuper Moderator- 04 VW Golf TDi- 94 VW Golf Vr6- 92 Honda Accord altforlat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjirn Skrevet April 23, 2007 Rapporter Share Skrevet April 23, 2007 Vel, jeg var fritatt for nynorskundervisning, og har absolutt ikke noen problemer med å lese nynorsk. Å ha problemer med å lese nynorsk går mer på vilje. De VIL ikke lese det, derfor påstår de at de ikke forstår det. Trassalderen varer tydligvis lengre hos enkelte. Jeg er rimelig lei hele sidemålsdebatten og grinete ungdommer som ikke greier se forskjell på nynorsk og sidemål forøvrig. Bilforumet.noSuper Moderator- 04 VW Golf TDi- 94 VW Golf Vr6- 92 Honda Accord altforlat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finken Skrevet April 28, 2007 Rapporter Share Skrevet April 28, 2007 Syns folk kan skrive akkurat som de vil jeg, har andre problemer med det så la heller være og lese da vel og han som skriver da på tjukk trøndersk med litt sms språk innimellom tar kansje hintet når ingen svarer. Værste jeg veit er folk som gnåler og sutrer i andres tråd p.g.a språket og masse annet. Jeg ser en likhet imellom tyttebær politi som aldri kom inn på politiskolen og enkelte personer på forumet her. Er detta virkelig no og bry seg med? Er vel mer og mer sånn at folk skriver slik de snakker. Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet April 28, 2007 Rapporter Share Skrevet April 28, 2007 Vi har medlemmer her fra hele landet. Noen snakker dialekt, andre ikke. Noen snakker og skriver derfor nynorsk. De eneste godkjente skriftspråkene Norge har, er bokmål og nynorsk. Det lærte du på barneskolen. Da får vi forholde oss til det, så går alt så mye bedre. Nok grining om det her nå! Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg