Gå til innhold

Ta av fjøra på fjørbeinene foran..

Ranger emnet

Gulbrandsen_Racing

Anbefalte innlegg

Nei, men så har jeg aldri montert orginalfjærene tilbake eller da.:D Og her var det vel snakk om å kappe fjærene, kapper du tilstrekkelig blir det aldri noe problem.

Vet du hvor mye kan man kappe uten at det blir no trøbbel med bremsefordeleren? Under ved venstre bærebru..?

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 months later...

Hei. Skal ta av fjørene foran, å da lurte jeg på om jeg trenger spessialverktøy for å løsne mutteren øverst? Alt går jo rundt når jeg bruker en kopp å skralle oppå der, så må jo ha noe som holder igjen..?

Lurte også på om fjøra sitter i spenn når fjørbeinet er løst. Altså, trenger jeg fjærklemme for å ta av fjøra, eller er den fri for spenn, slik at jeg ikke får den i kjeften når jeg løsner mutteren..?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Er nok ikke umbrako. Tror det er sånn man holder igjen med en 10mm fastnøkkel. Er bare det at dersom jeg trer koppen over mutteren, får jeg jo ikke fastnøkkelen gjennom til å holde igjen. Men skal prøve med muttertrekker å se om den kommer da.

Kan jeg bruke noe annet en fjørklemme? Strammebånd f.eks? Har ikke fjørklemme, å får jo ikke kjøpt/lånt det nå i påsken..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Er nok ikke umbrako. Tror det er sånn man holder igjen med en 10mm fastnøkkel. Er bare det at dersom jeg trer koppen over mutteren, får jeg jo ikke fastnøkkelen gjennom til å holde igjen. Men skal prøve med muttertrekker å se om den kommer da.

Kan jeg bruke noe annet en fjørklemme? Strammebånd f.eks? Har ikke fjørklemme, å får jo ikke kjøpt/lånt det nå i påsken..

funker med muttertrekker. men er sinnsykt spenn i fjæra..kan jo bruke masse strips eller noen slags bånd men vær forsiktig.

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på toppen av demperen så er det 24mm mener jeg å huske å der bruka jeg sånn fastnøkkel som er skikkelig bøya i enden (husker ikke navn) å en 10mm fatsnøkkel til å holde igjenn.. fjørklemmer er kanskje størst sjangse at en kammerat elr noe lignende har liggende. dem fjørene kommer som helvette om du ikke får spent dem fast. var en som "glapp" ut av fjørklemma på jobben å gikk i et skapp å de slo GREI bulk i døra.

It`s hard to tell if a man is telling the thrut, when you know you would lie if you where in his place

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Strips tror jeg neppe funker om det er mye spenn i fjøra.. Skal prøve med 3-4 strammebånd. Det burde vel holde..?

Trenger jeg løsne på bærearma å styreleddet for å få fjøra ut av skjermen, eller holder det med at jeg løsner de 3 på fjørbenet?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Ja, er klar over at dem har ganske så greit spenn i seg. Når vi holdte på med slikt på vk1 kjøretøy, blei det ganske så fint merke i taket når fjøra datt ut av klemma.

Men om jeg bruker strammebånd etc, burde vel det klare saken??

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Ja, er klar over at dem har ganske så greit spenn i seg. Når vi holdte på med slikt på vk1 kjøretøy, blei det ganske så fint merke i taket når fjøra datt ut av klemma.

Men om jeg bruker strammebånd etc, burde vel det klare saken??

det er vel bare og prøve er det ikke....

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider