Gå til innhold

bygge ny motor nå! men skal jeg bygge 8v eller 16V? kom med utspill folkens!

Ranger emnet

Sailorboy

Anbefalte innlegg

heisann

nå skal det byggest ny motor og greier

men er ikkje sikker på om eg vill gå for 8v eller 16v:S

blokka blir ei 1990FT blokk. med SPM Stål råder, mahle stempler, KKK K27 turbo, chippa 2.4 sprut, 648dyser med vikving spesialchipp 3"LMM

men eineste er at eg ikkje klarer og bestemme meg for er om eg vill ha 16v eller 8v. eg syntest det ville vært tøft med 16v da, men er ikkje sikker.

noen som kan få meg på rett "kjøl" her??

takk på forhond

Mvh Sølve mortveit

Mvh Sølve Mortveit

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal kjøre med chippet LH2.4 så regner jeg med at det er programert for 8V og ikke 16V. 16V blir gromt men koster en del mere, og krever endel tenking for å få det til å passe i 240. 8V er ren plankekjøring i forhold.

hvorfor er det mye mer stress med 16v i 240?

insug og eksos er ingen problem....

+ at eg meiner han viking chipp karen på forumet her kunne "mappe" inn orginal 16v toppen i sin spesialchipp....er ikkje sikker på akkuratt det men...

Mvh Sølve Mortveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt passer ikke innsuget ifra en B234F motor i 240'n. Om du får tak i innsug og grenrør så passer det jo. Siden kommer jo motorfester, eller evt. kamdriving om du bytter til B230 blokk. Bytter du blokk, kan det også bli ett problem med oljetilførselen.... Pumpa på B230 motoren er litt underdimensjonert til en 16V topp med hydrauliske løftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt passer ikke innsuget ifra en B234F motor i 240'n. Om du får tak i innsug og grenrør så passer det jo. Siden kommer jo motorfester, eller evt. kamdriving om du bytter til B230 blokk. Bytter du blokk, kan det også bli ett problem med oljetilførselen.... Pumpa på B230 motoren er litt underdimensjonert til en 16V topp med hydrauliske løftere.

jepp, men kammreim fra opel ascona disel, og VAG spennrulle så blir det i orden ialefall. meiner eg...

og har jo sett mange som har gjort dette før, og sagt at det var igrunnen ganske grei jobb. oljepumpa kan eg vell bare ta fra ein B234f?

så lenge oljetrykke holder seg på ett respektivt nivå så blir det vell bare bra?

Mvh Sølve Mortveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virtual: Nei desverre blir det ikke bra. Det er den kraftigste pumpa som sitter orginalt i de fleste motorer fra 92 og opp. Jeg kjørte med en FK blokk, 16V topp med hydrauliske løftere, og turbo. Problemet ble at oljelampa blinket av og til når motoren gikk på tomgang, og trykket kom aldri over 3,5bar. Prøvde å bytte pumpa, men det ble ikke bedre. Prøvde å shimse opp den

3mm, men det hjalp ikke det heller. Det er ikke trykket som er problemet, men at den ikke klarer å levere den mengde olje 16V toppen krever.

Sailorboy: Jeg anbefaler at du tar en titt på en B234 og en B230, du finner fort ut at oljepumpa slett ikke passer om hverandre da det er to vidt forskjellige konstruksjoner. Det beste alternativet om du absolutt skal kjøre med B230 blokk er å bygge om til mekaniske ventilløftere, men dette krever også en annen kamprofil beregnet for dette. Har prøvd å kjøre med mekaniske løftere på std kamprofil, men dette er ikke å anbefale da det tikker voldsomt fra ventilene. Les mer på tråden om min 244 så får du svar på det meste ang. 16V turbo i 240! Det var vel av meg du fikk tipset om Opelreim og VW spennrulle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider