Gå til innhold

Mitt førstegangs prosjekt på ca 15 000,- (trenger litt hjelp med kobling btw)

Ranger emnet

Lenden

Anbefalte innlegg

Hei hei!!

Jeg har:

Forsterkere: HELIX Dark Blue 1000.1 & HELIX Dark Blue 2

Frontsett: Ground Zero GZUC 165C

Sub: 2x dynaBel 12" DY9412

Cadence kondensator 1.2F

++ kabelsett osv.

Et bilde av jeg fant om hvordan jeg skal gjør det:

kobling%20til%20anlegg.jpg

Her er noen bilder under prosessen:

1.jpg

Fjernet alt fra bagasjerommet

2.jpg

Lakt på lyddempningsplater

3.jpg

Endelig fått trukket kablene, ja d var drittarbeid og d tok lang tid.

4.jpg

Her har du platen jeg brukte til annlegget.

Brukte eg en nettside som het Box Builder 2.0 til og bygge subkassen (meget enkel og bra side, sparte meg masse med tid)

5.jpg

Subkassen slik den skal bil.

6.jpg

Trukket stoff over kassen.

7.jpg

Dette var noe helvette!! Kassen var for stor, så vi fekk den verken inn eller ut til slutt. Så jeg mått fram med råtterumpen og sage av det ene hjørne!!anger2

8.jpg

Da har jeg kappet av ca 8cm av kassen slik at den passet og plasert div. andre ting

9.jpg

Resultat av kassen. (fornøyd til slutt :D)

10.jpg

div.

Det jeg trenger hjelp til nå er, hvordan jeg skal koble kondensatoren til forsterkeren. (kondensatoren skal brukes til monoblokken btw)

Takk!

Kom gjerne med positive/negative kommentarer om prosjektet mitt :)

Mvh

Mats Lende

BMW 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal vel på styrestrømmen til spillern? Sånn at når du slår på tenninga, så starter spillern samt forsterkere osv. På de signalkablene jeg har i min bil, så var det remotekabel på selve signalkabelen, ganske kjekt. Kobla bare den lille remotekabelen på styrestrømmen til spillern og så kobla jeg den på forsterkern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik gjøres dette:

Enten ligger det remote klart imellom signalkablene eller så må dette legges opp. (bare en liten, tynn ledning. Trenger ikke være noe størrelse på i heletatt)

Bak på spilleren din så har du en kabel som er hvit og blå, og det skal egentlig stå en liten lapp med "REM" på den, men... jah.. ;)

Bruk en kabelsko eller bare en sukkerbit til å koble disse to kabelene sammen.

Deretter skal den andre enden av kabelen festes på den åpne plassen midt mellom + og - på forsterkeren! Der står det også REM.

Når du skal koble på forsterker nr 2 holder det å ta en liten kabel fra den ene forsterkeren til den andre. Trenger ikke legge opp ny fra spiller.

Til oppkobling av kondensator så gjøres det på letteste måten slik:

Kabel strekkes fra + på batteriet og kobles til + på kondensator.

Nå må du finne et GODT jordingspunk! Da snakker vi helt bart metall og en skrue som går dirrekte inn på tykt metall. Ikke noe tull som å bruke jording fra baklysene eller noe i den duren! (FYFYFYF!!!) Så kobles andre enden av jordingskabelen til - på kondensatoren!

Når jeg snakkor om å koble til her, så mener jeg å bruke ordentlige kabelsko som veldig gjerne kan loddes på, og må klemmes sammen så hardt du klarer! Jeg pleier å gi dem en klem i skru-stikka etter at jeg har most de med diger tang! ;)

Så videre: BEGGE forsterkerne kobles da dirrekte til kondensatoren! + på forsterker og andre enden på + på kondensatoren! (bare å legge kabelskoene oppå hverandre)

og samme regla med -!

Mye enklere å gjøre dette med begge forsterkerne dine enn å knote med å ha egen kabling til 2-kanaleren din!

Håper dette gjorde ting litt klarere :) noe mer så selvsagt bare spørr! Svarer også på PM :)

Edit: glemte å nevne det at både + og - kabelene skal være like tykke og så tykke som du har råd til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik gjøres dette:

Enten ligger det remote klart imellom signalkablene eller så må dette legges opp. (bare en liten, tynn ledning. Trenger ikke være noe størrelse på i heletatt)

Bak på spilleren din så har du en kabel som er hvit og blå, og det skal egentlig stå en liten lapp med "REM" på den, men... jah.. ;)

Deretter skal den andre enden av kabelen festes på den åpne plassen midt mellom + og - på forsterkeren! Der står det også REM.

Når du skal koble på forsterker nr 2 holder det å ta en liten kabel fra den ene forsterkeren til den andre. Trenger ikke legge opp ny fra spiller.

Nå må du finne et GODT jordingspunk! Da snakker vi helt bart metall og en skrue som går dirrekte inn på tykt metall. Ikke noe tull som å bruke jording fra baklysene eller noe i den duren! (FYFYFYF!!!) Så kobles andre enden av jordingskabelen til - på kondensatoren!

Når jeg snakkor om å koble til her, så mener jeg å bruke ordentlige kabelsko som veldig gjerne kan loddes på, og må klemmes sammen så hardt du klarer! Jeg pleier å gi dem en klem i skru-stikka etter at jeg har most de med diger tang! ;)

Så videre: BEGGE forsterkerne kobles da dirrekte til kondensatoren! + på forsterker og andre enden på + på kondensatoren! (bare å legge kabelskoene oppå hverandre)

og samme regla med -!

Mye enklere å gjøre dette med begge forsterkerne dine enn å knote med å ha egen kabling til 2-kanaleren din!

Håper dette gjorde ting litt klarere :) noe mer så selvsagt bare spørr! Svarer også på PM :)

Edit: glemte å nevne det at både + og - kabelene skal være like tykke og så tykke som du har råd til! :)

Det er IKKE en fordel å klemme kabelsko i skrustikke.Da blir kabelskoa bare flat å kontaktflaten blir dårligere i forhold til med en tang som er beregnet på det,men må inrømme at jeg også glemte med skrustikke :P

1xStroker 15" (+BF7501)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik gjøres dette:

og samme regla med -!

Jeg har trukket 2stk strømkabler fra batteriet, tenkte og bare bruke kondensatoren på monoblokken siden det kommer til og være den som trenger det mest.

Jeg klarte og ryke signalkablene... tålte nesten ingenting.

SP_A0136.jpg

Sendte en mail om det til audioteam norge A/S (der jeg kjøpte dem) og fikke en hyggelig tilbakemelding om at de skulle be impotøren sende nytt kabelsett til meg etter påske :) Venter fortsatt doh, men ting tar tid!

men om jeg bør bruke kabelsko til kondensatoren, eller går det fint uten?

BMW 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil! Du MÅ bruke kabelsko til kondensatoren! ;) + og - sitter ganske nærme hverandre, og uansett er det ikke noen mulighet å koble til en kabel til kondensatorer som har kun 2 skruer på toppen som tilkoblingspunkt! Det nytter ikke å bare skru skruen gjennom kabelen der gitt! Og det ville uansett sett HELT jævli ut ;) så det må du nok desverre sponse på deg..!

Jobbe:

klemmer hovesaklig med tang, setter den i skrustikka og klemmer litt, lar den står der til jeg er ferdig å lodde! :)

Sitter som faan sjøl ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk også at kondensatoren må lades opp med en medfølgende motstand på ca 200ohm før du begynner å spille. samme når den skal ut. da må dan tømmes helt for strøm. eller risikere du alvorlige brannskader, og enda værre ødelagt iteriør og lakk..

det står hvordan dette gjøres når du får kondisen.

Pug 306 - min første Løve

Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay -

Lenke til kommentar
Del på andre sider