Gå til innhold

bakaksjel spm. :)

Ranger emnet


Weiru'N

Anbefalte innlegg

hei.. i går røyk bakaksjelen/diffen på bilen min :S altså en Volvo 745 tic 1987 mod.. å da lurer jeg på: jeg har en delebil 740 gl 1985 med b230a motor. passer hele bakaksjelen over? og er det kobling til speedometer på den *delebilaksjelen!? takker for svar :)

 

Mvh Weiru'n ;)

1987 Volvo 745 tic(bremsa 235hk @ 0.8bar)b230et m/fk råder og b234 stempel, lh2.4, kappa Lesjöfors, bsr chip, 3" fra turbo med en demper, k&n filterinsats, turbotrykk @1.2 og btr: @ 3.2 =)

(X)1995 Volvo 850 stv 2.5 10v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å bytte innmaten, men du må sette over kronhjulet fra turbo bilen over på diffen fra delebilen. Fordi kronhjulet har slitt seg til pinjongen som sitter på turbobilen, da slipper du noen ulyder.

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytt hele akselen så slipper du ulyder/slitasje -> havari og shimsing av pinjong/kronhjul

 

Det er mye mere jobb, kan garantere at det ikke blir noe unormal slitasje eller ulyder, bare kronhjulet som orginalt sitter i bilen og som er slitt i forhold til pinjongen på bilen, blir satt over på den nye diffen.

Har gjort dette sikkert 10 ganger på forskjellige volvoer og det har aldri blitt noe problem:)

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mere jobb, kan garantere at det ikke blir noe unormal slitasje eller ulyder, bare kronhjulet som orginalt sitter i bilen og som er slitt i forhold til pinjongen på bilen, blir satt over på den nye diffen.

Har gjort dette sikkert 10 ganger på forskjellige volvoer og det har aldri blitt noe problem:)

 

da har du hatt flaks 10 ganger...

 

det er tanntrykket mellom kronhjul og pinjong som er kritisk for siltasje/lyd. flytter man bare innmaten over og tanntrykket er ok så er jo alt greit. hvis ikke må pinjonghøyden shimses og evt diffen shimses.

 

men for all del, det er ikke min bakaksel... bare ikke selg meg en slik harryaksel ;)

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for alle svar.. åpna og kikka for noen dager sia, alle planetdreva var rett og slett sarva.. så gjorde det veldig enkelt, sveisa :P men kommer nok til og bytte til den andre kardangklokka.. måtte bare prøve sperreaksling.. =)

1987 Volvo 745 tic(bremsa 235hk @ 0.8bar)b230et m/fk råder og b234 stempel, lh2.4, kappa Lesjöfors, bsr chip, 3" fra turbo med en demper, k&n filterinsats, turbotrykk @1.2 og btr: @ 3.2 =)

(X)1995 Volvo 850 stv 2.5 10v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår