Gå til innhold

Montert MS - bilen går, men har et lite problem

Ranger emnet


bjørn

Anbefalte innlegg

Nå har jeg montert msns på en b230fk og er oppe og går. Men motoren blir veldig varm, eller for å si det slik - olja i bunnpanna blir ikke veldig varm (60-80gr) men samtidig så koker vannet i eksp.tanken (vannet pipler ut gjennom korken) og toppen blir så varm at man nesten ikke kan ta på den (unormalt?).

 

Hva kan problemet være? Dette er uten særlig belastning på motor, 0-20kmt kjøring og 1000-2500rpm. Ja - jeg vet at tenninga mi kan være helt ute og sykler, men det burde da ikke ha SÅ mye å si på eksostemp->turbotemp->vanntemp eller?

 

Jeg har orginal vifte på vannpumpa så den går hele tiden. Radiator er ikke tett (nettopp spylt) og termostaten åpner ved 85-87 grader så den funker.

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at toppen blir så varm at du ikke klarer å ta på den. Husk at vi brenner fingrene allerede på 45-50grader, og på toppen så blir det jo fort 80-90grader. Jeg tipper at topp pakningen er gåen. Prøv å skru av lokket på ekspansjonstanken når bilen går på tomgang, men vær forsiktig da det er varmt! Om det bobler når bilen går, og du ser en liten oljefilm er det nok topp pakningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg montert msns på en b230fk og er oppe og går. Men motoren blir veldig varm, eller for å si det slik - olja i bunnpanna blir ikke veldig varm (60-80gr) men samtidig så koker vannet i eksp.tanken (vannet pipler ut gjennom korken) og toppen blir så varm at man nesten ikke kan ta på den (unormalt?).

 

Hva kan problemet være? Dette er uten særlig belastning på motor, 0-20kmt kjøring og 1000-2500rpm. Ja - jeg vet at tenninga mi kan være helt ute og sykler, men det burde da ikke ha SÅ mye å si på eksostemp->turbotemp->vanntemp eller?

 

Jeg har orginal vifte på vannpumpa så den går hele tiden. Radiator er ikke tett (nettopp spylt) og termostaten åpner ved 85-87 grader så den funker.

 

Hei.

 

Kan gi deg eit råd.

Gå inn på tabellen for tenning og sett allt rundt tommgang til null. så måler du hva tenningen er og hvis den da viser 15 grader

når der skal være null, da må du korigere innstilingen for trigger vinkel slik at den blir null når du skyter tenning.

da først hadde eg turt å kjøre.

Bruker du sensor som står og trigger på svinghjulet?.

Mener den trigger 90 grader

 

Øyvind

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

GMV:

Motoren er nybygd så toppakningen er bare få dager gammel, tviler på at det er den. Toppen er dratt til etter specs fra krb (kjøpte bolter av han).

 

Øyvind:

Trigger angle er riktig. Jeg bruker hall-sensor i fordeleren. Den ble målt nøyaktig med tenningslampe før jeg startet opp første gang (85 grader).

 

Det har blitt noe bedre nå, men etter en 5-minutters rolig kjøretur (<2500rpm og <100kpa) så er oljetemp nesten 80 grader, mens vannet fosskoker i ekspansjonstanken. Da er toppen såpass lunken at jeg faktisk kan holde hånda på den i et sekund eller så.

 

Snodig :)

 

Men jeg tipper det meste ligger i tenning+sprut instilligene.

 

Forresten veldig artig å komme igang med msns :)

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så høy temp for olja det da? Og hva med luftlommer i kjølesystemet?

 

Nei det er jo akkurat det det ikke er, det er derfor det er så merkelig at kjølevannet er kjempevarmt rundt ekspansjonstanken når olja er lunken.

 

Vanntempsensoren registrerer aldri mer enn 95 grader.

 

Og hva gjelder luftlommer, jeg har kjørt motoren en god stund med lokket av på ekspansjonstanken, da burde vel all luft være ute av systemet eller?

 

Jeg har vannavkjølt turbo, kanskej det har noe med saken å gjøre..

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jo akkurat det det ikke er, det er derfor det er så merkelig at kjølevannet er kjempevarmt rundt ekspansjonstanken når olja er lunken.

 

Vanntempsensoren registrerer aldri mer enn 95 grader.

 

Og hva gjelder luftlommer, jeg har kjørt motoren en god stund med lokket av på ekspansjonstanken, da burde vel all luft være ute av systemet eller?

 

Jeg har vannavkjølt turbo, kanskej det har noe med saken å gjøre..

 

Ikke uvanlig symptom med vannkjølt turbo.

Er nå vanlig tempratur på motor dette 90-95 grader, og radiatoren er varm?

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jo akkurat det det ikke er, det er derfor det er så merkelig at kjølevannet er kjempevarmt rundt ekspansjonstanken når olja er lunken.

 

Vanntempsensoren registrerer aldri mer enn 95 grader.

 

Og hva gjelder luftlommer, jeg har kjørt motoren en god stund med lokket av på ekspansjonstanken, da burde vel all luft være ute av systemet eller?

 

Jeg har vannavkjølt turbo, kanskej det har noe med saken å gjøre..

 

Og du er sikker på at det er koking og ikke luftbobler?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uvanlig symptom med vannkjølt turbo.

Er nå vanlig tempratur på motor dette 90-95 grader, og radiatoren er varm?

 

Ja enig der. Ikke uvanlig temp. Har ikke kjent på radiator, men den øverste slangen er varm (=termostat er åpen) og nederste er en del kaldere. Slik det skal være altså.

 

Men jeg har trua på at det er turboen som får vannet til å koke rett under ekspansjonstanken. Vet ikke hvorfor, men det er liksom ingen annen forklaring på det. Skal vannet som har vært gjennom turboen bli så jævli varmt?

 

Og du er sikker på at det er koking og ikke luftbobler?

Tja, jeg var det.. Har kjørt motoren en god stund med lokket av. Kan prøve litt til i morra - også med varmere motor. Da ser jeg ihvertfall om det koker eller er vanlige luftbobler.

 

Takk for hjelpa gutter. Skal fortelle i morra hvordan det går. En ting er ihvertfall sikkert, ny turbo må til snart og da blir det ihvertfall ikke en vannavkjølt en :)

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fordel, heller en bakdel med vannkjølt turbo med mindre du har dobbelkulelager, da må du ha det om det skal holde...

Hvor henter og returnerer du vannet fra turbo da..?

Om du kjører retur inn i blokka igjen så er det helt merklig om vannet koker spørr du meg... Har du vanntemp på 95 grader så koker det ikke i et lokka system, det koker først ved 120 grader eller noe..

Når jeg var på rulla så hadde jeg 110 grder vanntemp på slutten av draget, ikkeno bobler eller nonting i tanken...

 

Men du merker jo det om du drar noen drag på gata da, om den spytter vann når du får trykk så er pakninga gåen....

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åssen vann temp sensor bruker du? og er du sikker på at den er kalibrert forresten?og er du helt sikker at vannsystemet er som det skal?

syns det høres merkelig ut det her.. har du verdiene på tempsensoren? er det den orginale så kan jeg finne motstandsverdiene over hele registeret

 

*åssen har du ordna deg med tps sensor forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 026 vanntemp sensor, orginalt volvo og inc filene er hentet fra nett.

Også har jeg et autometer analogt oljetemp måler.

 

Har prøvd litt i dag. Kjørt den lenge på tomgang uten lokk på eksptank for å få ut bobler. Når jeg kjører en runde etterpå, på et par minutter, så koker vannet i eksptanken etterpå. Da er oljetemp i bunnpanna på 75-80 grader.

 

Det er orignalt volvo opplegg og den tar jo vannet til turboen fra slangen radiator->vannpumpe og returen fra turbo går inn på slangen som går fra midten av radiator->eksptanken. Helt dustete løsning egentlig, retur fra turbo burde gått tilbake på toppen av radiator kanskje, men sånn er det ikke orginalt.

 

Vannslanger blir jævli varme så det koker som bare faen, ingen luftbobler.

 

Mulig jeg bare burde plugge vannkjølinga til turboen og drite i hele greia. Det er jo nødt til å være turboen som får vannet til å koke. Noe merkelig synes jeg ettersom det er helt orginalt rundt motor. Burde ikke ha noe å si noe på vanntempen at topp og bunndel er gromme saker når alt rundt motor er orginalt..

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om jeg ikke bare plugger vannkjølinga til turboen, noen som har erfaring med livslengden på turboen etter det?

 

Blir jo bytte iløpet av sommeren uansett tenker jeg.

 

Har kjørt med en T3 i 2 år som hadde lagerhus beregnet for vann kjøling, og kjørte den uten vann .

Den fungerer den dag i dag.

Men pass på å la den roe seg litt før du stopper motor.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår