Gå til innhold

Montert MS - bilen går, men har et lite problem

Ranger emnet


bjørn

Anbefalte innlegg

Spørs om jeg ikke bare plugger vannkjølinga til turboen, noen som har erfaring med livslengden på turboen etter det?

 

Blir jo bytte iløpet av sommeren uansett tenker jeg.

 

Etter det jeg har erfart med det med vannkj bare tull... Med mindre du har en dobbelkulelager, da må du ha det for at det skal holde...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt med en T3 i 2 år som hadde lagerhus beregnet for vann kjøling, og kjørte den uten vann .

Den fungerer den dag i dag.

Men pass på å la den roe seg litt før du stopper motor.

 

Hva var grunnen til at du plugga vannkjølinga?

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten update:

Nå har jeg plugga vannkjølinga til turboen, så den ikke er i bruk. Også har jeg fjerna termostaten så jeg er sikker på at vannet går gjennom radiator. Radiator er IKKE tett, den er nettopp spylt gjennom.

Allikvel så koker bilen etter noen minutters kjøring. Jævli irriterende. Mulig jeg får bare bytte radiator til den større jeg har liggende og kjøpe meg en el.vifte og kanskje det blir bedre da.

 

Ps. noen som veit hvor mange grader vannet skal være når temp.nåla står rett opp? Og hvor mange grader det er når den går inn på rødt?

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten update:

Nå har jeg plugga vannkjølinga til turboen, så den ikke er i bruk. Også har jeg fjerna termostaten så jeg er sikker på at vannet går gjennom radiator. Radiator er IKKE tett, den er nettopp spylt gjennom.

Allikvel så koker bilen etter noen minutters kjøring. Jævli irriterende. Mulig jeg får bare bytte radiator til den større jeg har liggende og kjøpe meg en el.vifte og kanskje det blir bedre da.

 

Ps. noen som veit hvor mange grader vannet skal være når temp.nåla står rett opp? Og hvor mange grader det er når den går inn på rødt?

 

Merkelige greier!

Kan du ta en print scr av tenningstabell så eg får sjå den?

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt spørsmål, hvor mye skal egentlig vannpumpa pumpe? Jeg mistenker dårlig/ingen sirkulasjon så jeg tenkte å ta av slangen som går til radiator for å se hvor mye vann som blir pumpa ut av toppen.

Vannpumpa er forøvrig helt ny og orginal volvo.

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er tenningen og fuelmappen min, merk at disse er absolutt IKKE justert på noe som slags måte:

 

Tenning:

screenbe0.png

 

Fuel:

screen2ia4.png

 

Hei.

 

Linjen med kpa 20 kan den stå på 10 grader helt til og med 2500 rpm

Linjen med kpa 35 kan du prøve 10grader til og med 1500rpm

Linjen med kpa 50 kan du prøve 10grader til og med 1000rpm

1500rpm 14 grader for så 17grader som du har osv

Linjen med kpa 65 samme som den med kpa 50.

Linjen med kpa 80 12 grader til og med 1000rpm 1500rpm 15 grader.

 

 

Du får prøve.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens update:

I dag har jeg spylt gjennom systemet og luftet det mange ganger vha tappekrana, åpne litt opp ved termostat og å klemme på slangene.

 

Fremdeles blir toppen blir så jævli varm at man svir fingra av seg bare ved å ta på den. Den koker derimot ikke, selv om jeg har lokket av ekspansjonstanken hele tiden..

 

Så da trodde jeg at det var dårlig flow gjennom kjølesystemet så jeg tar av slangen øverst på radiator, stapper hageslangen inn og setter på utekrana (termostat tatt ut for dette eksperimentet), og vannet strømmer gjennom motor og ut av toppen på radiator - ingen flødeproblem ser det ut til - toppen kjøler seg ganske raskt ned også.

 

Så tenkte jeg at kanskje radiatoren er dårlig selv om den er spylt for litt siden, så jeg kobler av slangen nede på radiator - stapper hageslangen inn i den og klemmer den fast. Deretter starter jeg motor og setter på utekrana. Da klarer faktisk motoren å holde en god temp, nåla står rett opp! Utrolig tenker jeg, da er det enten at

 

A) Vannet er såpass kaldt fra springen at det kjøler ekstra bra.

eller

B) Vannpumpa fikk litt dyttehjelp fra trykket i hageslangen.

 

Etter dette tok jeg den store alu radiatoren jeg har og monterte den midlertidig, men uten hell - motor blir dritvarm ganske raskt.

 

Så nå står jeg her da, uten å vite hva jeg egentlig har funnet ut :)

 

Siste forsøk i dag blir å bytte vannpumpa, fra ny volvo til ny kjøpt fra BCB.

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår