Gå til innhold

Bytte hjullager bak på Golf GTI

Ranger emnet

Rabben

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Jeg har kjøpt meg en 1986 mod Golft GTI 16v der det må gjøres en del jobb for å få bilen i bra stand.

Har f.eks byttet håndbrekkvaier, eksosanlegg, bremseslanger bak, bremseklosser, overhalt caliperene bak osv, og det har sålangt gått greit. Ikke hatt noe problemer med å byttet noe (dersom en ser bortifra at delene var helt rustet fast og det måtte mye arbeid til for å få de løs), helt til jeg skulle ha ut hjullagerbanene fra de bakre bremseskivene.

Selve hjullagerene var lette å få ut, men hvordan få ut lagerbanen? Er det så enkelt som å ta et skruhjern eller noe slikt å slå de ut? Tenkte at det kunne være mulig å bruke en dor, men har ikke sett noe som er i nærheten av stort nok. Prøvde meg litt på skruhjern metoden i går, men er litt redd for å ta i for mye og ødelegge lagerbanene da jeg har bruk for dem etterpå.

Så er det noen som har noen tips de kan gi meg, så kom med dem her. Gjerne også tips for hva jeg kan bruke for å få dem på plass i de nye skivene.

Mvh Rabben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor trenger du de? følger ikke det med på de nye? jeg banka dem ut med skrutrekker, men det beste er jo å presse dem ut i hydraulisk presse, hvis du kjenner noen som har det? du kan jo også sette de nye over di gamle og en plankebit over der igjen som du kan slå på. hvis du skjønner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Blir vel som SpeedWell sier, koster ikke mye for nytt, så i stedenfor å ta vare på det gamle, så kjøper jeg bare nytt. Men skal prøve å få ut lagerbanen uten å ødelegge det bare for å prøve...

Hvor langt Golfen har gått, kan jeg vel svare på i tråden som har med det emnet å gjøre. Får vel se å få lagt ut noen bilder også, selv om den ikke holder like høy standard som mange andre biler her inne :)

Rabben

Mvh Rabben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimoajajaj

Er ikke helt med jeg nå, men må denne "lagerbanen" av for å skifte lageret?

Ja, den ytterste lagerskålen er presset inn i trommelen/skiven på Golf. Denne blir sittende igjen når du tar av trommelen/skiven og må bankes ut når du bytter lager.

Audi 90 Quattro, lekebil.

Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/

Beetle 1957 Californian-Copper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det ett par ganger og det går greit med en litt stor skrutrekker, bare å slå gjent rundt og være forsiktig....

Men nye lagerbaner følger med, så det er bare å kline ut de gamle da, og bruke en trebit til å presse inn nye lagerbanen og så bruke den gamle lagerbanen til å presse de vidre inn..... skrustikke er og fint å bruke, eller aller helst en presse...

edit:

Så nå at det var skiver du skulle bytte skiver ikke lager.

Kjøp nye lager og du, det er garantert det neste somm ryker.... ;)

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips og kan opplyse om at jeg

ble lei av å være forsiktig i går, fant frem en stor skrutrekker og banket løs hele greia. Gikk greit, men det satt godt. Brukte den gamle banen til å banke inn det nye med og det gikk vel også greit :D

Forhåpentligvis så får jeg prøvd bilen i dag, så da finner jeg ut hva "vel også greit" vil bety i praksis :eek:

Er det forresten noen som har noen tips på hvordan enkelt få på plass fjeren til håndbrekkmekanismen på caliperene bak? Prøvde å bøye de tilbake med hånden, men ikke akkurat enkelt å treffe sporet...

Mvh Rabben

Mvh Rabben

Lenke til kommentar
Del på andre sider