3000 Skrevet April 6, 2007 Rapporter Share Skrevet April 6, 2007 I en chevrolet 350??E dar nåke merke eg ikkje finne e.l.?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lulle Skrevet April 6, 2007 Rapporter Share Skrevet April 6, 2007 I en chevrolet 350??E dar nåke merke eg ikkje finne e.l.?? når du setter ned fordeleren i motoren, vil rotoren peke på en av kontaktene på låkket. den som rotoren peker på, skal du bruke til 1 syl, du må ta av fordelerlokket for å se det... 1 syl er fremst på førersiden av motorn. husk at rotoren går med klokken. håper du skjønner dette:pray Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
3000 Skrevet April 6, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 6, 2007 So d har ikkje nåke å sei vilken "utgang" på fordeleren som er nr.1?i så tilfelle er d plankekjøring :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Allpro Skrevet April 7, 2007 Rapporter Share Skrevet April 7, 2007 Du må sette syl 1 på øvre dødpunt, snur rundt til du kjenner komp på syl 1, så setter du den på OD, det punktet på fordeleren rotor peker på er syl1.. Siter 2000 Audi TT 2000 Audi A6 1987 Hilux V8 TPI 2000 Lc 90 1967 Camaro RS/SS med LS1 snart.. 88 Lj 73 BILGAL !!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
3000 Skrevet April 7, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 7, 2007 Det er for så vidt greit..problemet er at fordeleren ligge ved siden av motoren og eg skal montere den... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Allpro Skrevet April 7, 2007 Rapporter Share Skrevet April 7, 2007 Ja, bare sett den nedi, turn motoren til den detter det siste hakket ned, og matcher med oljepumpa. SÅ gjør du som jeg sa, turn til du får komp på syl1, kjenner du med en finger forran plugg hullet. Når stempelet er helt på topp, kan du sjekke med en ståltråd el. lign så er den polen på fordelern som rotor peker på nr 1. enkelt og greit :) Siter 2000 Audi TT 2000 Audi A6 1987 Hilux V8 TPI 2000 Lc 90 1967 Camaro RS/SS med LS1 snart.. 88 Lj 73 BILGAL !!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
X-treme Skrevet April 7, 2007 Rapporter Share Skrevet April 7, 2007 Du må sette syl 1 på øvre dødpunt, snur rundt til du kjenner komp på syl 1, så setter du den på OD, det punktet på fordeleren rotor peker på er syl1.. Du kan også se på svinghjulet. Det skal være et hull i blokka dlik at du ser svinghjulet. På svinghjulet er det plassert en et punkt(liten kule banket inn i hjulet) Når Dette punktet er i rett posisjon(punktet kommer overens med hullet) Så har du syl.1 påøverste posisjon. Nøyaktig! Da skal rotoren i fordeleren være på syl.1(hvis du har satt pluggledningene i riktig rekkeføge;)) Siter Ascona B ønskes kjøpt! Max 15 000! Minimalt med rust! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
3000 Skrevet April 7, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 7, 2007 Takk for svar! svinghjul har eg ikkje.. har flexplate men den er heller ikkje montert endå..so å sjå gjennom hullet i blokka funka ikkje før eg får motoren av stativet:) Foe å vere sikker: Når merka på veiv å kam stemmer med kvarandre skal rotoren peke på syl.1 og det spiller ingen rolle hvilken vei rotoren peker? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lulle Skrevet April 7, 2007 Rapporter Share Skrevet April 7, 2007 Takk for svar! svinghjul har eg ikkje.. har flexplate men den er heller ikkje montert endå..so å sjå gjennom hullet i blokka funka ikkje før eg får motoren av stativet:)Foe å vere sikker: Når merka på veiv å kam stemmer med kvarandre skal rotoren peke på syl.1 og det spiller ingen rolle hvilken vei rotoren peker? dette her kan bli et intresant emne:well: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roger'n Skrevet April 7, 2007 Rapporter Share Skrevet April 7, 2007 Her var det mange rare svar så jeg syntes jeg må si min mening om dette.. Først.. for å finne dødpunktet på sylinder nr en så vrir du bare motoren så den står i null på tenningsmerket(en strek) på avbalanseringshjulet i forkant av motoren på veiva. Så setter du ned fordeleren slik at rotor peker mot sylinder nr 1som er den fremste sylinderen på venstre side(førerside). Du må sikkert vri litt på stanga der fordeleren skal treffe nedi motoren.. Så er det bare å sette på pluggkabler. Tenningrekkefølge 18436572. Sett forfra på motor er det sylinder 2468 på høyre side(passasjerside) og 1357 på venstre(førerside) side. Litt teit froklart dette med høyre og venstre side av motor sikkert men dette skjønner du sikkert.. haha.. Gjør du dette riktig skal du klare å starte motoren nå og da er det bare iå finne frem tenningslampa hvis du vet hva tenning skal være eller bare ta det på øret som de fleste av oss kanskje gjør.. Lykke til.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
umek Skrevet April 7, 2007 Rapporter Share Skrevet April 7, 2007 Bra svart Roger`n, kunne ikke sagt det bedre selv :) Siter - Pontiac Firebird Formula 400 1973 - 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22" http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049 - 2000 Peugeot 406 stv (konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet April 8, 2007 Rapporter Share Skrevet April 8, 2007 Her var det mange rare svar så jeg syntes jeg må si min mening om dette..Først.. for å finne dødpunktet på sylinder nr en så vrir du bare motoren så den står i null på tenningsmerket(en strek) på avbalanseringshjulet i forkant av motoren på veiva. Så setter du ned fordeleren slik at rotor peker mot sylinder nr 1som er den fremste sylinderen på venstre side(førerside). Du må sikkert vri litt på stanga der fordeleren skal treffe nedi motoren.. Så er det bare å sette på pluggkabler. Tenningrekkefølge 18436572. Sett forfra på motor er det sylinder 2468 på høyre side(passasjerside) og 1357 på venstre(førerside) side. Litt teit froklart dette med høyre og venstre side av motor sikkert men dette skjønner du sikkert.. haha.. Gjør du dette riktig skal du klare å starte motoren nå og da er det bare iå finne frem tenningslampa hvis du vet hva tenning skal være eller bare ta det på øret som de fleste av oss kanskje gjør.. Lykke til.. Her tar du ikke hensyn til om motoren er på ØD for sylinder nr 1 eller nr 6, som også er fullt mulig (Fordeleren 180grader feil). Hvis toppdekselet er av, vri motoren med klokka til innsugsventilen på syl 1 stenger seg, og vri så videre til tenningsmerket på svingningsdemperen står på 0, eller noen grader før. Ellers kan man ta ut tennpluggen på sylinder nr 1, og vri motoren rundt til du kjenner kompresjonstrykk med fingeren i tennplugghullet, og så vri videre til tenningsmerket stemmer på svingningsdemperen. Ellers stemmer beskrivelsen. Å ha pluggledningene så sylinder 1 er i fremkant og til venstre på fordeleren er ikke noe krav, men gjør at plasseringen av tennpluggkablene på motoren blir mer ryddig. Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
3000 Skrevet April 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 9, 2007 Takk for svar! Satser på at den no står rett å at motoren starter nar eg kjem so langt:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roger'n Skrevet April 9, 2007 Rapporter Share Skrevet April 9, 2007 Her tar du ikke hensyn til om motoren er på ØD for sylinder nr 1 eller nr 6, som også er fullt mulig (Fordeleren 180grader feil). Hvis toppdekselet er av, vri motoren med klokka til innsugsventilen på syl 1 stenger seg, og vri så videre til tenningsmerket på svingningsdemperen står på 0, eller noen grader før. Ellers kan man ta ut tennpluggen på sylinder nr 1, og vri motoren rundt til du kjenner kompresjonstrykk med fingeren i tennplugghullet, og så vri videre til tenningsmerket stemmer på svingningsdemperen. Ellers stemmer beskrivelsen. Å ha pluggledningene så sylinder 1 er i fremkant og til venstre på fordeleren er ikke noe krav, men gjør at plasseringen av tennpluggkablene på motoren blir mer ryddig. Bruker du tenningsmerker på veiva som referatpunkt så står alltid motor på for sylinder 1. Tror du må få sjekket tenningsmerket ditt hvis du havner på sylinder nr 6 gitt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
3000 Skrevet April 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 9, 2007 Bruker du tenningsmerker på veiva som referatpunkt så står alltid motor på for sylinder 1. Tror du må få sjekket tenningsmerket ditt hvis du havner på sylinder nr 6 gitt.. Her må eg faktisk sei meg enig med chevy350 siden veiva roterer 2ganger for kvar gang kammen går1 altså vil merke på svingningsdemper gå på syl6 etter 1 omgang og det vil da bli 180 grader feil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.