Gå til innhold

Vann i olja?

Ranger emnet

G-Racing

Anbefalte innlegg

Har en bmw 325 e30.

på tidligere biler jeg har hatt hvor toppakningen har røket og det har kommet vann i olja så har oljen fått en litt grøtaktig tykk konsistens.. men på bmw'en så blir bare olja veldig tynn! så tynn at oljelampa kommer på.. kan ikke finne noen tegn til at det har kommet olje i kjølesystemet..

har nå tatt av toppen og kan ikke se noen tydlige sprekker der eller i blokka, toppakningen skal også nettopp være byttet.(kunne ikke finne noen skader på denne heller, toppen er heller ikke skjev)

olja var ganske lysebrun da jeg tappet den av..

Bilen har ikke vært i bruk etter at motoren ble overhalt (ikke gjort av meg) kjøpte denne som ett nesten ferdig prosjekt.

noen som har en formening om hva som kan være galt?

- 91 Nissan 200sx s13 (prosjekt)

- 98 Nissan Primera stv (kjerringa sin)

- 87 Nissan King Cab (bruksbil)

- 06 Opel Vectra (solgt)

- 90 Nissan 200sx S13 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg olje fra motoren i en spiseskje.

Varm opp oljen over et telys. Hvis det kommer bobler under oppvarmingen (vanndamp), så har du vann i olja.

Du får ikke % vis med vann, men du får konstatert om det er vann i den eller ikke. Denne metoden brukes profesjonelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men bilen går på tomgang.. noe ugjevnt riktignok og med noen plugger som ikke skal være helt optimale etter hva jeg har forstått bosch ultra ett eller annet.

det luktet for å si det mildt meget merkelig av olja, lutet nesten som noe flytende pakningsmasse.. ala gasket.

det rare er jo at jeg skiftet olje og hadde på forte for å rense gjennom en gang, da lot jeg bilen bare stå og gå på tomgang noe som gikk fint i ca 6 min da kom oljelampa på og olja var da så tynn som vann.... så noe må jo lekke noe voldsomt.

- 06 Opel Vectra (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det rare er jo at jeg skiftet olje og hadde på forte for å rense gjennom en gang, da lot jeg bilen bare stå og gå på tomgang noe som gikk fint i ca 6 min da kom oljelampa på og olja var da så tynn som vann.... så noe må jo lekke noe voldsomt.
Sånne "tøm-på-for-å-rense-motoren" - greier er ikke bra å ha i over tid...det er i praksis avfetting,og tynner ut olja no sinnsykt. Må ikke finne på å kjøre med det i,da er det ras på g.

Oljelamper trigger som oftest ved 0.2 Bar,og det er alt for lite... med ei god høyflødespumpe kan du ha 0.6 Bar på tomgang med varm motor,det er absolutt minimum...

Tomgangen høy nok da? Surrer den og går ujavnt sånn at tomgangen er nede på et par hundre rpm under normalen blir det ikke mye trykk av det...

Sikker på at pickup'en til olja sitter festet skikkelig da? Hvis den er overhalt kan de ha glemt å feste den skikkelig,den kan vibrere løs og pumpa drar noe luft....hvilket gjør at trykket går helt i kjelleren.

Prøvde ikke å slenge på en liter 20W-50 for å "tykne den til" litt..? :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har brukt forte før og har god erfaring med det, det ble tømt på og bilen ble KUN kjørt på tomgang i ca 6 minutter før som nevnt over, men da ble olja tynn som vann.. og oljelampa begynte å lyse når bilen gikk ned til 1000rpm om jeg ruset motoren opp til ca 1500rpm forsvant lampa..

bilen går heller ikke spesielt ugjevnt eller lavt på tomgang :)

er et lite mysterium for meg hva det er som gjør at olja ble så tynn etter kun 6 minutters kjøring på tomgang. skulle jo tro at en sprekk i enten blokk eller topp som blander såpass mye vann i olja skulle synes!?

- 06 Opel Vectra (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er da klar over at man skal skifte olje etter at man har hatt et slikt stoff på! det er ikke saken hær, olja blir ikke like tynn som vannet du tapper i krana di hjemme av det stoffet du har i olja..

- 06 Opel Vectra (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir olja like tynn igjen etter oljeskiftet? Du må finne ut om det er vann eller drivstoff som tynner den ut. Det kan tenkes at du har en betydelig demonteringsjobb foran deg...

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mulig at Fortè middelet har "løsnet" på noe som evnt. var slitent. Pakninger osv.

Dette er jo ett sterkt middel så det kan ha fått bort no paknings masse som ikke var helt toppers.

Er ikke helt sikker på hvordan du skal komme fram til om det er vann eller bensin du har fått i olja da.

Mulig det går ann å ta litt av vesken å prøve å tenne på den.

Er det vann så blir den jo vanskelig å få fyr på.

Er det jo bensin skal det jo ta fyr om du kommer opp i en viss temperatur.

Og bensin brenner nok litt før olja.

Ett lite skudd i blinde fra min side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider