Gå til innhold

Rar motorlyd og vrak vannkran

Ranger emnet


volvo240_tic

Anbefalte innlegg

Har en 70 142 med en små trimma b20 i. Men den har en rar motor lyd. akkratt som om den måtte justere ventiler. Så det prøvde jeg å gjøre men hjalp ikke. Kan det være kammen som er utslitt og gi rare lyder i motoren? høres ikke ut som rådebank.

 

Vannkrana har oxo tatt kvelden. så når jeg stenger av varmen spruter vannet inn i bilen. noen forslag for å få fiksa den eller må jeg ha en ny?

93 volvo 240stv - FK

86 volvo 240tic - FT skrota

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si hva lyden kommer av, men det burde være mulig å lytte seg fram til om det er noe som oppstår ved hver omdreining (veivpartiet) eller ved annenhver omdreining (kammen).

En nedslitt kam burde være også være lett å avdekke etter å ha skrudd av toppdekselet og målt litt.

 

Lite erfaring med gammel 140, men mener å erindre at "vannkrana" ikke er reparabel, og må byttes som en enhet når den streiker.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig vansklig og si. kan jo være så mangt, men dette er en støtstangs motor som du sikkert veit så du får ikke sjekket kammen uten og ta fra hverandre store deler av motoren.

skru av topp dekslet og start motoren(spruter litt olje) men du bør høre om det da er noe ved vippe armer eller stenger osv....

 

Vannkran er bare og bytte. som en resreve løsning kan du da en Vanlig vannkran og sette opp. Kuleventil eller lignende.

Men den bør byttes.

Tyggern:04 V70N titanium sport edition

96 945 turbo(bruks kjærre)

01 VW polo 6n2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig vansklig og si. kan jo være så mangt, men dette er en støtstangs motor som du sikkert veit så du får ikke sjekket kammen uten og ta fra hverandre store deler av motoren.

skru av topp dekslet og start motoren(spruter litt olje) men du bør høre om det da er noe ved vippe armer eller stenger osv....

 

Vannkran er bare og bytte. som en resreve løsning kan du da en Vanlig vannkran og sette opp. Kuleventil eller lignende.

Men den bør byttes.

 

Det bør være fullt mulig å måle kam-/løfterslitasje uten å demontere store deler av motoren. Løftet på hver lobe kan måles på vippearmen. Vippearmen har en riktignok en utveksling som man må ta hensyn til.

 

Men å avdekke andre mangler på kammen uten å demontere er vanskelig ja.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe dritt at det er støtstang motor hvertfall.. Får vel drive å glo litt på det når jeg får av gipsen på beinet. Begynner å bli små lei den bilen nå. Hadde vært greit å fått fiksa den snart. skal selges. Får vel demontere topdekslet å se hva som skjer der når motoren går. Ellers så blir det vel en ny trim kam i den.

 

Vannkrana er bytte del ja. fins ikke noe repsett eller noe som kan brukes?

93 volvo 240stv - FK

86 volvo 240tic - FT skrota

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et annet tips kan være og sjekke løfterne hender de knekker, (sjedd meg to ganger) men det blir som reggel ikke noe volsom ulyd av det. Du får kontrolert løftet på kammen det kan du, men tider og om det eventuelt er et lager på kammen er vansklig og si. prøv og rikk på stengene når ventilen er helt åpen.

 

STØTSTENGER ER KONGE........:partyon:

 

classic rocks. den deilige lyden av B20 gir meg frysninger....

sleng p noen dobble og det blir enda bedre.

kompis av meg bygger B20 snurre og det er helt hmmmmm....

tørr ikke si det en gang...

Tyggern:04 V70N titanium sport edition

96 945 turbo(bruks kjærre)

01 VW polo 6n2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri gjort det uten full demontering, men jeg vil tro at toppen må av for å få ut løfterne. Og løfterne må ut for at kammen skal kunne dras ut. Hvis du skal bytte kam med motoren i bilen så vil vel radiatoren være i veien.

 

Husk nye løftere ved kambytte.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B20 med snurre hører hjemme i gamle 140er.

sugeturbo er morsomt men kan være litt brann farlig....

 

ta ut kammen krever at du tar ut radiator. og ta av toppen for og få utr løfterne, hvis ikke du få de ut og du klarer og få ut kammen detter de ned i bunnpanna eller verre blir liggende i veiv partiet. og da har du skaffet deg en enda større jobb.

og det er viktig og få med innkjørings pasta til kam og løftere.

skal gå ca 15min på 1500-2000 omdr. så bytte olje og filter...

 

ta en lommelykt og se på lagrene til kammen 3 stk vert og kontrolere sjelden de er dårlige. men man veit aldrig.

Tyggern:04 V70N titanium sport edition

96 945 turbo(bruks kjærre)

01 VW polo 6n2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår