Gå til innhold

Irriterende problemer med B21AT..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Jeg dreide ned stemplene mine på mål ifra et B23ET stempel jeg hadde liggende.. Da kjører du bare med ei topp pakning og det funker fett;) Som du ser på den linker lenger fram her, så er det nok å slipe av nåla litt, samt borre opp hoveddysa for at motoren din skal få nok suppe.. Ikke noe problem det der.. Som du muligens veit, men som ike har vert nevnt før her så kan du ta olje inn til turboen ifra der oljetrykksgiveren din sitter nå, eller ifra en blindplugg som sitter inn til det samme kammeret i framkant av blokka.. Du nevnte trykkvakt tidligere, men den jobben tar jo wastegaten.. Og monterer du trykkmåler så kan du jo leke vakt selv også;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 169
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, er klar over at det er kjekt å kunne regne det ut nå.. Er bare det at jeg ikke er verdens beste mattematiker, så da går nok det i dass.. :P Tror jeg kjører 100% org motor og dobbel pakning.. Holder vel lenge nok for meg det..?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dreide ned stemplene mine på mål ifra et B23ET stempel jeg hadde liggende.. Da kjører du bare med ei topp pakning og det funker fett;) Som du ser på den linker lenger fram her, så er det nok å slipe av nåla litt, samt borre opp hoveddysa for at motoren din skal få nok suppe.. Ikke noe problem det der.. Som du muligens veit, men som ike har vert nevnt før her så kan du ta olje inn til turboen ifra der oljetrykksgiveren din sitter nå, eller ifra en blindplugg som sitter inn til det samme kammeret i framkant av blokka.. Du nevnte trykkvakt tidligere, men den jobben tar jo wastegaten.. Og monterer du trykkmåler så kan du jo leke vakt selv også;)

 

 

Ahhh.. Men som sagt nettopp, tror jeg ikke gidder skrue motoren fra hverandre bare for å dreie ned stemplene.. Kjører heller med dobbel pakning.. Funker vel ca like fett..? :p

 

Har gjort det som trengs å gjøres med forgasseren for å gi den mer suppe.. Eneste jeg har igjen med den er å lage trykkboks..

 

Den blindpluggen, er det bare å borre opp å gjenge der? Tenkte jeg skulle ta olje inn der og olje ut i bunnpanna..

 

Hmm. Tenkte på trykkvakt ja.. Slik at turboen ikke overlader mer enn den skal.. Alle turbobiler jeg vet om, har jo en form for trykkvakt/styresystem på turboen, så..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh.. Men som sagt nettopp, tror jeg ikke gidder skrue motoren fra hverandre bare for å dreie ned stemplene.. Kjører heller med dobbel pakning.. Funker vel ca like fett..? :p

 

Har gjort det som trengs å gjøres med forgasseren for å gi den mer suppe.. Eneste jeg har igjen med den er å lage trykkboks..

 

Den blindpluggen, er det bare å borre opp å gjenge der? Tenkte jeg skulle ta olje inn der og olje ut i bunnpanna..

 

Hmm. Tenkte på trykkvakt ja.. Slik at turboen ikke overlader mer enn den skal.. Alle turbobiler jeg vet om, har jo en form for trykkvakt/styresystem på turboen, så..

 

 

Trykkvakt er vel det samme som wastgate?

 

Er ikke nødvendig med en trykkboks, bare å få det tett rundt. Men det er det kanskje noen andre som vet noe mere om en meg.

 

Dobbel pakning fungerer jo men virker litt jalla. men men, smak og behag. Men lad ikke så mye så går det nok bra!

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, dobbel toppakninger ser ut til å fungere det;) Aldri prøvd det selv men.. Grunnen til at jeg syns det høres jalla ut er at det blir to pakningsflater imot hverandre.. Og når man da skal kjøre overlading i tillegg så virker det litt tvilsomt.. Men folk bruker det og det fungerer så bare å bygge ivei:) Den blindpluggen er det bare å skru ut å erstatte med en nippel med tilsvarende gjenger.. Fikk hvertfal tak i en slik nippel som passa på TESS;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, dobbel toppakninger ser ut til å fungere det;) Aldri prøvd det selv men.. Grunnen til at jeg syns det høres jalla ut er at det blir to pakningsflater imot hverandre.. Og når man da skal kjøre overlading i tillegg så virker det litt tvilsomt.. Men folk bruker det og det fungerer så bare å bygge ivei:) Den blindpluggen er det bare å skru ut å erstatte med en nippel med tilsvarende gjenger.. Fikk hvertfal tak i en slik nippel som passa på TESS;)

 

Ah.. Ja, virker jo jalla med 2 pakninger som du sier, men er mange som kjører med det, å det virker jo holdbart, så...

 

Hvordan ser den blindpluggen ut? Trenger jeg ikke å bore eller gjenge opp?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm vel nå er ikke jeg noe turbo nisse MEN med de forhøya stempelene dine så får du alt for høy komp. Man snakker stempel med 2-3 mm forhøyning OVER blokk kant, normale turbo eller andre stempel er flat i topp og "Grop" i mitten,dette er vel gjort nettopp for å senke komp.

mvh Ken

76mod 242 bus bil

82mod 242 /prosjekt STOR sugis.

95mod 940 d24tic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er klar over at jeg for alt for høy komp. Derfor jeg skal bygge turbo på en annen orginal b21.. Og tror jeg begynner med dobbel pakning i første omgang.. Holder ikke enkel pakning forresten? Eller blir kompen for høy da også?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å borre opp eller gjenge opp noen ting nei. Pluggen er helt rund og har en firkant i midten. Den er vel egentlig litt vanskelig å se ved første øyekast også, for den sitter tett ved, rett under vannpumpa. Også har det jo en tendens til å samle seg mye drit akkurat der. Men står den B21 i noen bil nå eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahh.. Den står vel ikke under registerdekslet? Motoren står ikke i noen bil nei. Har den liggende på gulvet.. :p

 

Går det forresten an å sveise med MIG på bunnpanna til returen?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett par spm til her.. Tenkte på det med kompen.. B230k har jo forbrenningskammer i stemplene, altså førdypning.. Kan jeg bruke de stemplene, å så kjøre med enkel pakning? Kan jeg kjøre med enkel pakning med orginale b21a stempler også, eller blir kompen for høy?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøre med K stempler ja.. Den er en fin og rimelig måte å senke kompen på det.. Er ikke sikker på hvor mye dem tåler, men er nok ikke noe problem på en gasserturbo.. Og ja, da kan du kjøre med enkel pakning.. Det er jo folk som kjører med org stempler og enkel paking.. Det fungerer det også, men du får tidligere begrensning på hvor høyt trykk du kan kjøre på.. Og for min del syns jeg det er dumt at kompen skal begrense, for det er jo ikke den letteste tingen å rette på (med mindre du legger på ei pakning til) når du har satt i motoren, kontra å bygge om gasser osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Da er jeg litt mer oppegående her.. :p

 

Har ihvertfall montert på en overhalt topp og dobbel pakning nå. Kjører med org stemplene med det første.. Vil jeg merke mer om jeg setter på en 531 topp?

 

Når jeg skal trykktette gasseren, holder det at jeg fjerner choke og tetter hullene der? Eller må jeg borre opp hoveddysa og slipe nåla?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår