Gå til innhold

Irriterende problemer med B21AT..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Ang den 531 toppen så kan jeg ikke så mye om den og jeg har ikke erfart så mye rundt den heller.. Har en selv, men den ligger og venter;) Den skal vel hovedsaklig ha bedre kanaler og kunne henge med i høyere effekter enn andre standar topper.. At den utgjør noen store effekt forandring på den motoren her tviler jeg på, men litt kan du nok alltids tjene på det.. Det med forgasseren henger litt i sammen.. Når du tetter igjen chokehuset så forhindrer du at det skal lekke der når du kjører på men litt høyere trykk, og skal du kjøre på med høyere trykk så vil motoren din ha mer suppe og dermed borrer du dyse og sliper nål.. Om du skjønner? Det er uansett en fordel å hvertfal ha tetten igjen chokehuset, og det er jo ikke store jobben:) Det å borre dyse og slipe nål trenger ikke alltid å lønne seg hvis du kjører på lavt trykk med tanke på bensinforbruk og soting så det får du nesten se ann litt om motoren din går mager eller ikke.. Ble veldig mye frem og tilbake her nå.. Tett igjen chokehuset du, også får se ann om du øker på med bensin ettersom hvilket trykk du skal kjøre på;) Men hver litt varsom med med å la motoren din gå mager siden du kjører på orginale stempler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 169
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ang den 531 toppen så kan jeg ikke så mye om den og jeg har ikke erfart så mye rundt den heller.. Har en selv, men den ligger og venter;) Den skal vel hovedsaklig ha bedre kanaler og kunne henge med i høyere effekter enn andre standar topper.. At den utgjør noen store effekt forandring på den motoren her tviler jeg på, men litt kan du nok alltids tjene på det.. Det med forgasseren henger litt i sammen.. Når du tetter igjen chokehuset så forhindrer du at det skal lekke der når du kjører på men litt høyere trykk, og skal du kjøre på med høyere trykk så vil motoren din ha mer suppe og dermed borrer du dyse og sliper nål.. Om du skjønner? Det er uansett en fordel å hvertfal ha tetten igjen chokehuset, og det er jo ikke store jobben:) Det å borre dyse og slipe nål trenger ikke alltid å lønne seg hvis du kjører på lavt trykk med tanke på bensinforbruk og soting så det får du nesten se ann litt om motoren din går mager eller ikke.. Ble veldig mye frem og tilbake her nå.. Tett igjen chokehuset du, også får se ann om du øker på med bensin ettersom hvilket trykk du skal kjøre på;) Men hver litt varsom med med å la motoren din gå mager siden du kjører på orginale stempler..

 

 

Ahh.. Nå skjønner jeg saker her.. Så for mitt bruk nå, trenger jeg ikke slipe nål å borre dysa? Kan jeg fjerne choken på en gulkorkgasser, eller må det være stromberg 175 gasser?

 

Hvilken blanding burde jeg ha for å få motoren til å gå best samtidig som det blir holdbart? Passe fet blanding?

 

Har utformingen på trykkboksen noe å si? Skal lage meg min egen boks tenkte jeg. Noe ala det som er på bildet her:

 

p10005603jd.jpg

 

 

Må den være såpass stor og firkata? Tenkte jeg skulle ha den litt lavere i høyden enn den der..

 

Og trenger jeg den bensinpumpa med 3 nipler, eller kan jeg kjøre med den orginale? Skal som sagt ikke lade mer enn 0.5 bar.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan bruke en gulkork forgasser er jeg ikke sikker på.. Har aldri prøvd det selv.. Men generelt er de nok like, men er forsjellig utforming på saker og ting.. Begge heter jo 175CD, bare at den eldre er en Solex gasser og de nyere gulkork gasserne er Stromberg.. Men en ting jeg veit er ulikt er at det sitter 1.5mm dyse i Stromberg forgasseren kontra 2mm i Solex forgasseren.. Så det må du nok endre på før du begynner å kjøre med en stromberg ihvertfal..

 

Blandingen din må du nesten bare se ann litt.. Skal du kjøre på lavt trykk så kan du jo bare vente med å borre og kjøre deg en tur å se på pluggene dine etterpå.. Det jo ikke bra med hverken for mager eller for fet balnding, selv om fet blanding er litt over på den trygge sia.. Så er du i tvil så kjører du den litt fet.. Går den mager kan du reisikere å brenne stempler mens hvis den går for fet så fusker det..

 

Utforminga på trykkboksen har ikke noe serlig å si nei.. På flere motorer har jo det med "flow" (som jeg ikke har peiling på i det hele tatt) en del å si har jeg skjønt, men siden du har forgasser så flower nok den rimelig dårlig uansett vil jeg tro;) Den trykkboksen trenger du egentlig ikke i det heletatt, men det er en lett måte å koble tli trykkrør på, det er lett å få det tett forran forgasseren og det er lett å få trykksatt hele forgassseren.. Hvis du tenker deg om og innbiller deg at du skulle konstruert noe som skulle tatt imot et rør, tetta inn til forgasseren og være stor nok til å få trykksatt hele framsia på gasseren så måtte den enkleste måten i mine øyne være å lage en liten firkanta boks men hull på jo sider.. Ikke trengs det å lages noen flenser eller noen ting.. Bare å borre på hull å sveise litt.. Du har sikkert sett en orginal trykkboks og den er jo ikke ulik det du har tenkt til å lage.. Den er lik den på bilde, bare lavere;) Bare pass på at den blir tett så fungerer det..

 

Om du kan bruke orginal pumpe er jeg ikke sikker på.. Der må du nesten få svar ifra noen som faktisk har prøvd..

Det den såkaldte turbopumpa gjør er vel justere bensin mengde etter trykket så du vil få jevnere bensintilførsel ettersom hvor mye som egentlig skal til.. Kjører du med org pumpe så vil den nok gjøre jobben sin den også, men er jo en grunn til at Volvo faktisk satte på andre pumper vil jeg tro.. Men selv hadde jeg prøvd om jeg var deg;) Finner jo fort ut hvordan den gjør jobben sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan bruke en gulkork forgasser er jeg ikke sikker på.. Har aldri prøvd det selv.. Men generelt er de nok like, men er forsjellig utforming på saker og ting.. Begge heter jo 175CD, bare at den eldre er en Solex gasser og de nyere gulkork gasserne er Stromberg.. Men en ting jeg veit er ulikt er at det sitter 1.5mm dyse i Stromberg forgasseren kontra 2mm i Solex forgasseren.. Så det må du nok endre på før du begynner å kjøre med en stromberg ihvertfal..

 

Blandingen din må du nesten bare se ann litt.. Skal du kjøre på lavt trykk så kan du jo bare vente med å borre og kjøre deg en tur å se på pluggene dine etterpå.. Det jo ikke bra med hverken for mager eller for fet balnding, selv om fet blanding er litt over på den trygge sia.. Så er du i tvil så kjører du den litt fet.. Går den mager kan du reisikere å brenne stempler mens hvis den går for fet så fusker det..

 

Utforminga på trykkboksen har ikke noe serlig å si nei.. På flere motorer har jo det med "flow" (som jeg ikke har peiling på i det hele tatt) en del å si har jeg skjønt, men siden du har forgasser så flower nok den rimelig dårlig uansett vil jeg tro;) Den trykkboksen trenger du egentlig ikke i det heletatt, men det er en lett måte å koble tli trykkrør på, det er lett å få det tett forran forgasseren og det er lett å få trykksatt hele forgassseren.. Hvis du tenker deg om og innbiller deg at du skulle konstruert noe som skulle tatt imot et rør, tetta inn til forgasseren og være stor nok til å få trykksatt hele framsia på gasseren så måtte den enkleste måten i mine øyne være å lage en liten firkanta boks men hull på jo sider.. Ikke trengs det å lages noen flenser eller noen ting.. Bare å borre på hull å sveise litt.. Du har sikkert sett en orginal trykkboks og den er jo ikke ulik det du har tenkt til å lage.. Den er lik den på bilde, bare lavere;) Bare pass på at den blir tett så fungerer det..

 

Om du kan bruke orginal pumpe er jeg ikke sikker på.. Der må du nesten få svar ifra noen som faktisk har prøvd..

Det den såkaldte turbopumpa gjør er vel justere bensin mengde etter trykket så du vil få jevnere bensintilførsel ettersom hvor mye som egentlig skal til.. Kjører du med org pumpe så vil den nok gjøre jobben sin den også, men er jo en grunn til at Volvo faktisk satte på andre pumper vil jeg tro.. Men selv hadde jeg prøvd om jeg var deg;) Finner jo fort ut hvordan den gjør jobben sin..

 

Ahh.. Masse gode tips i det innlegget ditt der.. :)

 

Tror jeg skal bore opp dysa litt før jeg monterer alt.. Tar ikke sjans på å kjøre alt for mager blanding.. Bedre å være litt på den trygge siden.. :p

 

Hvis jeg har ei 2.0mm dyse, kan jeg borre opp til 3.0mm? Eller blir det for mye?

 

Når det gjelder trykkboksen, så har du jo ganske så rett i det du sa. Tror jeg skal klare å lage en sånn en ganske så kjapt.. :P

 

Hvis jeg skal kjøre med orginalpumpa, kommer jeg til å merke forskjell hvis jeg da har kjørt litt med den, å setter på ei turbopumpe? Har ei pumpe på hånda, men hvis det funker med orginalpumpa, kjører jeg med den. Er forresten ingen jallamekksider der det står hvordan man "lager" ei turbopumpe av orginalpumpa? Har lest at man setter inn en nippel etter fjæra.. Stemmer det?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan bruke en gulkork forgasser er jeg ikke sikker på.. Har aldri prøvd det selv.. Men generelt er de nok like, men er forsjellig utforming på saker og ting.. Begge heter jo 175CD, bare at den eldre er en Solex gasser og de nyere gulkork gasserne er Stromberg.. Men en ting jeg veit er ulikt er at det sitter 1.5mm dyse i Stromberg forgasseren kontra 2mm i Solex forgasseren.. Så det må du nok endre på før du begynner å kjøre med en stromberg ihvertfal..

 

.

 

Stromberg passer ikke på AT motorer.. Det blir forlite plass mellom bremsekaft forsterkeren og turbo huset..

1981Mod 244DL = B230FK 98mod og datasprut.

2007Mod XC70 D5 SUMMUM R-design (Four-c)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LaSSiss, Vil som sagt gi så lite som mulig.. :P

 

JokkmokkTurbo, Den passer ikke om jeg lager trykkboks selv engang?

 

Brukroa-garadge, Ja, sjekk ut det med pumpa. Har lest det jeg klarer nå, å finner fremdeles ikke ut noe spes.. Så hadde vært supert om du kunne ha hjulpet meg litt.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du enkel toppakning så har du jo ikke senket kompresjonen noe, har du dobbel så senker du litt.

 

JokkmokkTurbo: har du forbruk på toppakninger siden du sier "å bytte etter halve tiden" ?

 

 

Har bytta bare en gang jeg.. Men dobbel blir aldri helt bra.. MIN mening

1981Mod 244DL = B230FK 98mod og datasprut.

2007Mod XC70 D5 SUMMUM R-design (Four-c)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår