Gå til innhold

Polert bil, kan ikke vaskes på ei uke etterpå?

Ranger emnet

Solberg-

Anbefalte innlegg

Heisann. Har polert bilen min idag, har tatt lakkrens, polering og ekstra gloss på. Det jeg hører mange sier er at man ikke kan vaske bilen på minst ei uke etter at den er nypolert. Stemmer dette? Og i såfall, hvorfor er det slik?

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 Uke er vel noe drøyt, etter at du har lagt på polish/sealer skal du gjerne vente 12-24 timer før du har på noe mer polish. Bilen skal heller ikke utsettes for vann (vask el regn) En del sealere (topplag) liker å "herde" etter at de er påført bilen. "forstyrrer" du den ved yttligere påføring av polish eller vann kan den ikke bli så sterk som den skal. feks DuraGloss har produkter som skal herde. Tipper de fleste sealere trenger "noen" timer før det legges på mer, men vet ikke om dette gjelder alle.

Herding gjelder hovedsakelig sealere, da mye polish ofte har rens i seg, og vil derfor fjerne laget under og har som oppgave å gi glans/dybde til lakken ikke nødvendigvis beskytte, her er det ikke noe problem å legge på i lag, det nyeste laget erstatter det gamle. Så prossesen rens-polis-seal er ikke noe problem å ta på en dag, men ikke 2 lag med sealer eller avslutt med voks, det tar du dagen etter. Sealere trenger heller ikke å legges på med maskin eller makt da den ikke skal rense eller fjerne noe, bare beskytte resultatet du har oppnåd mht rens/polish.

1 rens

2 poler

3 beskytt

12-24t

4 voks

Og for dere som er slappe er det AIO som gjelder, All In One.

Her kommeer også bilshampoen inn i bildet, dette er grunnen til at zalo, ajax og generel billig bilshampo ikke er bra, den kan være fettløsende og da fjerner du polishen igjen ved første vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. :) For idag tok jeg på lakkrens, polering og ekstra gloss greier. Så når det har gått 12-24 timer, hva kan jeg ha på da? Trudde det var nok med alt je gjorde idag je? Bruker noe greier fra Autoglym og vet ikke om dem har noe grommere enn den Extra Gloss Protection saken som je har på tilslutt.

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste laget er for syns skyld (beskytter sef noe, men det er ikke poenget) Meguiars MG #16 feks er en voks som er topp voks, den er veldig bra, Meguiars MG #7 også, men denne er en show car glaze, kun glans borte etter noen vask.

Alternativet er å legge på 1 lag til med extra gloss etter 24 t, Den mener jeg det overhode ikke er noe rens i, så den kan legges på i lag.

Personlig bruker jeg denne som "topping" http://www.autogeek.net/pinliqsouvwa.html Da blir det b-l-a-n-k-t

Så kan du bare plaske på noe av denne etter at du vasker bilen:

http://www.autogeek.net/pincrysmis.html så ser bilen nypolert ut hele sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider