Gå til innhold

Shell Helix Ultra - er dette "ekte" fullsyntetisk olje?

Ranger emnet


Magnalf

Anbefalte innlegg

Søker svar fra oljeguruene her inne på forumet ;)

 

Jeg kan få til en grei avtale på Shell Helix Ultra olje, men som jeg har hørt tidligere så er det ikke alle fullsyntetiske oljer som er "ekte" syntetisk olje (når man leser kodene bak på flasken osv).

 

Noen som vet hvordan Shell ligger an på det området?

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Shell Helix Ultra 5W-40 på bilen min..funker bra og fått det anbefalt av Bernard Kongsrud. MIN motor liker den..Vet ikke om det er rette oljen for deg.

 

Bilen har gått på den oljen siden den var 1 år gammel, så har igrunn ikke hatt noe problemer med den jeg eller morra og faren min som eide den før meg heller ;) Men hører alltid så mye drittpreik om Shell-olje av en eller annen grunn, så begynner bare å lure litt, hehe.

 

Mulig det er de billigere Shell-oljene som er så dårlig kanskje, men de har ikke jeg noen erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker svar fra oljeguruene her inne på forumet ;)

 

Jeg kan få til en grei avtale på Shell Helix Ultra olje, men som jeg har hørt tidligere så er det ikke alle fullsyntetiske oljer som er "ekte" syntetisk olje (når man leser kodene bak på flasken osv).

 

Noen som vet hvordan Shell ligger an på det området?

 

mvh

Kommer an på hva man legger i definisjonen av syntetisk olje. Helix Ultra oljene er ikke syntetisk olje i den forstand at de bare består av gruppe IV og V syntetisk baseolje.

Gruppe IV (PAO) oljer er laget på basis av gass, gruppe V er estere (kjemisk resultat av blanding av alkohol og fettstoffer).

Helix Ultra er i hovedsak høyraffinert/hydrocracket olje, gruppe III (i likhet med nesten alle syntetiske oljer fra Castrol, Fina/Elf, Statoil, Agip, Mobil, Esso, etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, denne er bedre den eller? Heh :)

Dieseloljer er ikke ribbet for sink slik bensinoljer er om dagen... utslippskravene for bensinmotorer som gjør det.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieseloljer er ikke ribbet for sink slik bensinoljer er om dagen... utslippskravene for bensinmotorer som gjør det.

Jeg bruker Mobil Delvac1 i min gamle gasser. Den skal ha bra med zddp (zink og fosfor).

API SL oljer har redusert zddp innhold. API SM har IKKE zddp grenser. SM har bare krav til utslipp (som gjerne betyr redusert zddp innhold, men ikke nødvendigvis)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår