Gå til innhold

Stort olje forbruk pga veivhusventilasjon

Ranger emnet


KimKong

Anbefalte innlegg

Hei

Noen som har vært borti at veivhus ventilasjonen som skal gå som oljedamp over i luftfilter boksen igjen bruker mye olje?

Skjønner jo at dampen blir forbrent, men det er snakk om ganske mye...

Virker som det kommer formye oljedamp slik at det blir veske og renner ut som oljelekasje..Dette skjer når jeg har kjørt hardt, mye turtall (6000-7000rpm kontinuerlig i bortimot 10 sekunder osv...)

Det er forøvrig snakk om en b230et med engodel kilometer bak seg...hehe

 

Noen som kan forklare meg fordelene/bakdelene med oljecatchtank til ventilasjonen, og hvordan det fungerer?

Oversteer is the best, cause you don't see the tree that kills you.

 

Volvo 745 TIC familiecontainer'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også vite mer om temaet. Har lest et sted at fordampet olje er forbrent, og da skal den helst ikke tilbake i systemet men skilles ut en egen tank som da tømmes. Ergo er slike oljedampfeller som kondenser dampen tilbake til olje dumt for motorens levetid slik jeg tolker det. :confused:

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være en o-ring mellom veivhusventilasjonsboksen og blokka. Renner det mye olje rundt boksen kan denne være dårlig. Men hva er poenget med å tyne motoren på 6000-7000rpm? Tar jeg ikke feil daler effektkurven ganske brått etter 5500rpm.

 

Ja, men det virker som det er formye olje som fordamper, føler det er det som er problemet...olja skal vel helst ikke kondenseres etter som jeg skjønner?

 

 

 

(6-7000rpm er bare når det ikke passer seg å gire, det skjer jo avogtil med tanke på utveksling og fart..)

Oversteer is the best, cause you don't see the tree that kills you.

 

Volvo 745 TIC familiecontainer'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sama prob på min, bare at eg ga faen i den slangen som sko t luft filtere igjen, og satt på åndingsfilter heller, og d kommer ein del olja opp der nå, og eg har kje gjønå slag, kompresjonen er som den ska vær.

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skrevet endel om veivhusventilasjon her på Volvo-delen tidligere. Veivhuset på en vanlig motor bør ha et visst undertrykk. Ved å føre veivhusgassene rett ut i friluft oppnår man ikke undertrykk, dessuten er det helse og miljøskadelig.

 

En catch-tank samler opp væsken, men lar gassene passere. Gassene bør ledes til røret mellom luftfilter og turbo. Olja kan ledes tilbake til bunnpanna, eller tappes av ved behov. KRB anbefalte å benytte en slange med tverrgående riller på returslangen og la tyngdekraften ved avskrudd motor gjøre sitt. Selv er jeg litt skeptisk til det og mener at returslangen heller bør munne ut under oljenivået i bunnpanna.

 

Høyt trykk i veivhuset oppstår som noen nevner når forbrenningstrykket går forbi stempelringene, gjerne som en følge av slitasje. Blir dette overtrykket for stort går det ut over tetningsringer i hver ende av veiva osv.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår