Gå til innhold

EEH: Ford Escort RS Turbo - Banebil

Ranger emnet


Espen the man

Anbefalte innlegg

Litt historie:

-

Nå har jeg i en god stund bare skrudd, fiksa og tukla med bilene mine og har lært en hel del, men føler det er på tide å ta det et skritt videre. Derfor valgte jeg å starte letinga etter et prosjekt, flaks som jeg hadde dukka et påbegynt prosjekt av min yndlingsmodell opp og bare noen dager etter klarte jeg å få rota til meg en plass på et "verksted" ikke langt unna der jeg bor. Så jeg fikk skrapa sammen akkurat nok penger til å leie garasje plassen, henger, bilen og noen liter bensin før jeg raste ned til Larvik og henta prosjektet mitt.

 

Bilen sto i garasjen like før midnatt på mandag så jeg og mine 2 medhjelpere gikk og la oss for å lade opp til dagen etter. Tirsdag var jeg tilbake, det var vel da jeg innså hvor mye som måtte gjøres. For det var da jeg starta å plukke alle boksene som sto inni bilen ut og titta på delene, men jeg er likevel optimistisk! biggrin.gif

------------------------------

Litt mer relevant fakta:

 

Hadde håpa å få bilen klar til neste vår/sommer altså om ca. 1 år. Mulig det er optimistisk tid men, da får det heller bli litt utsettelser! wink.gif Hoved meninga er å få den klar til bane men hadde vært moro og fått den på veien etterhvert også da.

-

Motor og gir:

Motoren og girkassa står nå utenfor bilen, det som sitter igjen er et meget hjemmekabla el-nett med masse kabelsko og en brent hjerne. Så da blir det til at jeg kobler opp ny hjerne, nytt ledningsnett. Jeg er også i kontakt med en kar som skal hjelpe meg med litt av bygget og kan da nevne noen godsaker som datasprut, cosworth dyser og annet snacks. Det fulgte også med Piper cams som jeg tenkte å sette på så fort jeg har kjøpt et motorstativ så jeg får litt bedre arbeidshøyde på sakene. Det vil også bli stortsett et EFI innsug på kjærra også, eksosanlegget er et 2,5" Mongoose anlegg som ser ganske fint ut. Girkassa vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med enda, har ikke fått kjent på hvordan gira er enda, om det er noe slark i de osv.

-

Bremser:

Det fulgte med 2 ventilerte willwood skiver og 2 cosworth calipper (4x4 cossi mente forrige eier? Kommer bilde av det senere så kan de som vet få kommentere det.) Men planen var da å bygge om til cosworth bremser og ventilerte skiver både forran og bak tror jeg.

-

Understell:

Bilen skal være 40 mm senka ca. og jeg håper på at dette vil gjøre den litt stiv, skal sjekke dette opp bedre.

-

Interiør:

Helt ribba innvendig, bare dash og belter igjen egentlig. Det fulgte også et halvbur og 2 Sabelt bøttestoler som skal monteres med tiden, da også med 4 eller 6-punkt seler. Dashen skal være orginalt men modifisert med mer brytere og målere for å få full oversikt, hadde også planer om å koble sikringsboksen inn. Skal prøve å få sveisa brannvegg til bagasjen og legge bensintank og batteri der med hovedstrømbryter et sted på dashen. Asfaltmatter vil bli fjerna (Lånte varmepistol i går kveld så det blir gjort straks).

____________________________________________________

 

Annet enn det så vil jeg bare si at jeg håper både jeg og alle andre her på forumet blir fornøyd med resultatene etterhvert som jeg jobber meg fremover på prosjektet! Det vil da i starten ikke bli gjort så altfor mye siden jeg er fattig frem til lønningsdag men skal prøve å få gjort alt jeg ikke trenger penger for og kanskje få kjøpt inn litt basic utstyr som jeg mangler så jeg kommer litt i gang. Her kommer det litt bilder fra dag 1 av litt forskjellige deler osv:

 

DSCN0644.jpg

 

Girkassa:

DSCN0647.jpg

 

Oljekjøler og piper kams:

DSCN0648.jpg

 

Turbo og annet småtteri:

DSCN0696.jpg

 

Nye bremseskivene, ventilerte wilwood:

DSCN0702.jpg

 

Gamle caliper til venstre og nye til høyre, nye er fra cosworth:

DSCN0703.jpg

 

Innvendig før komplett ribbing:

DSCN0649.jpg

 

DSCN0650.jpg

DSCN0696.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Flere bilder av noe av arbeidet som er gjort etter jeg fikk den:

 

Før fjerning av asfaltmatter:

DSCN0650.jpg

 

Under arbeid:

DSCN0691.jpg

 

Ferdig:

DSCN0694.jpg

 

Prøvemonterte veltebur og stoler litt:

DSCN0709.jpg

 

asfaltmatter og annet av deksler osv som ble fjerna:

DSCN0706.jpg

 

Lite oversiksbilde av plassen min før rydding:

DSCN0643.jpg

 

Oppgraderte IC'en med dobble vifter:

DSCN0652.jpg

 

Under bilen, 2,5" mongoose effektanlegg:

DSCN0659.jpg

 

Ferdig med dekselfjerning osv baki:

DSCN0718.jpg

 

Bærearm og stabstag demontert:

DSCN0740.jpg

 

Motoren satt opp i bukk:

DSCN4417.jpg

 

Toppen av:

DSCN4421.jpg

 

Bunnpanna av:

DSCN4423.jpg

 

DSCN4424.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for støtte fra alle sammen! :D

 

Med tanke på ytelse så:

Vil det bli:

 

EFI innsug

Datasprut

Cosworth dyser

Større enn orginal turbo (som jeg allerede har)

Porting av topp

Effekt anlegg

Åpent filter

PIPER kam

+masse annet snacks..

 

En kar som hjelper meg med oppsettet mitt hadde håpa på 250 hester, men det vil jo variere litt etter hvordan turbotrykk jeg kjører da. Så vi får se, liker ikke ha noen store forventninger egentlig men man kan jo håpe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir kjempe bra til slutt, har en kamerat som netopp har solgt en lignede bil. Gleder meg til og se slutt resultat ;)

 

Ikke tilfeldigvis Magnus som jeg gikk på elektro med? Haregg eller hva det var.. Takk for bra tilbakemelding uansett! :)

 

 

morro.. var å så på den igår.. fy den var ganske strøken.. gleder meg til den kommer på veien Snx etterpå EEH! ps: Si ifra om du trenger hjelp:P

 

Gleder meg til å se den på veien jeg også, er jo en digg følelse det når man bruker så mye tid på det. ;) Sier ifra jeg vettu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså så du har kjøpt den gamle til FOCUS her på forumet!

Den bilen er helt rå! Har sitti på med den et par ganger når den var oppe å gikk en periode før han pella den fra hverandre igjen.

 

La ut en film av den bilen en gang her på forumet.

 

Her er filmen

 

Den skal bli enda råere nå. ;) Datasprut og hele pakka..

 

Gleder meg tl å få kjørt den litt! :)

 

Klarer ikke helt å få linken til filmen til å fungere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår