Gå til innhold

Bekreft at denne turbo er gåen...

Ranger emnet


Roberto

Anbefalte innlegg

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hey

 

Eg skiftet den turboen, og det virket ikke som om den hadde vert ute på en god stund. Eksos muttrene gikk sinnsykt treigt, og alle varmedeksel inntakt...går ikke ann og ta ut turbo på S13 uten og røske av noen vamedeksel, og man skrur dem ivertfall ikke på igjen.

 

Turboen hadde holdt en stund til den, men pakningen va boss, p.g.a at muttrene var løsnet. Og låseplatene var inntakte, men d funker jo ikke alltid som d skal.

 

Skal være slakk radialt i en sånn turbo, fordi slakken forsvinner når det kommer oljetrykk på turboen. Aksialt var d kanskje 1mm slakk, noe som tilsier en sliten men ikke gåen turbo.Da har du aldri holdt en gåen turbo før, da blir slakken så stor at den tar i veggene og knuser skovlene...da e den defekt, og det skjer fort md lite olje.

Feilen her...var jo at det forsterkede oljerøret...ja han hadde nytt oljerør, forsterket utgave, lå md en stor KNEKK.....denne var ganske lett og se når man demonterete litt.

Nå har han ny pakning, ny turbo og jeg håper d fungerer greit.

1986 Nissan Laurel 3,0E SGX V6 170hk Kun 9stk i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nissan_Turbo

Hey

 

Eg skiftet den turboen, og det virket ikke som om den hadde vert ute på en god stund. Eksos muttrene gikk sinnsykt treigt, og alle varmedeksel inntakt...går ikke ann og ta ut turbo på S13 uten og røske av noen vamedeksel, og man skrur dem ivertfall ikke på igjen.

 

Turboen hadde holdt en stund til den, men pakningen va boss, p.g.a at muttrene var løsnet. Og låseplatene var inntakte, men d funker jo ikke alltid som d skal.

 

Skal være slakk radialt i en sånn turbo, fordi slakken forsvinner når det kommer oljetrykk på turboen. Aksialt var d kanskje 1mm slakk, noe som tilsier en sliten men ikke gåen turbo.Da har du aldri holdt en gåen turbo før, da blir slakken så stor at den tar i veggene og knuser skovlene...da e den defekt, og det skjer fort md lite olje.

Feilen her...var jo at det forsterkede oljerøret...ja han hadde nytt oljerør, forsterket utgave, lå md en stor KNEKK.....denne var ganske lett og se når man demonterete litt.

Nå har han ny pakning, ny turbo og jeg håper d fungerer greit.

 

 

Jeg skrudde på igjen dekslene til hedevil.. Var ikke det så smart kanskje? Dem kankk visst skruer snakket dem om og derfor tror dem jeg ikke har gjort noe på bilen :D

 

Hadde forøvrig ikke noen problemer med å ta av dekslene, men når jeg skrudde det på igjen så vet jeg at en skrue på øverste varmedeksel, et av dem midt på til høyre slet seg, og neppe gikk frivillig av, men det var jo under montering.

 

 

 

 

Må si meg kraftig uenig i en av dine uttalelser: " Aksialt var d kanskje 1mm slakk, noe som tilsier en sliten men ikke gåen turbo.Da har du aldri holdt en gåen turbo før, da blir slakken så stor at den tar i veggene og knuser skovlene"

 

Sant nok, den er ikke helt gåen før den knuser skovlene. MEN, når du har aksial slark, så betyr dette for det første at driten snart ryker til, og for det andre at turboen får svært lav virkningsgrad, og vil bruke olje. Turboen er herved ødelagt i henhold til all forstand.

 

Man kan sammenligne dette med å kjøre rundt i en bil som går på 3 sylindre, der en overhaling av turbo er et sett med nye pluggledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet da faen ka eg knakk eg, men d fleste av skruene satt godt fast.Og varmedekslene er jo bare i veien...

Virket no ikke som vannrør og oljerør hadde vert av, satt godt d og. Og oljerøret hadde en svær knekk.

Turboen var nok blitt slitt av dette ja, men den hadde holdt en stund til tror eg. Med skikkelig oljetilførsel.

 

Og 0.5 til 1cm slakk, det går kje ann.....akslingen kan ikke bli lengre en den er...

1986 Nissan Laurel 3,0E SGX V6 170hk Kun 9stk i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nissan_Turbo

Vet da faen ka eg knakk eg, men d fleste av skruene satt godt fast.Og varmedekslene er jo bare i veien...

Virket no ikke som vannrør og oljerør hadde vert av, satt godt d og. Og oljerøret hadde en svær knekk.

Turboen var nok blitt slitt av dette ja, men den hadde holdt en stund til tror eg. Med skikkelig oljetilførsel.

 

Og 0.5 til 1cm slakk, det går kje ann.....akslingen kan ikke bli lengre en den er...

 

 

Ja det skal jo sitte. Olje og vannrør hadde jeg heldigvis ikke tatt av, så det kan stemme.

 

Hvis du forventer jeg skal stappe et skyvelær inni der for å måle slarken, så har du problemer et sted. Turboen hadde akslialslark, altså, boss, uansett om det er en mm, en cm eller en kilometer med slark.

 

Helt sant, turboen kan stå i bilen og leke seg enda den, men den hadde ikke holdt særlig lenge, og det hadde hvert dårlige ytelser, trenger vi å si mer?

 

At kjetil nesten ikke gav meg penger fik meg nesten til å sprekke, jeg gir egentlig en god helvet i hva han tror og ikke, han VET jo selvsagt alt tror han iallefall, uansett, nå gidd jeg ikke diskutere dette mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Jeg gir en god f*** i kor lenge turboen hadde holdt jeg.Men det var jo p.g.a pakningen at effekten var dårlig.

Og du kan umulig ha hatt ute turboen, når du ikke har hatt av vann og oljerørene, det er kun det jeg skal frem til, fordi det går nemelig ikke.

 

Hva du og Kjetil snakker om mellom dere, har jeg ingeting md!!

1986 Nissan Laurel 3,0E SGX V6 170hk Kun 9stk i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nissan_Turbo

Ok.

Jeg gir en god f*** i kor lenge turboen hadde holdt jeg.Men det var jo p.g.a pakningen at effekten var dårlig.

Og du kan umulig ha hatt ute turboen, når du ikke har hatt av vann og oljerørene, det er kun det jeg skal frem til, fordi det går nemelig ikke.

 

Hva du og Kjetil snakker om mellom dere, har jeg ingeting md!!

 

 

Har aldri sagt jeg har hatt ute turboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka gjore du md den da? Sjekket slakk?

 

Fikk no beskjed om at du hadde hatt den ute, og at den var boss.

Hadde du pakningene når du holdt på da?

Hadde bare pakningen blitt byttet, så hadde bilen gått ennå den md den turboen. Så kunne han fått seg en ny senere.

 

Det e no min mening!!!

Men han sparte no noen kr likevel, 6000,-hos Nissan var rimelig stiv pris for og bytte en pakning. Litt lettere en og bytte turbo.

 

Men no gir eg en go faen..tror bilen hans virker enno...:rolleyes:

1986 Nissan Laurel 3,0E SGX V6 170hk Kun 9stk i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nissan_Turbo

Ka gjore du md den da? Sjekket slakk?

 

Fikk no beskjed om at du hadde hatt den ute, og at den var boss.

Hadde du pakningene når du holdt på da?

Hadde bare pakningen blitt byttet, så hadde bilen gått ennå den md den turboen. Så kunne han fått seg en ny senere.

 

Det e no min mening!!!

Men han sparte no noen kr likevel, 6000,-hos Nissan var rimelig stiv pris for og bytte en pakning. Litt lettere en og bytte turbo.

 

Men no gir eg en go faen..tror bilen hans virker enno...:rolleyes:

 

 

Du har fått beskjed om det ja, vel du vet, den alltvitende, utrolig glupe kjetil...

 

Han vet godt hva jeg har gjort, og jeg kan si det igjen, jeg tok av alt untatt turboen og olje\vannrør. Så skulle jeg akkurat til å vri av den første mutteren på turboen når jeg igrunnen bare på gøy trøkte en fing inni for å sjekke slarken, just in case (turboen skulle jo være ny den ifølge kjetil), og da fant jeg slarken.

 

Den turboen hadde aksial slark, og var etter min mening ikke verdt å skifte noen pakning på da turboen likevel må byttes. Så jeg ringte kjetil, så det som det var, og anbefalte ham at jeg puttet den sammen og at han skulle skaffe ny turbo. Mener bestemt at jeg sa til ham at turboen kan brukes, men vil ikke vare eller gi effekt, og absolutt ikke tåle høyt ladetrykk uten å ende opp i bakpotten. Da ble det slik.

 

Så kommer han senere og nekter å betale, påstår jeg ikke har gjort den drit osv osv, mener turboen var helt fin og står på, det var rett før jeg hentet både sleggen og 240 der jeg satt, men etter 15 min overtaling, så skulle jeg no få det jeg spurte om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår