Gå til innhold

Null guffe på fullgass

Ranger emnet


magnul

Anbefalte innlegg

Var ute på langkjøring i dag, og etter en stund ble bilen helt dau når jeg prøvde å gi gass. Sjekket feilkoder med den kjære bindersen min, men ingenting. Det virket som at motoren ikke fikk nok bensin. Min første (og foreløpig eneste) tanke var at det var bensinfilteret som var tett (har kjørt litt på sprit i påska, og det er kjent at det løser opp gammel drit og tetter igjen filteret). Når jeg nesten hadde kommet meg fram til verksted, så var det nesten helt bra igjen.

Noen som har forslag til andre ting enn filteret dette kan være, og stemmer dau motor overens med tett filter? Har forsåvidt et filter liggende, men har hørt rykter om at det er noe drit å få løsnet filteret uten skikkelig verktøy.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte kanskje grunnen til at det "fiksa seg" var at filteret ble potte tett og at det så ble blåst gjennom. Får se om jeg klarer å bytte filteret bare stormen gir seg.

 

Hva er typiske steder for falskluft da? Spraye over med stargass og høre hvor evt. tomgangen øker som er teknikken?

 

Bilen har bedriten tomgang for tiden også, så jeg burde sikkert tatt ut spjellhus og tomgangsregulator for en skikkelig rengjøring, men alt som er 4 skiftenøkler i Haynes holder jeg meg unna:-/

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

ikke meninger å spore av men vær så snill å hjelp meg her.. jeg lurte på hvor tomgangsventilen/regulator eller whatever det heter sitter? for bilen min er vanskelig å starte når den er kald og når jeg får start på den så fusker den når jeg gir gass. når den blir varm så er den helt fin. Hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og på tomgang så dør den?

 

Vel, tomgangsregulatoren sitter som regel på spjeldet forran, er sånn sylinderformet dings med en føler i som er festet på. Prøv å rens den med noe som ikke er fettete.

 

Synes mer det høres ut som faktisk lekkasje som i frostvæske siger inn...

"This car will shatter 100 Mph in second gear only, imagine the speeding tickets you would be getting in a car like this … if they can catch you that is."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, lekkasjen kan være i topppakningen, blokka etc. Hvis dette er tilfellet.

 

Men prøv å rens tomgangsregulatoren først. Jeg hadde skeiv topp, bilen starta som fjell hver gang (utenom en, men da var det vel 4L vann i min 2L mottor). Poenget er at min har nesten alltid med 100% sikkerhet dødd under tomgang, men den startet fint fordet. Nå som problemet er fikset med lekkasjen så trekker den jevnt, noe den ikke gjorde før det ble fikset.

 

Det med varme kan ha noe med kondens å gjøre også. (At den går bedre etter en liten stund.)

 

Men som sagt jeg sier ikke at du garantert har lekkasje, men den dårlige hofta mi mener det.

"This car will shatter 100 Mph in second gear only, imagine the speeding tickets you would be getting in a car like this … if they can catch you that is."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorlampa kan lyse for så mangt, men jeg håper selvfølgelig at det ikke er det! =)

Det kan også være, når du sier den lyser, en turtallssensor som skal gi beskjed om når bilen skal tenne. koster vel rundt 3-4000 å skifte på merkeverksted.

"This car will shatter 100 Mph in second gear only, imagine the speeding tickets you would be getting in a car like this … if they can catch you that is."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis motorlampa lyser hele tiden har du feilkoder liggende. På tidlige omega B går det i hvert fall an å lese ut med en binders el.l. Sjekk feilkodene, så er du i hvert fall et steg nærmere løsningen. Min umiddelbare tanke var vel også topp/pakning, men det kan kanskje være så banalt som at kjølevannsensoren er kaputt og dermed ikke feter opp blandingen ved kaldstart.

Det du trenger å vite om binderstrikset ligger her:

http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm

Hvis det etter hvert skulle vise seg å være fler symptomer på toppakning, kan det være verd å prøve noe lurium som heter K-seal før man bruker massevis av penger på å fikse.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår