Gå til innhold

sveise om eksosmanifold..

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Skal starte et jallaturboprosjekt snart. Altså bare skrape sammen noen deler jeg har liggende, å håpe på det beste.. :p

Det jeg da lurte på er om det går an å sveise om eksosmanifolden med vanlig migsveis, eller må det tigges? Er vel støpgods det der, så går vel neppe? Tenkte å kutte av festene inn til motoren, og sveise på en annen eksosmanifold med turboflens.. Skal være et ekstremt billig prosjekt, så noe kjøp av grenrør blir det ikke..

Noen ide'er?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Skal starte et jallaturboprosjekt snart. Altså bare skrape sammen noen deler jeg har liggende, å håpe på det beste.. :p

Det jeg da lurte på er om det går an å sveise om eksosmanifolden med vanlig migsveis, eller må det tigges? Er vel støpgods det der, så går vel neppe? Tenkte å kutte av festene inn til motoren, og sveise på en annen eksosmanifold med turboflens.. Skal være et ekstremt billig prosjekt, så noe kjøp av grenrør blir det ikke..

Noen ide'er?

Kjøp heller en vanlig turbomanifoil, det får du sikkert for 2-500 blanke kroner. Da sparer du deg for mye arbeid. Det krever vel spesielle elektroder til å sveise støypgods og de er ikke helt billig heller..

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha det virkelig billig så kjøp en sånn gammel sureksosmanifoil før 90..nesten gratis...

Ja, og jeg tror jeg har et par liggende, men ikke sikker på om de er sprukket... Et par snurrer og...

Send PM om det er av interesse!

-86 245 -Prosjektbilen-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Hørtes ut som om det var mer arbeid enn jeg trodde.. :p

Noen som vet om manifolden fra saab 900 turbo passer? Mener jeg har sett en svenske som har brukt en slik en på ei rødblokk..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så forbanna my jobb og sveise støpegods. elektrodene får du kjøpt stykkvis, og har du acetylenbrenner og forvarme med, så går det helt fint. sveiset en del motorblokker med frostskader på denne måten.

må man ikke forvarme støpegods til det blir rødt før man kan sveise på det? får at det skal bli bra? i såfall er det en fordel å være to. en varmer opp å en sveiser.

jeg ville ha kjøpt et ferdig et for et par hundre kr men høres ikke ut som det er mye arbeid å sveise det..

1995 Mitsubishi Galant 1,8 bruksbil

1980 Chevrolet caprice classic 5,7

[x]1989 Mercedes Benz 190 E 2,3sportline [x]1986 Mercedes Benz 190 E 2,0 [x]1988 Mercedes 250D [x]1987 volvo 245 2,3 B230A [x]1979 volvo 244 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må man ikke forvarme støpegods til det blir rødt før man kan sveise på det? får at det skal bli bra? i såfall er det en fordel å være to. en varmer opp å en sveiser.

jeg ville ha kjøpt et ferdig et for et par hundre kr men høres ikke ut som det er mye arbeid å sveise det..

Du må ikke men det er en fordel for da slår ikke emmnet/manifoil seg så mye.

-86 245 -Prosjektbilen-

Lenke til kommentar
Del på andre sider