Gå til innhold

Anbefaling av bil

Ranger emnet


AøAsterio

Anbefalte innlegg

Hey!

Jeg har tenkt å kjøpe meg bil, jeg er 16 år og tenkte å ha en enkel liten bil å kjøre rundt på gården.

Jeg vil ikke ha noe store saker eller bør ikke å være registrert, men så er det prisen da, jeg vil ha en shit billig bil og bare at den tuter og går så er det okey :cool:

 

Har sett på Susuki SJ typene, det er litt greit å ha sånn liten pic up, litt fett egentlig.

 

Men hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på en sånn med alt og det hele, men det koste 30 lapper, men jeg er mere ute etter 4-5 lapper:P man trenger ikke å betale dyrt for å ha det morro;) Har sett litt på Peugeot 205, ser liten å fin ut, er det bakhjulstrekk på den? De er nesten like billige de (Susukien og Peugeoten), og er en av de mest anbefalt? ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg copy/paster bare noe jeg skrev på et annet forum, tror jeg. :)

 

------------

 

Vi har en slik stående (Passende nok..) på hytta. 84-modell, mener jeg å huske.

 

Faktisk den bilen jeg begynte å øvelseskjøre med. :)

 

Vel. Vi kan jo begynne med det positive. Teknisk sett er bilen bunnsolid. Bilen står ute hele året, i alt fra solsteike til snøstorm, og det har til dags dato ikke vært noe problem med bilen, starter på første forsøk, hver eneste gang.

 

Så det mindre positive. Jeg kan ikke si om det er et generelt problem, men i vår bil er drivverket, nermere bestemt girkassen ganske spinkel. Ved normale starter, er rykker det kraftig i den, og ved inspirert kjøring (jada, jeg vet det er en jeep med åtte meter bakkeklaring) er den ikke rolig på noen måte. Det har riktignok vært slik siden vi kjøpte den for cirka fem-seks år siden, så det er egentlig et tegn på at den tross alt tåler en del misshandling.

 

Skader vel ikke med litt informasjon om girkassen, det er en fem trinns manuell kasse, med tre settinger, RWD høygir, AWD høygir og AWD lavgir. Antar de er selvforklarende. Anbefaler RWD høy på alt annet enn terreng, sparer bensin, ingen forskjell.

 

Motoriseringen er vel ikke akkurat noe å skryte overdrevent mye av, bilen er like rask som dronning Sonja til fots, men det er jo forventet.

 

Kjøreegenskaper. Vel. Rett frem går det ganske så stabilt, så lenge veien er grei og du holder deg under 50 (nå snakker vi altså traktorvei, på normal vei har jeg enda ikke prøvd bilen, siden det bare er traktorveier på hytta), og tar det nogenlunde med ro. Krenging, ja. Bilen krenger, og det er helt korrekt at den tipper lett. Har selv reddet meg fra å tippe to ganger, det kan nevnes at det var under forsøk på å klare en sladd, i en kurve, og i 30 km/t. Bilen liker ikke svinger, men det merker du neppe noe til bare du er forsiktig og lytter til bilen og de signalene den gir deg. :)

 

Det ville være løgn å si at bilen er komfortabel på normal vei, men det er dog ikke det den er bygd for.

 

På tross av manglende kjøreegenskaper og litt uheldig stabilitet i 'raske svinger', er bilen morsom. Føles som om bilen virkelig prøver og jobber hardt. Veldig morsomt, om jeg skal være ærlig, føles mer livlig enn det meste andre jeg har kjørt. Og motorlyden over 4000 er ganske morsom. :)

 

 

Men for å oppsummere, dersom du skal bruke bilen dag-til-dag, og ikke trenger off-road-egenskapene, som forøvrig er meget gode, er det lite poeng i en slik. De er litt søte, det skal innrømmes, men de er håpløst ukomfortable på normale veier, og de kjører ikke perfekt, for å si det mildt.

 

Håper jeg har vært til hjelp, da. :)

 

Edit: Det kan forresten være verdt å nevne at eventuell villkjøring foregår på et sted der antallet biler er en (vår), og antallet traktorer er 3. Og veien er oversiktelig, dersom det kommer en traktor er jeg klar over det ett minutt i forveien. Så ingen kommentarer om uansvarlig kjøring, nå. :)

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Nomix: Jeg ser ikke at du nevner Framkommelighet, etter det jeg

har erfart med denne bilen er at den er som en fjellgeit!

 

Tåler masse!

 

Jeg satt engang på en mann i 60.åra i en sånn, så spurte jeg

hvordan han fikk opp utstyret opp til Granfeltet, 30-50m lenger

opp, null vei.

 

MEGET BRATT!!!

Han bare satt den i 4WDlav, turet opp som om det var en asfaltert rettstrekke! Over masse stein og greier, originalbil forresten!

 

Han kjører forresten med kjettinger fremme året rundt, da bilen ikke er registrert. bare traktorvei kjøring og skogskjøring!

 

Dette var forresten en SJ413.

 

tror det står for 4meter lang og 1.3l motor:D

 

Lykke til med valget!

 

Mvh

Gunnar

Bodø

:volvsmile

*83 Volvo 240 B21a

*90 Massey Ferguson 3060

Kjør hardt, kjør stil, uten tvil :D

Min bil:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=148665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår