Gå til innhold

Tikking i motor :(

Ranger emnet


Hansemann88

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I det siste har jeg hørt en fæl lyd som kommer fra motoren/motorrommet mitt anger2 .. Det er en tikkelyd som "tikker" i takt med turtall. (Frekvensen øker når jeg tråkker på gasspedalen med andre ord..) Noen som veit hva denne lyden kan skyldes? Motoren går som vanlig. Har tittet litt, men fant ikke ut noe særlig..:wonder:

 

Bilen er en Opel Vectra b, 98 mod med hele 1,6 liter:eek:

 

Tips taes imot med STOR takk! :D

( )2006 Toyota Hiace 4x4

(x)1999 BMW 520i touring

(x)1979 Volvo 244

(x)1998 Opel Vectra B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ruser opp litt for så å bråslippe pedalen helt,og du får en "etter-rakling",dvs at tikkingen fortsetter i et halvt sekund etter at du gikk av gassen,så er det muligens begynnende rådebank...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skiller mellom tikking og banking/rakling, så er min erfaring med skarp tikking at det er slitte hydrauliske ventilløftere eller eksoslekkasje mellom manifold og topplokk. Dette burde det være mulig å lytte seg fram til, men pass på så du ikke får håret i viftereima...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er ventil tikking fra hydrauliske ventil løftere...

(Har ikke greie på opel så jeg vet ikke om det er det på din motor.)

Da er Fortè midler en god greie å bruke.

Dette fåes kjøpt på diverse verksteder.

Ett rense smøre middel som har vært diskutert i noen tråder her før.

Man skal være forsiktig med bruken på disse middlene og vite mengde osv.

Har selv hatt en bil som det ble "problem med tikking" (audi coupè quattro 20 v)

Der måtte man hele tiden passe på olje nivået.

Litt for lite olje og tikkingen kom fram.

Det var akkurat som om ventil løfterene ikke fikk nok smøring om det var litt for lite olje på motoren.

Det trenger ikke være så langt nede på peile pinnen.

Jeg måtte ha rett under max for å unngå tikkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du kan gjøre er å peile olja di..

 

Det du hører er mest sannsynlig ventiltikking, vet da farsken hvordan det er på Opel, men mange motorer får lett tikking ved lite olje, feil olje eller rett og slett høy km. stand..

 

Høy km.stand er hvertfall ikke problemet, hadde bare gått 55 000 når jeg kjøpte den ;D gått 62 000 nå..:)

( )2006 Toyota Hiace 4x4

(x)1999 BMW 520i touring

(x)1979 Volvo 244

(x)1998 Opel Vectra B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår