Gå til innhold

Legge kaldluft til konfilter?

Ranger emnet


Aleksand3r

Anbefalte innlegg

Det hjelper ikke mye med en slange til filteret hvis filteret tar til seg all den varme lufta som dannes i motorromet. Det er denne varme lufta du vil skille vekk fra filteret på best mulig måte med f.eks varmeskjold eller å dra et rør fra luft mengde måler/spjeld til filteret et sted (bak frontfangeren f.eks) der det er kjørligere. Det anbefales også å bygge et rør (metall/alu) istedet for slange siden den er en bedre varmeavleder.

 

For å si det ganske enkelt: Du vil at luftmengdemåleren skal registrere lavest mulig tempratur på innsugslufta som = mest effekt. Jeg har selv prøvd ut denne løsningen jeg akkuart har forklart deg, der jeg lagde alu rør fra innsuget og helt til filteret som jeg dro fram i fjernlykta på bilen (tok ut lykta). Dette reslulterte i merkbar rapphet og turtallsvillighet i høyere hastigheter. For å forklare det som skjer må man sette seg litt inn i begreper som RAM-air m.fl. Dette kan du google deg fram til lesestoff hvis det er intressant.

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke mye med en slange til filteret hvis filteret tar til seg all den varme lufta som dannes i motorromet. Det er denne varme lufta du vil skille vekk fra filteret på best mulig måte med f.eks varmeskjold eller å dra et rør fra luft mengde måler/spjeld til filteret et sted (bak frontfangeren f.eks) der det er kjørligere. Det anbefales også å bygge et rør (metall/alu) istedet for slange siden den er en bedre varmeavleder.

 

For å si det ganske enkelt: Du vil at luftmengdemåleren skal registrere lavest mulig tempratur på innsugslufta som = mest effekt. Jeg har selv prøvd ut denne løsningen jeg akkuart har forklart deg, der jeg lagde alu rør fra innsuget og helt til filteret som jeg dro fram i fjernlykta på bilen (tok ut lykta). Dette reslulterte i merkbar rapphet og turtallsvillighet i høyere hastigheter. For å forklare det som skjer må man sette seg litt inn i begreper som RAM-air m.fl. Dette kan du google deg fram til lesestoff hvis det er intressant.

så da er det bedere med insatsfilter enn åpenluftfilter bak den ene lykten? fordi org. luftfilterboksen henter luft fra nede ved fangeren

-BMW e46 2003mod 1,8 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan skaffa bilde av korleis eg ha ordna det ;)

[pirk]

Det var vel strengt tatt eg som ordnet kaldluftinntaket og flytting av filteret ditt lenger ned i kanalen bak fremlykten... Du var bare skeptisk og ville helst beholde det knuste tåkelyset. ;)

[/pirk]

 

 

 

 

For å komme tilbake til topic - det beste hvis du ikke har innsatsfilter er følgende:

 

- Legg rør fra innsuget så du flytter konfilteret lengst mulig bort fra varme deler i motorrommet, gjerne til et sted der du har plass til varmeskjold og lett kan lede kaldluft til.

- Lag et varmeskjold av f.eks. en metallplate eller karbonplate så du hindrer varmluft fra motorrommet å nå luftfilteret.

- Lag et luftinntak som leder kaldluft til filteret fra fronten en plass. Jo mer luft, jo bedre. Deler som kan fungere er for eksempel rør eller slanger fra kjøkken/baderoms lufteanlegg osv. Dette kan kjøpes billig på f.eks. Clas Ohlson, Obs! Bygg eller enhver rørleggersjappe.

- For å få ram-air effekt må fartsluften presses inn i filteret, og bør derfor ha mest mulig fri flyt fra fronten og direkte inn i luftfilteret, men pass opp for vann i filteret - det vil vi helst unngå. Lager du en tettmasket sil som 'filter' litt inne i luftinntaksrøret vil du kunne slippe en del av regn osv, men få mindre 'ram' effekt. For øvrig er det bare fantasien og plassen som setter grenser.

 

Lykke til, og legg ut bilder av prosessen! :)

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hah, biatch! er eg som har gjort nesten all jobben! :op:

 

sjå til å sleng opp nåken bilde no då, hehe...

Heheh. eg sa bare at eg hadde flyttet filteret lenger ned og laget kaldluftinntak, eg sa ingenting om varmeskjoldet... kiddie

 

Men no har du jo fått bildene eg tok, så da kan du slenge de ut sjøl! :ass:

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kald luft er bra, ikke bare for luftmengdemåler, men fordi kald luft kan komprimeres mere! Ram-air hjelper også bra til med å komprimere luften, ved å tvinge mest mulig luft inn i filteret! Da jeg monterte mitt kone-formede KN filter for to år siden la jeg det ligsågodt mellom grillen og radiatoren! Garantert ram-air effekt og kald luft!

 

2187362_7.jpg

 

Jeg fikk tak i en tykk, fleksibel slange som jeg la fra luftfilteret foran radiatoren, videre under og bak lykten og batteriet, og deretter rett inn i EFI-innsuget. Merbar effektøkning i forhold til å tre KN filteret rett på innsuget.

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filteret mitt ligger helt ute i fangeren nesten ved bakken med kun en sprutebeskyttelse foran slik at det ikke blir klissvått. Men merker allikevell at den suger til seg litt vann når det regner, men klart stor turbo + litt hester suger jo ganske bra

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår