Gå til innhold

Batteri

Ranger emnet

Lightyear

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg må kjøpe meg et nytt batteri snart.

Bilen var på NAF test rett før jeg kjøpte den i oktober 2006, bilen er '97 mod og jeg tror ikke batteriet er byttet siden ny :scared:

På NAF testen så stod det at lading var bra men at kaldstartevne kunne være svekket.

Bilen ble levert kjemisk fri for lyd, ingen høyttalere noe som helst sted og en fin liten "hylle" inn i dashbordet :roll:

Nå i påsken monterte jeg en gammel pioneer spiller jeg har fått låne av fatter'n, cd-skifter i bagasjerommet, 4" coax på siden av hattehylla og en liten 2x5,25" sub i baggasjerommet (drives av spilleren).

Ser at hvis jeg skrur lyden ganske høyt så dimmes lyset i displayet på spilleren litt i takt med bassen, har dette sammenheng med batteriet som kan være litt dårlig?

Har opplevd det samme i biler jeg har lånt også med original stereo men ganske nytt batteri.

Spørsmålet mitt er altså: MÅ jeg kjøpe nytt batteri? Og hva burde jeg kjøpe? Har sett litt rundt og de er ganske dyre syns jeg...

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyre? et vanelig standard bilbatteri får du på biltema for 500,-

Må være noke mistenkelig med batteriet om lyset dimmer når du ikkje har meir anlegg enn cd-spiller. det skal da ikkje trekke så enormt med strøm.

Bagasjerom SOON finished!

Det er ikkje ulovlig å være dum, bare utrolig slitsomt for oss andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, et helt vanlig batteri er ikke så dyrt, men skal man ha litt større så koster det fort mye mer, så vidt jeg har sett ihvertfall. Men det holder fint med et vanlig batteri? Har tenkt til å kjøpe effektforsterker snart..

Det kan jo tenkes at det er spilleren det er noe mistenkelig med også? Er jo en veldig gammel spiller, pioneer KEH-P3700R.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har 2 forsterkara på ca 800w tilsammen, bruker originalt batteri, og en kondis på 1.5 farad, fungerer bra.

Trenger ikkje et 2 batteri for og drive cd-spelar og en "liten" effektforsterker.

Kan nok kansje være den og ja, og da har eg et SUPERTILBUD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynne ledninger? Er bare originale ledninger og et iso adapter inni dashen her :m'm: Og må ikke glemme adapteret fra iso til pioneer, hehe!

Men seriøst? Burde man bytte kabler fra batteriet til head unit? Har det mye å si på for lyden? sannsynligvis ingen konsekvens slik anlegget mitt er nå, men i et mere seriøst oppsett?

Surion, hvorfor selger du eltax spilleren egentlig? :wonder:

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil antagligt ikkje merka noken forskjell, men i eit seriøst anlegg vil eg iallefall legge opp nye strømkabler til spiller.

eg monterte radio/kassettspiller med cd-skifter i ein bil ei gang. (ca 88 mod Nissan Sunny)

Det virka fint heilt til me skulle høyre på ein cd.

Da skrudde spilleren seg av og på heile tiden.

Det viste seg at det vart for stort spenningsfall!!!! i strømledningene til spilleren.

Etter at eg la opp nye strømledninga fungerte alt fint.

Det var 0,75mm2 ledninger originalt i bilen.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaså, er det derfor noen cd'er stopper opp innimellom kanskje? Skal teste litt mere men det skjer bare på noen låter, som jeg syns er bra og de er ganske basstunge.

Cd veklseren får strøm fra permanent + kabelen på tidligere nevnte pioneer adapter, egen forgreining på denne.

Spilleren er bare på 4x35w så den er jo kanskje ikke så egnet til å spille annet enn nyheter? Hehe

Den skal skiftes om ikke så altfor lenge håper jeg.

A

edit: tipper det er 0.75mm2 kabler originalt, ihvertfall ikke større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

are_e skrev:

Surion, hvorfor selger du eltax spilleren egentlig? :wonder:

Vakje meg, brodern som trengte en spiller til båten sin (han bur i den), og einaste krav var at det skulle være inngang. (for laptop, så han fekk bedre lyd når han skulle sjå tv.) og det var d på eltax, pluss at den er billig. men dei blei bytta ut da d blei finare med en spiller med inngang på baksida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider