Gå til innhold

En 850 hjulhistorie som ender i et spørsmål

Ranger emnet


ThuleAudio

Anbefalte innlegg

Først må jeg si at jeg er en vanlig fyr med stor interesse for biler, men teknisk sett en idiot når det gjelder bil.

 

Her om dagen hadde jeg min 1994-modell 850 GL inne på service for å bytte fordeler-lokk og 105000-service. På denne servicen fant de noe annet krøll også, blant annet "Stor slakke i styrekule" og "sprekk i bremseslange". Dette hørtes litt guffent ut, så jeg bestilte ny time og leverte bilen inn igjen et par uker etterpå. Alt vel tenkte jeg.

 

Senere på dagen dro jeg tilbake og hentet bilen. Det første kisen bak disken sier etter å ha sett på papirene er: "Mekanikeren har skrevet et notis her" Dette var innrammet med rosa tusj. "Bilen har feil felger, disse tilhører 940". Det føltes som om han var litt brysk og at dette var snuskete å kjøre med. "Jaha" sier jeg, "hva betyr det da?"

 

Han:

"Jo, 940-felgene har innpress, 850 skal ikke ha det, det vil ikke bli EU-godkjent og kan skade hjulopphenget"

 

Jeg:

"Jaha, hva betyr det at de har innpress da?"

 

Han:

"Det betyr at hjulene vil bli stående litt lenger ut enn de skal"

 

Jeg:

"Jaså... Men... hjulene ble jo levert med bilen, for 13 år siden"

 

Han:

"Sier du det...*tenkte gruble*, sikker på at de ikke er forvekslet en gang?"

 

Jeg:

"Helt bombesikkert"

 

Så kommer en ny fyr bort, han blir fortalt hva som skjer og sier: "Ja den bilen har jeg sett! Med 940 hjul ja". Så løper han ut og sjekker, og joda det stemmer. Så går han inn på dataen og sjekker. Det har aldri vært bytta hjul der nei.

 

Så kommer kis nummer 3. "Ja det har jeg opplevd noen ganger, for maaaange år siden".

 

Så lo vi litt, og gutta bak disken så på hverandre.

Jeg: "Hva gjør vi med det?"

 

De: "Nei vi får vel finne noen orginale felger og sette de på for deg, men kan du ikke komme tilbake i moregen så får du snakke med delesjefen"

 

Dro tilbake i dag, og møtte ny fyr bak disken. Han stussa også fælt på dette. Men nå var låten i pipa annerledes "Nei det er normalt sett ikke et problem, har du bilen her?"

 

Vi gikk ut og kikka, han sjekka at det var klaring for hjulet og sa at dette er ikke noe problem i det hele tatt. Jeg konfronterte ham med det første fyren i går hadde sagt, men det var ikke noe problem. Han godkjente disse hjula og sa at det ikke hadde noe å si for bilen. "Men du kan godt snakke med delesjefen om du vil ha nye felger. Jeg ville ikke gjort noe, bilen blir egentlig bedre å kjøre med disse hjulene"

 

"Jeg får tenke på saken" sa jeg.

 

Så nå er spørsmålet til dere som er eksperter:

 

Har dette noe å si? Ble skeptisk når han første fyren sier at dette ikke er lovlig og at det sliter på hjulopphenget, og så kommer nestemann og sier det stikk motsatte. Bilen ble faktisk bedre hos han. i og med at det er nettopp bærebro og styrekule som ble byttet skaper ytterligere skepsis. Bilen har gått 105 000 på sine 13 år, og det er 90% kortere turer.

 

Hva tenker dere om dette? Bør jeg be om nye felger eller bare beholde de gamle? Har det noe å si for bilen å kjøre med de gamle? Hvem har rett?

 

Takker på forhånd for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for og si det slik. setter du felger fra en 940 på en 850 stikker de langt uten for hjulbuen ;)

 

normal ET på 850 felger er fra 35 til 44 ca.

på 940 fra 15 - 20.

 

Så de kara kan nok bare legge fra seg de tankene. har du 4 eller 5 bolt på navet?

 

har du 4 bolt så kan umulig den felgen ha kommet i fra en 940, for den har 5 bolt.

 

Ang bærebruer og styrekuler er dette forbruksvare på biler som er gamle og ha noen km.

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg kan nesten si bombesikkert at det ikke er 940 hjul du har, det kan hende det er 240 felger, men er ikke sikker. Jeg har ett sett orginale 940 felger, et par alu felger som hører til 240`n min og ett sett 850 felger, når jeg har på 940 felgene kommer de ganske langt ut og når jeg skal ha på 850 felgene må jeg bruke spacere får at det ikke skal subbe i demperene... Men nå har det seg at jeg kjører med 240 felgene som har riktig innpress og har store spacere på, å det blir det samme som det se sier om din bil hvis du har på 940 felger.

Og det er ikke farlig i det hele tatt, det kan slite litt på hjullager men det er lite, bilen får bredere avstand fra hverandre som vil si bredere hjulvidde og litt bedre grep i svingene. :D

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår