Gå til innhold

Tenk å bare forlate en bilfabrikk..

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva skulle den posten være god for Eiriksmil?

 

Her er link til den første turen vedkommende tok til fabrikken, med mer bilder:

http://www.28dayslater.co.uk/forums/showthread.php?t=9321

 

Utrolig at en fabrikk blir forlatt på den måten, hundrevis av biler i produksjonslinja, PC'er som står på osv...

 

Skulle likt å vite mer om bakgrunnen for dette.

Eiriksmil kan sikkert utdype dette, eller ønsker du bare å gi inntrykk av at du vet historien bak??

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mg / Rover ble solgt til kinesere som flyttet produksjonen til kina. Var vel kun noe monteringsarbeid som fortsatt skulle bli gjort på Longbridge. Så store deler av området er tømt og skal vel rives...

 

En av de sportsbilene (den røde mg`n) stod vist parkert med nøklene i, ifl han som tok bildene..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle den posten være god for Eiriksmil?

 

Ikke en dritt annet en at jeg ikke skjønte at det virkelig var mulig. Jeg kunne jo ha skrevet "Du kødder??", men valgte altså å skrive det jeg skrev.

 

Skulle likt å vite mer om bakgrunnen for dette.

Eiriksmil kan sikkert utdype dette, eller ønsker du bare å gi inntrykk av at du vet historien bak??

 

Man må jo igrunn langt tilbake for å finne grunnen til hvorfor dette skjedde, men Rover-gruppen ble solgt til BMW i 1994, dette er hovedårsaken til hvordan dette skjedde. I året 2000 ble Rover og underselskaper kjøpt av Phoenix (fullt navn Phoenix Consortium), bortsett fra Land Rover, som ble solgt til Ford.

Phoenix kjøpte dette for £10, altså rundt 120-130 kroner, innkludert fabrikker. De skapte det som ble hetende MG Rover, facelifta modellene og lagde den hysteriske MG ZT260 med V8er og MG ZT, men ingen av dissehadde særlig god finish, på grunn av mangel på midler. I 2003 gjorde MG Rover et relativt håpløst forsøk på å klare seg, bilen som enten skulle "make or break" Rover. Jeg husker Autocar viste noe optimisme, og jeg håpet selv også at de skulle klare seg. Problemet var bare at de brukte den indiske bilen Tata Indica som base for å redde sitt skinn, og skapte Rover CityRover, som da den ble kjørt ble dømt nedenom og hjem.

Det er synd, MG Rover hadde et godt prosjekt på gang, bilen som skulle etterfølge RDX60, som ble vist som Rover TCV concept en gang. Jeg vet ikke om det er noen bilder av den på det forumet, men jeg så iallfall et bilde av en førproduksjons RDX60 i Top Gear Magazine 02/07 eller noe i den dur.

Slik gikk det iallfall ikke. MGR ble nesten enige om joint med det kinesiske SAIC, men SAIC trakk seg ut i 2005. Deretter kjøpte Nanjing Automotive hele MG Rover litt senere, og sendte arbeiderne hjem på dagen, og det har stått tomt siden 15 april 2005 eller noe slikt, det var iallfall april, tror datoen var rundt der.

Deretter solgte Nanjing Rover til Ford, så de sto da igjen med MG. Men hva skal de så med MG? Jo, Nanjing starter opp produksjonen av MG TF og MG7, sistnenvte tidligere MG ZT og Rover 75. Produksjonen skal foregå både i Kina og på Longbridge, og jeg tror deler av fabrikken klargjøres i disse tider for produksjon. Det må forresten nevnes at det ikke bare er Nanjing som bygger videre på 75/ZT, også SAIC bruker 75 som basis for Roewe 750.

Der har man altså litt av forklaringen på hvorfor Longbridge ble forlatt over natten, selv om jeg ikke vet eksakt grunn, det må Nanjing Automotive få svare på.

Dette er iallfall det jeg vet om saken, etter å ha fulgt nøye med siden MG ZR/ZS/ZT kom ut, og spesielt siden Rover CityRover ble vist første gangen. Hvis det er noe mer dere lurer på, noe mer spesifikt eller eksakt, skal jeg prøve å hjelpe til så godt jeg kan, håper dette er litt bedre enn "Følger du ikke med, mann", iallfall.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier at jeg har fult saken siden 2003, tror du jeg bommer på to år? En dag kanskje, men to år? Nei, det der burde du sjekka opp før du posta.

 

Her er en artikkel fra mai 2005 om hvorfor fabrikken stengte så lett.

 

Her er en artikkel fra en Bilforlagets BilNorge.no, datert 8 april 2005, som hevder at produksjonen stoppet dagen før, altså 7 april.

 

Top Gear Magazine sa i februar i år "On April 15, 2005, Rover workers dropped tools, tea and all hope and left Longbridge for the last time."

 

CAR Magazine datert juni 2005 sa følgende: "Monday 12 April was the day MG Rover reached the end of the line, the day the administrators sent home nearly 6000 Longbridge workers, most of them for the very last time. On a normal Monday at 9am, many of them would have been a couple of hours into their shift. But the lines had stood silent for five days, since suppliers, concerned by unpaid bills, had refused to deliver parts including front bumpers for the 75. With the bumpers impossible to retro-fit, MG Rover had no choice but to halt production."

 

Jeg vil tro posten er startet i februar av samme grunn som Top Gears reportasje, at utvalgte fikk invitasjoner av folk med nok makt, antageligvis en bruker på 28dayslater.co.uk. Ikke at man skal spekulere for mye, men noe der inne tydet på det.

 

Så vær så snill, spar deg for slike ville gjettinger.

 

 

Det var forresten ikke før fredag 22. juli at Nanjing kjøpte MG Rover, ikke 15. april som jeg skrev i sted, og en mulig grunn (mulig fordi kildekritikk er viktig) til at de stengte har du over, i sitatet fra CAR Magazine.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette bildet ChristR refererer til:

http://img211.imageshack.us/img211/1677/fireexitlf8.jpg

Du må ikke lese deg blind på nettet nå Eirik.

 

Det var forøvrig ikke salgshistorien til MG jeg var ute etter, men hvorfor det ser ut som det gjør i produksjonshallene.

Studer bildene og beskrivelsene fotografene som har vært der kommer med, så dukker det opp mange interesante spørsmål.

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår