Revolvo Skrevet April 12, 2007 Rapporter Share Skrevet April 12, 2007 hei! har no dreid svinghjulet mitt fritt for sprekker men lurte på om d va noken har som har erfaring med letting av svinghjul til fordel for at motoren skal gå lettare og få meir effekt... mitt vegde 12 kg om eg ikkje huske feil og no har eg dreiv av ca 3mm men har ikkje vegd på nytt enno... har hørt om folk som har letta heilt ner til 7 kilo men at bilen då blei mykje svakare ved belastning, som mange folk i bilen. spørsmålet mitt er egentlig om noken veit ka som er riktig vekt for at bilen skal væra sterk samtidig som du får "lette" effekten av å dreie av svinghjulet? takker for svar=) Siter Mvh Tage Midtun volvo 940 97 turbo volvo 245 86 racarvogn 245 glt 87 (vrak) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet April 12, 2007 Rapporter Share Skrevet April 12, 2007 Med for lett svinghjul blir bilen helt jævlig å kjøre, den går bare å hakker om du ikke belaster den.. Det der m svinghjulsvekt er det ingen fasitsvar på, det må prøves... Men skal du ha det til en bruksbil eller en gatebil med litt sladding å greier så kan du bare kjøre standard hjul... Skal du på stripa burde du ha tyngre hjul for å få mere masse til å rotere... Det med at den lager mindre effekt med letteresvinghjul er bare tull, så fort du har fått alt igang så blir det ingen effektforskjell, men med et lett svinghjul blir motorn noe mer rapp enn med et tungt et... Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fsl Skrevet April 12, 2007 Rapporter Share Skrevet April 12, 2007 B21 svinghjul veier mye mindre originalt enn hva B230 svinghjulene gjør...tror B230 veier 13kg og B21 7-8kg så vidt jeg husker...Er de plane svinghjulene som gjør seg best å lette...Du kan lese mer om det i KG-katalogen :) Siter - 04 RAM 2500 Cummins - 92 Civic EG9 VTI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240 Skrevet April 12, 2007 Rapporter Share Skrevet April 12, 2007 putta på svinhjul fra b21 på en b230 engang. det svinghjulet veide rundt 9kg eller no sånn. merka stor forskjell på aks. spesielt fra 160 km og opp til 210 der han butter. rundt 9 kg er kurrant å kjøre med, merka ikke noe til at motoren ble svakere heller... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrizz_g Skrevet April 12, 2007 Rapporter Share Skrevet April 12, 2007 Man mister dreimoment. - JO Siter - 1998 Skoda Felicia Pickup 1.9D - 1986 Volvo 740 Banebil, V8, Bilstein, multilink, poly ++ - 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - Langtidsprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet April 12, 2007 Rapporter Share Skrevet April 12, 2007 Når alt sviver så er det ingen forskjell på dreimoment... Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Revolvo Skrevet April 12, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 12, 2007 ja var nettopp d med dreiemomentet eg var redd for... målet er å få ein rappare motor som AC sier men vil ikkje ta for masse sånn at eg kan miste draget ved belastning av bilen. har ingen erfaring med detta men trur eg drier ner til 9 kg som blei anbefalt så får me se ka utfallet blir:) Siter Mvh Tage Midtun volvo 940 97 turbo volvo 245 86 racarvogn 245 glt 87 (vrak) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Revolvo Skrevet April 12, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 12, 2007 er jo svinghjulet som hjelper motoren rundt etter arbeidstakten så vil jo tru at du vil miste kraft med for lett svinghjul...huske ein som sa han kjente forskjell når han satt åleina i bilen og når han hadde ein passasjer...om detta stemme veit eg op ikkje men Siter Mvh Tage Midtun volvo 940 97 turbo volvo 245 86 racarvogn 245 glt 87 (vrak) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet April 12, 2007 Rapporter Share Skrevet April 12, 2007 Jeg kjører m rundt 8kg mener jeg... Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Euro-96 Skrevet April 13, 2007 Rapporter Share Skrevet April 13, 2007 Det ble bygd to like motorer en gang,min og en til,forskjellen var svinghjulet. Jeg hadde 230-svinghjulet,den andre hadde b21-svinghjul. Forskjellen i bremsebenken ble 50nm. Jeg fikk 680nm den andre fikk 630. Så vekten på den roterende massen har faktisk noe å si på nm. Siter better to be first in hell than second to heaven Volvo 242 turbo-82 Volvo 245 turbo-93 Volvo 945 turbo-98 Team Losi LST2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twr Skrevet April 13, 2007 Rapporter Share Skrevet April 13, 2007 Klart at et grisetungt svinghjul som snur med et gitt turtall overfører bra med moment , men det er jo fortsatt motor`n som må skape energien til å få det opp i hastighet og holde det i den hastigheten, får ikke mange hk/nm av et enslig hjul Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FORD-RS Skrevet April 13, 2007 Rapporter Share Skrevet April 13, 2007 http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=2643 les denne får du begynner å dreie Siter *Ford sierra 2.0is -86(solgt) *Ford sierra 2.0i clx stv -92(vraket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
luigi Skrevet April 13, 2007 Rapporter Share Skrevet April 13, 2007 Står i KG katalogen at letter sving hjul ikke gir mere HK Siter MVH Raymond Myrland 940 front ønskes. 960 intriør ønskes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Revolvo Skrevet April 13, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 13, 2007 Står i KG katalogen at letter sving hjul ikke gir mere HK nei d gir ikkje meir hk men motororen vil gå lettare og du får nok bedre respons ved gasspådrag. takker for svar alle sammen;) Siter Mvh Tage Midtun volvo 940 97 turbo volvo 245 86 racarvogn 245 glt 87 (vrak) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Revolvo Skrevet April 13, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 13, 2007 http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=2643 les denne får du begynner å dreie ka har den linken med dreiing å gjør? eg fjerner jo sprekker og gjør d ein smule lettare som burde forhindra d der vertfall;) var vel kansje et litt ekstremt tilfelle og d der...såg vertfall heilt jævlig ut!! Siter Mvh Tage Midtun volvo 940 97 turbo volvo 245 86 racarvogn 245 glt 87 (vrak) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.