Gå til innhold

240 vs 740 - M46

Ranger emnet


chrizz_g

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk.

 

Jeg klarte det mesterstykket å rive girkassa mi på tirsdag.

Det er en M46, bilen er 740 Turbo Stv.

 

Men, jeg fikk tak i en M46 fra en 240 idag.

Også lurer jeg på, hva må moddes for at den skal passe?

 

Regner med jeg må flytte over clutchhuset, og utløsermekanismen, siden det er hydraulisk på 740.

Men, er det noe mer?

- 1998 Skoda Felicia Pickup 1.9D

- 1986 Volvo 740 Banebil, V8, Bilstein, multilink, poly ++

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - Langtidsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må mest sansynlig bytte utgående aksling med den fra den gamle rasa m46'en, samt flytte over spakstell.

ellers skal de være veldig like.

 

DOG, du må ha en M46P kasse, som orginalt kom på turbo-modeller.

Ei vanlig m46-kasse varer ikke 1/10 av en M46P med såpass moment som det er i en turbomotor.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må mest sansynlig bytte utgående aksling med den fra den gamle rasa m46'en, samt flytte over spakstell.

ellers skal de være veldig like.

 

DOG, du må ha en M46P kasse, som orginalt kom på turbo-modeller.

Ei vanlig m46-kasse varer ikke 1/10 av en M46P med såpass moment som det er i en turbomotor.

 

Hvordan finner du ut om girkassen er vanli m46 eller m46p da?

Er de kassene med aluminiumshus sterkere enn de med stål eller er de bare nyere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært borti samma greiene selv, jeg bytta over den utgående akslingen, siden på 240 er det 4 bolter og på 740 er det 3. også bytta jeg over spak*stativet* eller hva det kalles.. :p det er de 4 boltene som er på kassa med no foringer på å no greier.. :P ellers så skal det smette ganske bra ;)

1987 Volvo 745 tic(bremsa 235hk @ 0.8bar)b230et m/fk råder og b234 stempel, lh2.4, kappa Lesjöfors, bsr chip, 3" fra turbo med en demper, k&n filterinsats, turbotrykk @1.2 og btr: @ 3.2 =)

(X)1995 Volvo 850 stv 2.5 10v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btw.. du ser om det er forsterka eller ikke: *rødblokkfarga kasse = vanlig og sølvfarga = p! ;)

1987 Volvo 745 tic(bremsa 235hk @ 0.8bar)b230et m/fk råder og b234 stempel, lh2.4, kappa Lesjöfors, bsr chip, 3" fra turbo med en demper, k&n filterinsats, turbotrykk @1.2 og btr: @ 3.2 =)

(X)1995 Volvo 850 stv 2.5 10v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, hvis dette blekket var på,så er det neppe noen turbokasse..

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg anbefaler deg sterkt i å finne en M46P eller M90 eller Overdrive kasse! for med vanlig girkasse så kan du ha et forbruk på girkasser... ene naboen min brukkte 2-4 girkasser i året og det var M46 5trinns kasse

Volvo v70 2.5TDI 2001mod

Volvo 760 chevy 350 1985mod

xVolvo 740 TDI 1989mod

xVolvo 740 TDI 1987mod
xMazda 323 GT-R 1993mod til ombygging!
xVolvo 740 Turbo 1985mod B230ET
xVolvo 740 GL 1987mod B230K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg anbefaler deg sterkt i å finne en M46P eller M90 eller Overdrive kasse! for med vanlig girkasse så kan du ha et forbruk på girkasser... ene naboen min brukkte 2-4 girkasser i året og det var M46 5trinns kasse

 

du er litt feilinformert...

 

Samtlige M46-kasser, enten det er P-modellen eller ikke, er 4-trinns + Overdrive. Den eneste kassa til 740 som er 5-trinns, er M47.

 

M90 er selvsagt å foretrekke framfor alle M4x-kassene, men koster en god del. Et komplett kit med stort sett det du trenger, koster opptil omkring 6-7 lapper for en i god stand.

Med en gang du velger M90, du ha hydraulisk clutch.

 

mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede hydraulisk clutch! :D

 

Takker for alle svar. :)

 

 

Men, jeg har blitt informert at det bare er M47 som har tre skruer på utgående / mellomaksel, altså at kassen min passer.

Jeg har ikke selv sett under bilen, men kan dette stemme?

- 1998 Skoda Felicia Pickup 1.9D

- 1986 Volvo 740 Banebil, V8, Bilstein, multilink, poly ++

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - Langtidsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei.. m46 på 740'er og 940'er har akkurat samme utgående aksel som M47.

 

Bare se her, her er en M46P fra en 940-turbo:

 

imageshow.php?id=10&label=t

 

 

Den har da 3-bolter den og...

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår