klyde2000 Skrevet April 13, 2007 Rapporter Share Skrevet April 13, 2007 Er det lovlig å chipe bilen? Eller kan det få konsekvenser hvis man for eksempel er innvolvert i en ulykke? Hvis et seriøst firma som TS-Racing gjør jobben, må det godkjennes i vognkort eller lignende? Jeg bare lurer fordi det hadde vært gøy med 45hk ekstra på min Audi A4 1.8T, særlig når prisen ikke er så høy med tanke på hva man får igjen. Siter [X] Audi A4 1.8T 1997 Avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet April 13, 2007 Rapporter Share Skrevet April 13, 2007 Ja, det er lov, men om det passerer en viss prosentgrense (15%?), skal det også godkjennes. Det skal i tillegg også betales engangsavgift på det dersom bilen har under 10 år på norske skilter. :) Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
klyde2000 Skrevet April 13, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 13, 2007 Takker Bilen min er en 1997 modell, den har jo 150hk standard men 195hk etter chip-trim. Den har ikke vært på norske skilter i 10 år før i oktober, men jeg tenkte å chipe den i sommer. Hva må jeg gjøre da? Må jeg på biltisynet eller gjør jeg ingenting? Siter [X] Audi A4 1.8T 1997 Avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polo Classic Skrevet April 13, 2007 Rapporter Share Skrevet April 13, 2007 Vent til bilen har vært her i 10 år (i hvertfall med å vise den) Kjøp chip som er TÜV-godkjent og bare dra til en Trafikkstasjon og få det godkjent Siter No SPEAKERS NO BODYKITS NO BULLSHIT M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
klyde2000 Skrevet April 16, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 16, 2007 Jeg sendte en mail til TS-Racing ang dette og de svarte: "det er ikke lov å gjøre noe med biler som er ce-merket ! ink. chiptuning" :( Siter [X] Audi A4 1.8T 1997 Avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet April 20, 2007 Rapporter Share Skrevet April 20, 2007 Tror det er ganske riktig at det kreves DIV godkjenning for å få igjennom effekt økninger... Tar du BMW for eksempel, så kreves det fort oppgraderinger av bremser når effekten øker.... så mitt råd.... Kjøp gamlere biler! iallefall 10 års regga i norge! Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet April 20, 2007 Rapporter Share Skrevet April 20, 2007 Tror det er ganske riktig at det kreves DIV godkjenning for å få igjennom effekt økninger... Tar du BMW for eksempel, så kreves det fort oppgraderinger av bremser når effekten øker.... så mitt råd.... Kjøp gamlere biler! iallefall 10 års regga i norge! Gamle biler trenger like mye bremser som nye biler ved effektøkning (både til godkjenning og for å være trygg). Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet April 20, 2007 Rapporter Share Skrevet April 20, 2007 Gamle biler trenger like mye bremser som nye biler ved effektøkning (både til godkjenning og for å være trygg). NOPE Ikke en skikkelig go chevy fra siste halvdel av 60 tallet.... ALLE motorer ble levert med trommelbremser... Så der trengs kun ett lite ark fra Amcar...:thumb... Det jeg vil fram til er at en bil regga før 01.01.71 er ekstremt mye mindre å ta hensyn til enn på en nyere...:D Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirik845 Skrevet April 21, 2007 Rapporter Share Skrevet April 21, 2007 ingen som finner ut at du har chippa bilen uten at de tar den på en rampe eller noe... eller de kan finne det ut om de skjekker loggen til bilen... men trukke bilen din har noe logg uasett bare merkeverksted som finner det ut Siter x:97 Toyota Celica t20 1.8 x:98 Toyota Avesis 1.8 x:99 BMW 320ci E46 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
onklsaabfar Skrevet Juni 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2007 det er ikke ulovlig før noen finner ut at du har gjort det. Siter Dont worry, I'm an expert! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joergen84 Skrevet Mai 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2010 Jeg sendte en mail til TS-Racing ang dette og de svarte: "det er ikke lov å gjøre noe med biler som er ce-merket ! ink. chiptuning" __________________ [X] Audi A4 1.8T 1997 Avant ce-merket?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mai 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2010 Ting som ikke er typegodkjent er jo ikke lov å gjøre på bilen i utgangspunktet, men på enkelte ting kan man jo få godkjent ombygginger av bilen. Men når du spør om chiptrimming er lov, så er det generelle svaret, NEI, SVV godtar det ikke, og ei heller produsent og importør av bilen, men det finnes unntak, som f. eks. Toyota sine orginale chiper, som Toyota går god for, men man må betale avgifter for om man går rette veien. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Mai 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2010 Men man kan ihvertfall øke dreiemomentet litt, og øke effekten slik at du faktisk får 150 hk ut på hjula. Nå har den vel 150hk i motoren, og knapt nok det, så det bør være rom for en moderat effektøkning uten at avgifter skal tilkomme. Det er sikkert ikke godkjent, men det skal mye til at det blir oppdaget. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mai 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2010 Det er helt sant, men det jeg mener er at endiringer på bilen går ut over typegodkjenningam, og da må det dokumenteres at bile tåler det, avgasser etc. for at det skal kunne godkjennes, uansett, men det er for godkjenningsbiten, ikke avgiftene. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HaaJeHaa Skrevet Mai 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2010 Kjør på med chiptuning du! Du har nå 150hk ut i motoren, kanskje 115-130 ut på hjulene (alt etter katalysator, AC, ekstrautstyr, Quattro(?)). I tillegg så opererer biltilsynet med en 15% sikkerhetsmargin. Det betyr at du kan ha 172,2hk ut på hjulene lovlig uten å gjøre noe ulovlig. I tillegg skal det mye for å bli tatt mtp at eneste teststasjon er i Trondheim og den er så vidt meg bekjent enda ikke godkjent for testing. i tillegg så er det veldig mange som kjører chiptrimmede biler idag og har noen andre hørt om noen som er blitt tatt? Siter 77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20 X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg