Gå til innhold

Hvordan stille tenning/få vekk tenningsbank?

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Holder på å mekke sammen ei "mekkebok" der det står hvordan man gjør alt mulig osv.. Eneste jeg ikke har info om, er hvordan man stiller tenningen for å få best ytelse av motoren, samtidig som man unngår tenningsbank. Tenker da på en vanlig sugismotor..

 

Derfor hadde det vært fint om noen hadde orket å tatt seg bryet å laget en liste over hvordan man gjør dette, og evt hvor mye fortenning bilen skal ha. Vet dette kommer helt an på bil og motor, men sånn generellt sett...

 

Håper på svar..

 

Mvh Kim.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker stroboskoplampe mot reimhjulet på veiva, der ser du et merke på reimhjulet og merker med grader på registerdekselet..

 

Som du sier varier instillingene, og om det skal justeres med eller uten vakumregulatoren inkoblet. men noe runt 15-5grader før ø.d er vel vanlig?

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jo som sagt de "basiske" innstillingene på å stille tenning ved at jeg bruker stroboskoplamen mot merket på veiva.

 

Men hvis jeg har grader på stroboskopet, og jeg stiller det på f.eks 7 grader, skal da merket på reima stå på 0 grader ?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjører 95 oktan på den og stiller tenningen opp til den begynner å smårakle i motbakker med full last,har du funnet grensen... fyll 98 etterpå,så er du i mål. Vil du kjøre 95 og maxad tenning,fyll på f.eks. Jet noe 91/92-skvip,still opp til den rakler under belastning... done.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår