Gå til innhold

bytte av bremseskiver på 520 E34

Ranger emnet

texas_ranger

Anbefalte innlegg

er det mye pes? noen som ahr gjort det? noen som har bilder?

trenger man noe spesial verktøy?

noe spessielt som jeg må huske på?

og åssen er detog få det sammen igjenn?

spørr egentlig for en kompis som har kjørt "litt" lenge med klosser UTEN belegg på så skivene er ødelakte og kloasene finnes ikke mere så skal ta det i løpet av neste uke, venter bare på delene nå..

takker for tips :D

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, er ingen bilmekaniker, men har da gjort det før på en E39...

vet ikke om det er det samme jeg, men mener en kollega sa det. er det bak eller fremme?

det mest spes verktøyet, er vel 7mm umbrako til å løsne bremseskiva..

foran:

-av med hjul.

-av med fjæra som holder den ytterste klossen på plass i kaliperen

-løsne kaliperen, to umbrako bolter på baksiden av kaliperen, IKKE løsne bremseslangen.

-løsne kaliper holderen/ramma.

-løsne umbrakoskruen på framsiden av skiva, så ska den være løs mener jeg..

mulig den sitter godt, så du kan jo hjelpe til med å slå på skiva med en gummiklubbe eller lignende.. da denne ska byttes allikevel?!

bak er det samme prosedyre, men der er det bremsesko inne i skiva som kan kødde litt.. de kan holde igjen skiva, så bryt litt forsiktig om du ikke kjøper nytt der også..

bytter dere bremsesko, må du ofte justere inn den pusheren som presser skoene utover mot innsiden av skiva. kanskje må dere også slipe litt på ytterkanten på skoene for å få den nye bremseskiva over og inn på navet.

-mulig dere må klemme inn igjen stempelet i kaliperen for å få plass til de nye klossene.. bruk da f.eks. en tvinge eller lignende.

-husk også å smøre på bronzefett eller grafittfett på utsiden av klossene, så unngår du kanskje piping fra bremsene.. men IKKE smør på klossene inn mot da skiva da;)

resten er vel bare å montere rett frem...

som sagt, ingen proff, så er det andre innspill eller ting å huske på, så rett meg gjerne:m'm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for kjapt svar :D

er fremme det er snakk om her ja.

virka som en smal sak dette her da. det skal man nok få fint til

bytta skivene på mazdaen for litt siden og jeg holdt på i flere dager for og få de av og måtte låne med meg verktøy i fra mazda forhandleren her i byen. og var også nøtt til og bytte lagerene også siden det var lagd slik at du så og si MÅTTE slå de i stykker for og få ut skiva

så virka jo veldig greit dette her. :D

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider