Gå til innhold

Registerreim skifte

Ranger emnet

IronHorse

Anbefalte innlegg

Heisann;)

Jeg er ny her forresten:p

Jeg skulle skifte registerreima på min 240 92mod 230F maskin;)

Dette var noe jeg trodde skulle gå ganske greit. jeg er ein amatør mekaniker med lite erfaring:p men trodde det ikke skulle være SÅ vanskelig.

Dag 1: Jeg skrur av alt som må til for å få av reima. setter på den nye reima og reimspenneren(eller hva faen det heter:p) skrur alt på igjen og prøver og fyre opp. ingenting skjer. finner ut at jeg har ikke truffet med alle merkene.

Dag 2: Samme prosedyre som dagen før. setter alle merkene slik dem skal være. får maskinen til å gå, men den går ikke rent, og det høres ut som en gammel snekke motor bak i eksosanlegget når den går på tomgang. jeg justerer så på fordeleren, men jeg får den ikke til å gå rent. stopper maskinen. og etter en liten stund så prøver jeg å starte maskinen igjen. den vil ikke starte:S

Dag 3: skrur av dritten igjen. setter på reima igjen og alle merkene er der dem skal være. får ein kar til og komme og kontrollere at merkene stemmer.(han hadde jort det før på sin 240) prøver å fyre opp, men da er det ikke liv i maskinen. Alt går rundt som det skal, men er ikke liv i maskinen.(litt vanskelig og forklare. sorry) omtrent sånn som om startmotoren er føkka.

Hva tror dere kan være feilen? jeg har sikkert ikke skrevet dette så det er lett og forstå, og det beklager jeg:p

Er ventilene bøyd/knekt? Maskinen er ein B230F. 92mod. gått snart 122 000km.(betyr vell ikke en dritt:p)

Trenger råd/hjelp fort:S

Mvh Anders

91 Mercedes Benz 300td

74 Plymouth Duster

X 92 240 Gl (tic)

X 86 240 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.. d var rart.. skal vel ikke gå å bøye ventiler på F motorn.. stemplene å ventilene møtes ikke.. kan d ikke være at reima har hoppet? sjekk pluggene? dm er sikkert peise våte? prøv å bytt plugger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjekk at reima ikke hoppet over et hakk på kam, skift plugger eventuelt test gnist med å holde mot top eller lignende å vri om tenning.

mål at motstanden i alle pluggledninene er like å at dem ikke er gåen. tror det var over 10 ohm på min ca 12 om jeg ikke husker rett.

skjekk at startern er hel å går rundt. eventuelle sikringer om det måtte være?

får den bensin, kan bensinfiltret være tett?

det jeg kom på i farta.

1995 Mitsubishi Galant 1,8 bruksbil

1980 Chevrolet caprice classic 5,7

[x]1989 Mercedes Benz 190 E 2,3sportline [x]1986 Mercedes Benz 190 E 2,0 [x]1988 Mercedes 250D [x]1987 volvo 245 2,3 B230A [x]1979 volvo 244 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluggene var våte ja. lukta bensin som faen:S sjekket gnisten på dem og. var gnist. mn sjekket bare den første pluggen da. men hva er det egentli som sjer viss reima ryker på F motoren da? trodde det var ventilene som fikk juling jeg. men som sagt, så har ikke jeg noe peiling:p Takk for rådene forresten;) ska teste det imorgen;)

91 Mercedes Benz 300td

74 Plymouth Duster

X 92 240 Gl (tic)

X 86 240 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluggene var våte ja. lukta bensin som faen:S sjekket gnisten på dem og. var gnist. mn sjekket bare den første pluggen da. men hva er det egentli som sjer viss reima ryker på F motoren da? trodde det var ventilene som fikk juling jeg. men som sagt, så har ikke jeg noe peiling:p Takk for rådene forresten;) ska teste det imorgen;)

tror det er såppas stor klaring på motoren din at stemplene ikke slår opp i ventilene, men er ikke sikker får har lite erfaring akkurat der.. tror ikke det skjer så mye, er usikker akkurat der.

hør med dem som har litt mer erfaring.

skjekk alle 4 lpugga når du er igang å mål pluggledningene om dem er ødelakt, eventuelt at koilen ikke er gåen. men om du har gnist på en plugg så skal den være ok...

om du ikek får nåkk gnist så kan du lage et lite gap mellom med å trekke pluggledninga litt ut så du får et større gap får å prøve. anbefalles ikke å kjøre med. brukes ofte om vinteren i ekstrem kulde

[x]1989 Mercedes Benz 190 E 2,3sportline [x]1986 Mercedes Benz 190 E 2,0 [x]1988 Mercedes 250D [x]1987 volvo 245 2,3 B230A [x]1979 volvo 244 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du ikek får nåkk gnist så kan du lage et lite gap mellom med å trekke pluggledninga litt ut så du får et større gap får å prøve. anbefalles ikke å kjøre med. brukes ofte om vinteren i ekstrem kulde

Hva skulle det være godt for? Kan ikke tro du får bedre gnist ved å delvis dra av pluggledningen.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trudde stempla traff ventilene på alle b230 motorer jeg. usikker. mener jeg leste det i haynes boka.. hehe.

om det står der så er det sikkert rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENESTE volvo rødblokk som raser av regreim havari er \B230K, ingen andre.

Så F-motoren din lever i beste velgående, men jeg tipper at den ikke tenner som den skal. sett veiv og kam på tenningsmerke, så tar du av fordelerlokket og sjekker om merke inni fordeleren stemmer. Er et lite hakk der som rotoren skal peke midt mot når sylinder 1 er i ØDP

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer har byttet reg reim på f-motorer før. På de fleste f-motorene så står det: EJ Justerbart på tenningen så da må du få satt fordeleren riktig plass og fordeler lokket riktig vei. Har hatt en kamerat som hadde ca samme problem etter at vi bytta topp for han og han satte på fordeler lokket 180grader feil vei. det endte med at det fikk starta 1 gang så fikk han ikke starta mer.

Volvo 945 tic 1996 / Nissan Navara 2006

Volvo 760 GLE Tic 1984 [X] / Volvo 240 GLE 1986 [X]

Volvo 745 TDI [X] Volvo 740 Tic 1987[X]

Volvo 240 GLE 1989 [X] Volvo 240 Tic 1988[X]

Volvo 940 1993 [X] Volvo 240 1985 [X] Volvo 240 1987 [X]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer har byttet reg reim på f-motorer før. På de fleste f-motorene så står det: EJ Justerbart på tenningen så da må du få satt fordeleren riktig plass og fordeler lokket riktig vei. Har hatt en kamerat som hadde ca samme problem etter at vi bytta topp for han og han satte på fordeler lokket 180grader feil vei. det endte med at det fikk starta 1 gang så fikk han ikke starta mer.

Hvordan ser jeg om fordeleren står rett da?:p noen som har ett bilde? prøvde å sjekke på gamle bilen, men den hadde en annen fordeler.(B230A)

91 Mercedes Benz 300td

74 Plymouth Duster

X 92 240 Gl (tic)

X 86 240 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider