Gå til innhold

Kamo lakkering

Ranger emnet

Zefiro

Anbefalte innlegg

Har en lada niva offroader som er under oppussing i garasjen .planen for lakk er klar.

Forsvarets Kamo . har mal for Mercedes Feltvogn.

Men forsvaret har oppgitt fargekodene i sitt system ..noen som veit hva koden er på "sivile" lakk merker?

Grunnfarge : OGF-70 Olivengrønn

Fargeklattene:

BF-70 Brun

LGF-70: Lys Grønn

MGF-70: Mørk Grønn

og vanlig svart matt til slutt.

alle fargene er matte, evt noen lag med klarlakk blir lagt utenpå for å få vaska bilen lettere.

og hvor mye lakk trenger man ? og hvor mange strøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den orginale forsvarets kamo-maling kan kjøpes direkte fra forsvarets leverandør: Teknos, Industriveien 30, 3430 Spikkestad (Spør etter Mona)

Fargekoder til Jotun Multicolor system:

Mørk olivengrønn ----- MGF 70

Lys olivengrønn ----- LGF 70

Brun ----- BF 70

Olivengrønn (grunnfarge) - OGF 70

Hvit ----- HF 70

men-det er ikke alle forhandlere som klarer å blande disse kodene!?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte teknos i dag . Mona visste ikke stort, fikk tak i en annen der ..han vart skikkelig ivrig , anbefalte den sivile versjonen av camo lakk grunnet MIL versjonen var veldig matt, derav vanskelig å holde vedlike ..med tanke på vask etc. .. så da får vi se ..sendt ham mail osv da ..men hadde dem på lager kunne jeg få kjøpt direkte av dem til 250kr litern!! det er billig i forhold til vanlig billakk .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel mente GD ,men ble skrevet slik type feil ..

som duden sa ..Den forsvarets camo saken var veldig matt pga å ikke få refleksjon i skauen ..og dette var bortkastet for oss sivile ..pluss at den var fryktelig vanskelig å holde renn pga en slags "ru" overflate . og hvis man skulle bruke bilen både på vei og skog så ville feks kvister skure lakken lett av . og ved veibruk er en MATT bil stygt egentlig ..så da er sivil blank versjon bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:confused:Mercedes Feltvogn :confused: er det ikke Volvo Feltvogn det heter :volvopower:

Feltvogn er feltvogn, uansett merke.

Willys MB/Ford GPW (1945–1980-tallet)

Volvo L-3314N (1962–1990-tallet)

Land Rover Series III (1970-tallet–1990-tallet)

Mercedes-Benz Geländewagen (1980-tallet–)

HMMWV (Hummer) er også en feltvogn siden en feltvogn er en bil som brukes som feltkjøretøy av det militære.

:)

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feltvogn er feltvogn, uansett merke.

Willys MB/Ford GPW (1945–1980-tallet)

Volvo L-3314N (1962–1990-tallet)

Land Rover Series III (1970-tallet–1990-tallet)

Mercedes-Benz Geländewagen (1980-tallet–)

HMMWV (Hummer) er også en feltvogn siden en feltvogn er en bil som brukes som feltkjøretøy av det militære.

:)

Skulle til å skrive nesten akkurat det samme..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jojo det er jo så, men jeg mener det at feltvogn har mer med volvo og gjøre, dette sier jeg pga at jeg eier en volvo felt:)

PS skal man bli lagt merke til så lakker den i blank camo farge det blir bare konge rått:phatyo

Jeg sukket fortvila, hjulbuen er kjeks, rusten har herja på min Mazda 626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du kjøre kamo-stilen må du selvfølgelig ha matt lakk lik den vi hadde i forsvaret. Og den skal påføres med en gammel godt brukt pennsel for riktig resultat. Ja jeg snakker av erfaring, var så heldig å få lovt til å male opp maskinsemien jeg kjørte i forsvaret, stor bil med mange kriker og kroker:fucku:

Lenke til kommentar
Del på andre sider