Gå til innhold

forsterka clutch eller sinter?

Ranger emnet


volvoticc

Anbefalte innlegg

Hva med en forsterka trykkplate og sinter lamell? Det tåler mye.

Er oppgitt til å tåle 415Nm på det plane svinghjulet. Jegkjørte med 580-600Nm. Slura litt men det var jaggu ikke mye, og kun ved ekstrem behandling. Tror trykkplata har nummeret 615 til slutt, og er levert av typen Sachs sporting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn jeg har skjønt de så må man bytte trykkplata for at det skall ha noe for seg. for sinterlamellen tåler mere varme men den greper ikke like bra på svinghjulet som en vanlig clutsh så derfor må man åsså skifte trykkplate. og en negativ følge er jo åsså at man får den "hugge" effekten nå man kjører igang. det er sånn som jeg har skjønnt de i hvertfall :P

It`s hard to tell if a man is telling the thrut, when you know you would lie if you where in his place

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zinter er ubrukelig på en bruksbil, og samtlige girkasser kommer til å bli voldtatt hardt i alle hull.

 

Gå for en skikkelig Sachs race-trykkplate og en eller annen fin/passende lamell.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zinter er ubrukelig på en bruksbil, og samtlige girkasser kommer til å bli voldtatt hardt i alle hull.

 

Gå for en skikkelig Sachs race-trykkplate og en eller annen fin/passende lamell.

 

Syntes ikke det var ubrukelig å kjøre med, bare husk å få tak i en lamell med fjæret sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.pedersens-racing.no/bil/Volvo_clutch/clutch_spesial.htm

 

Noe sånt er vel grei innvistring? : Tryckplatta Spec 228mm förstärkt till B230 turbo m fl med försänkt svänghjul. För vridmoment upp till 440Nm med standard organisk lamell. Lamelltryck ca 1000kpm.

TP-763 2995:-

 

det er en fin trykkplate.

 

holder for de fleste formål, og kan brukes til normal bruk.

 

Zinter er bare tull syns jeg, det slites fort, svinghjul og girkasse slites jævla mye mer, du kan bare DRØMME om å rygge med henger eller lukeparkering.

Det eneste du står igjen med er at clutchen kan overføre 40-80nm mer enn med std-lamell... er det seriøst verdt det?

 

Hvis du skal ha skikkelig clutch, er en flerplata tilton-clutch et bra alternativ... kan brukes til rygging, etz, bare bytte ut den ene lamellen til organisk.

Har en Audi-kompis på jobben som har forska masse på dette med sin RS2 med 580hk på E85. Han kjørte først med organisk spesial-lamell og forsterka trykkplate... Det slura på 1,4 bar... og han kjører 1,8.

Så gikk han over på sinter-lamell... det slura også, og han sa det selv at bilen var ubrukelig å kjøre rundt med(ja, det hender han bruker RS2 til butikken..hehe, er jo en stasjonsvogn med god plass).

 

Nå rett før vinter'n i fjor, monterte han inn tilton-clutch med en organisk lamell, og 2 zinter lameller. Dette fungerer strålende, og slurer ikke. Bilen går fint ann å rygge, lukeparkere med, etz. Fine greier.

 

Zinter med fjærsentrum har jeg ikke prøvd, men det blir jo i utgangspunktet bare en litt mildere start. MEn, du kan berge en del tannhjul i kassa med det, det er sikkert.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har personlig kjørt 385nm på 3 stk m47, og alle rasa på under 1 mnd hver... det var på std trykkplate med std lamell :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår